loading...
راهنمای خرید کالا و سرویس های مختلف
CafeSeo بازدید : 34 سه شنبه 20 آبان 1399 نظرات (0)

لوله ی استنلس استیل ٣١۶ چیست؟

لوله های استنلس استیل (stainless steel)، به لوله های ضد زنگ مشهور هستند اما باید گفت بر خلاف اسم آن ها به طور کلی ضد زنگ نبوده و فقط در شرایط خاص مثل محیط های کم اکسیژن زنگ نمی زنند.

استنلس استیل آلیاژی است که از ترکیب کروم و فولاد معمولی ساخته می شود اما این پایان ماجرا نبوده و در صورتی که به این آلیاژ نیکل و مولیبدن اضافه شود،فرم دهی،شفافیت و مقاومت در برابر گرمای این آلیاژ افزایش پیدا می یابد.

لوله های استنلس استیل در یک مدل خاص تولید نمی شوند و انواع مختلفی دارند. انجمن آهن و فولاد آمریکا برای اولین بار لوهای استنلس استیل را دسته بندی و علاوه بر آن مشخصات و مواد سازنده استاندارد آن ها را عرضه کرد.

همچنین لوله های استنلس استیل در دو گروه عمده سری ٣٠٠ و سری ۴٠٠ تولید می شوند.استنلس استیل های سری ٣٠٠ خاصیت ضد مغناطیسی دارند و در مقابل استنلس استیل های سری ۴٠٠ خاصیت مغناطیسی دارند و این تفاوت بخاطر نیکل موجود در سری ٣٠٠ می باشد.

لوله استیل 316 دارای  16% کروم، 10% نیکل و 2% مولییدن است، در حالیکه درصد این مواد تشکیل دهنده در لوله استنلس استیل 304 به ترتیب برابر 18%، 9% و فاقد مولیبدن می باشد.

تفاوت عمده ای که وجود مولیبدن در لوله استنلس استیل 316نسبت به لوله استنلس استیل 304 ایجاد میکند، مقاومت بیشتر در برابر خوردگی های ناشی از کلراید می باشد.

 

لوله استیل 316-پتروکالوج

 

مقایسه لوله استنلس استیل 316 با لوله استنلس استیل 304

اولین نکته مقایسه ای در مورد لوله های استنلس استیل ٣١۶ و ٣٠۴ مواد سازنده آن ها می باشد. به طور استاندارد لوله استنلس استیل ٣١۶ از مواد زیر تشکیل شده است:

١۶ ٪‏ کر‌وم، ١٠ ٪‏ نیکل و ٢ ٪‏ مولیبدن در مقابل لوله استنلس استیل ٣٠۴ فاقد مولیبدن بوده و از ١٨ ٪‏ کروم و ٩ ٪‏ نیکل ساخته می شود.

لوله استنلس استیل ٣٠۴ رایج ترین گرید بین لوله های استیل می باشد و بعد از آن استیل ٣١۶ قرار می گیرد.

تفاوت اصلی که وجود مولیبدن در استنلس استیل ٣١۶ نسبت به استنلس استیل ٣٠۴ ایجاد می کند، مقاومت بیشتر در برابر خوردگی است که کلراید ایجاد می کند.

استنلس استیل گرید ٣١۶ به علت مواد به کار رفته در آن کمی گران تر از گرید ٣٠۴ است اما استنلس استیل ٣٠۴ دارای قابلیت فرم دهی و جوشکاری بسیار بهتری است.

استنلس استیل ٣١۶ مورد استفاده در محیط های ساحلی و دریایی با نمک بالا و فضاهای باز است و در پروژه هایی که اسید ملایم دارند یا در برابر مقدار زیاد نمک قرار نمی گیرند، استنلس استیل گرید ٣٠۴ مناسب تر است.

کاربرد های لوله استنلس استیل ٣١۶:

١.صنعت ساعت سازی

٢.کارخانه جات مواد غذایی که محیط های کلرایدی دارند

٣.برخی تجهیزات آزمایشگاهی

۴.معماری های ساحلی یا نرده هایی که در آب دریا قرار می گیرند

۵.صفحه های جوش داده شده برای فیلتر کردن آب

۶.فنرها و اتصال دهنده ها

٧.ساخت برخی قایق ها

کاربردعمده لوله استنلس استیل 316در صنایعی همچون نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع غذایی، دارویی و... می باشد.

 

لوله استیل 316-پتروکالوج

 

2 نکته مهم در رابطه با لوله های استنلس استیل 316

استنلس استیل ٣١۶ بعنوان ورق استیل ضد اسید شناخته می شود.

لوله استنلس استیل ٣١۶ دارای دو نوع استنلس استیل ٣١۶ و استنلس استیل L ٣١۶ می باشد. که حرف L به معنی کربن کمتر در مواد تشکیل دهنده آن است.

تفاوت لوله استنلس استیل 316 و لوله استنلس استیل 316L :

لوله استنلس استیل 316دارای دو نوع استنلس استیل 316و استنلس استیل L 316می باشد. حرف L به معنای  Low carbon می باشد و در واقع لوله استنلس استیل L 316مقدار کربن موجود در آلیاژ انها کمتر از 0.03% است و این مزیت به معنای ان است که در صورت انجام جوشکاری بر روی لوله استنلس استیل L 316همچنان لایه اکسید محافظتی بر روی سطح ان باقی می ماند.

لوله استنلس استیلدارای دو سری 300 و 400 می باشند  که در سری 300 بعلت وجود نیکل در ترکیب الیاژ خاصیت غیر مغناطیسی دارد و در بازار انها را با نام استنلس استیل نگیر می شناسند اما در سری 400، نیکل در ترکیبات الیاژ موجود نیست لذا خاصیت مغناطیسی دارند و در بازار انها را به اسم استنلس استیل بگیر می شناسند. نحوه تشخیص استنلس استیل بگیر از استنلس استیل نگیر با یک اهنربا امکان پذیر است. در صورتی که اهنربا جذب استنلس استیل شود انرا استنلس استیل بگیر و در صورت عدم جذب انرا استنلس استیل نگیر می نامند

سری 300 استنلس استیل:

لوله استنلس استیل 301: کمترین مقدار کرم و نیکل را داراست.

لوله استنلس استیل 302: این نوع لوله بیشترین مصرف را در در لوله های استنلس استیل مقاوم به حرارتی که پایه نیکل- کرمی دارند دارد

لوله استنلس استیل 303: این لوله ها بعلت وجود گوگرد و فسفر بسیار مناسب برای ماشین کاری است و در عین حال مقاومت کمتری نیز نسبت به 302 و 304 دارد

لوله استنلس استیل Se303 : در این لوله ها برای افزایش قابلین ماشین کاری عنصر سلنیوم نیز به الیاژ اضافه شده است و در سری 300 بالاترین قابلیت ماشین کاری را داراست.

لوله استنلس استیل 305 : در این لوله ها برای افزایش سختی ، مقدار نیکل موجود بیشتر از حالت عادی است.

لوله استنلس استیل309/309s : در این لوله ها برای  افزایش خاصیت مقاومت در برابر خوردگی و پوسته  پوسته شدند در دمای بالا درصد کروم و نیکل را بالا تر است و همچنین برای تولید کمتر رسوب های کاربیدی درصد کربن پایین تری را داراست.

لوله استنلس استیل310/310s  : تفاوت این لوله ها نسبت به 309  و 309s در میزان درصد نیکل و کربن است، که دارای کربن کمتر و نیکل بیشتر است در نتیجه دارای مقاومت در برابر خوردگی بیشتر و تولید رسوب های کاربیدی کمتر است.

لوله استنلس استیل321 : در این لوله های برای  جلوگیری از تکیل کاربید های کروم در حین جوشکاری تیتانیوم به آلیاژ اضافه شده است.

لوله استنلس استیل330 :این لوله ها دارای استحکام بسیار بالا و همچنین خاصین چکش خواری بالایی هستند. در آلیاژ این لوله ها نیکل به مقدار زیادی موجود است لذا در محیط های کوره ای  دارای مناسب ترین خواص برای مقاومت در برابر خوردگی اند.

لوله استنلس استیل 347و348 : کاربرد این لوله ها در دمای بالاتر از 400 درجه می باشد و بعلت حضور کلمبیوم و تانتالیوم خواص جوشکاری بهبود یافته ای دارند.

ویژگی های لوله استنلس استیل 316 چیست؟

  • لوله استنلس استیل ٣١۶ در انواع دما ها کارکرد مناسبی داشته و تا بالای ١٠٠٠ درجه سانتی گراد را تحمل می کند.
  • از لوله استلس استیل ٣١۶ در ساخت وسایل پزشکی هم استفاده می شود که نشان از گستردگی استفاده آن است.

 

لوله استیل 316-پتروکالوج

 

مشخصات فنی لوله استنلس استیل 316

ترکیب شیمیایی استنلس استیل 316

L316

%

316

%

 

0.03

0.08

کربن

2.00

2.00

منگنز

0.045

0.045

فسفر

0.030

0.030

گوگرد

0.75

0.75

سیلیسیم

18.0-16.0

18.0-16.0

کروم

14.0-10.0

14.0-10.0

نیکل

0.01

0.01

نیتروژن

متعادل

متعادل

آهن

3.00-2.00

3.00-2.00

مولیبدن

مقاومت در برابر خوردگی استنلس استیل 316، مخصوصاً در مقابل سولفوریک اسید، هیدروکلریک اسید، استیک اسید، فورمیک اسید، تانتاریک اسید، کلرید های سولفات، و آلکالین بسیار بالا می باشد.

مزایا و معایب لوله استنلس استیل 316

لوله استنلس استیل ٣١۶ در صنعت بسیار رایج و کاربردی است.

مقاومت بالایی در برابر خوردگی و نفوذ سایر مواد دارد.

لوله استنلس استیل ٣١۶ به دلیل گران بودن ممکن است کمتر مورد استفاده قرار بگیرد.

لوله های استنلس استیل ٣١۶  در طیف وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

این لوله ها انتقال دهنده مناسبی برای گرما نیستند، همچنین برخی مطالعات نشان داده در صورت برخورد مواد غذایی اسیدی با این لوله ها نیکل آن ها آزاد شده و این نیکل می تواند برای انسان سمی باشد.

افرادی که در نزدیکی کارخانه های استیل سازی زندگی می کنند، ریسک ابتلا به پارکینسون بیشتری دارند.

نحوه عملکرد لوله استنلس استیل 316

لوله های استنلس استیل ٣١۶ از ورق های بزرگ استیل ساخته می شوند سپس بر اساس نیاز هر پروژه فرم دهی می شوند. این لوله ها می توانند بدون اینکه آسیب ببیند انواع مواد اسیدی و غیر اسیدی را در دماهای مختلف از خود عبور بدهند.

با مقاومت بالایی که دارند سالیان دراز می توانند پاسخگوی نیاز هر پروژه ای باشند.

کارشناسان پترو کالوج پاسخگوی سوالات شما خواهند بود و بر اساس بودجه و نیاز پروژه شما بهترین انتخاب را به شما معرفی خواهند کرد.

CafeSeo بازدید : 18 چهارشنبه 23 مهر 1399 نظرات (0)

شیر کنترلی یا کنترل ولو نوعی شیر است که توسط آن و یک وسیله کنترلی جانبی می توان جریان سیال را از کمترین حد ممکن تا بیشترین مقدار مجاز تنظیم کرد. معمولا شیر کنترلی از نوع آنالوگ است، مگر در برخی موارد که در ادامه اشاره خواهد شد.

شیر کنترلی بیشترین نقش را در سیستم تنظیم جریان دارد، چرا که آخرین دستگاه در مسیر تنظیم جریان می باشد. انواع مختلف شیرآلات می‌توانند به صورت شیر کنترلی استفاده شوند. شیر کنترلی کروی (گلوب)، شیر کنترلی پروانه ای، شیر کنترلی پلاگ، شیر کنترلیتوپی، شیر کنترلی دیافراگمی،شیر کنترلی زاویه ای و شیر کنترلی سه راهی از انواع شیرهای کنترلی مطرح می باشند.

شیر کنترلی برای کنترل سیال های مختلفی مانند مایعات، گاز و بخار استفاده می شود. شیر کنترلی در بسیار صنایع از جمله نفت و گاز و پتروشیمی، آب و فاضلاب، تولید نیرو، صنایع بهداشتی، صنایع غذایی و سایر صنایع کاربرد متنوع و گسترده ای دارد.

شیر کنترلی-کنترل ولو-پتروکالوج

برای اینکه یک شیر معمولی به یک شیر کنترلی تبدیل شود، یک اکچوئیتور (عملگر) بر روی آن سوار می شود. اکچوئیتور (عملگر)باعث می‌شود توپی، دیسک، کشو یا هر وسیله بازدارنده جریان در هر نوع شیر به تدریج مسیر جریان را باز کند یا ببندد. در تمامشیرهای کنترلی، یک سر میله مرکزی شیر به بخش بازدارنده جریان وصل می شود و سر دیگر آن به اکچوئیتور (عملگر) متصل می گردد تا کنترل جریان سیال به اکچوئیتور (عملگر) منتقل شود.

اکچوئیتور (عملگر) شیر کنترلی می تواند پنوماتیکی یا الکتریکی باشد. اکچوئیتور (عملگر)های پنوماتیکی یا بادی به دو نوع اکچوئیتور (عملگر) پنوماتیکی پیستونی و اکچوئیتور (عملگر) پنوماتیکی دیافراگمی تقسیم می شود. جریان باد از اکچوئیتور (عملگر) پنوماتیکی خرج شده و با فشار به قسمت بازدارنده شیر کنترلی، آن را باز یا بسته می کند.

اکچوئیتور (عملگر) برقی شیر کنترلی نیز به دو نوع تقسیم می شود. اکچوئیتور (عملگر) برقی موتوری و اکچوئیتور (عملگر) برقی ماژولی.شیر کنترلی بااکچوئیتور (عملگر) برقی موتوری را شیر موتوری نیز می نامند. شیر کنترلیموتوری معمولا برای حالت کاملا باز یا کاملا بسته مورد استفاده قرار می گیرد. در عین حال باید در نظر داشت که معمولاشیر کنترلی موتوری نسبت به سایر انواع شیر کنترلی عملکرد کندتری دارد.

کنترل ولو-پتروکالوج

همانگونه که قبلا هم اشاره شد، شیر کنترلی معمولا از نوع آنالوگ می باشد. ولی شیر موتوری یک شیر کنترلی دیجیتالی است و این از دیگر تفاوت های آن با سایر شیرهای کنترلی است.

شیر کنترلی آنالوگ-پتروکالوج

علاوه بر اکچوئیتور (عملگر)، شیر کنترلی معمولا به یک پوزیشنر نیز نیاز دارد تا بتوان عملکرد شیر را به صورت دقیق تنظیم کرد. پوزیشنر دستگاهی است که باعث می شود بین سیگنال فشار دریافتی از اکچوئیتور (عملگر) و وضعیت باز و بسته بودن تدریجی شیر یک نسبت مستقیم و خطی برقرار شود. به بیان دیگر، همیشه برای یک سیگنال فشار مشخص، شیر در وضعیت مشخص و یکسانی قرار می گیرد و تغییرات فشار یا هر تغییر فیزیکی دیگری در سیال یا شیر کنترلی بر روی این نسبت مشخص تاثیر ندارد.

برخی پوزیشنرها از یک مبدل الکتروپنوماتیک استفاده می کنند تا بتوان از جریان الکتریکی ورودی (عموما 4-20 میلی آمپر) برای تنظیم یک شیر کننترلی پنوماتیک به کار گرفت.

از لحاظ نوع سیگنال ورودی، پوزیشنر شیر کنترلی به دو نوع تقسیم می شود. نوع اول پوزیشنر پنوماتیکی/پنوماتیکی (P to P) است که در آن سیگنال ورودی و جریان خروجی هر دو از نوع پنوماتیک یا بادی هستند. نوع دوم پوزیشنر الکتریکی/پنوماتیکی (I to P) است که در آن سیگنال ورودی از نوع الکتریکی و جریان خروجی آن از نوع پنوماتیکی یا بادی می باشد. برای مناطق خطرناک که ممکن است با ایجاد یک جرقه انفجار عظیمی رخ دهد، پوزیشنر الکتریکی/پنوماتیکی (I to P) ضد انفجار باید انتخاب شود تا از حوادث ناگوار جلوگیری شود.

نوع دیگری از پوزیشنر برای شیر کنترلی، پوزیشنر دیجیتالی یا SMART است که وضعیت دقیق شیر را به صورت دیجیتالی نشان می دهد.

شیر کنترلی دیجیتالی-پتروکالوج شیر کنترلی دیجیتالی-پتروکالوج

 

مزایای شیر کنترلی (Control Valve):

کارکرد اتوماتیک: یکی از مهم‌ترین مزایای ارائه‌شده توسط یک شیر کنترل این است که فرآیند باز و بسته شدن یک مایع به طور خودکار کنترل میشود. بنابراین، زمانی که این نوع دریچه‌ها در صنایع به کار گرفته می‌شوند، لازم نیست کاربران مراقب بستن یا باز کردن شیر به صورت دستی باشند.

نصب آسان: یکی دیگر از مزیت های مهم شیرهای کنترل این است که نصب آنها کاملاً آسان است. بسیاری از مردم بدون نیاز به درخواست کمک از لوله‌کش و یا تولید کننده می‌توانند بدون زحمت این شیرها را روی دریچه‌ها نصب کنند. بنابراین با نصب آسان، از نظر صرفه جویی در زمان و تلاش، به کاربران کمک میکند.

کاهش مصرف: با توجه به کارکرد خودکار این نمونه ها ، هدر رفت منابع کاهش زیادی پیدا می کند. فرقی نمی‌کند که اینها در فرآیندهای صنعتی یا تولیدی مورد استفاده قرار گیرند، یا در خانه‌ها، آن‌ها به لطف کارکرد موثر خود، از هدر رفت کمتر منابع برخوردار خواهند بود. در حقیقت ، این دریچه ها در صرفه جویی در مصرف آب بسیار مفید هستند. مطالعات نشان داده اند که شیرهای کنترل می توانند منجر به صرفه جویی در مصرف آب تا میزان 85 درصد شوند. بنابراین، آن‌ها با کاهش هدررفت این منبع گرانبها، به رفع تقاضای فزاینده ی آب کمک میکنند.

بدون گرفتگی: یکی دیگر از مزایای مهم شیرهای کنترل جریان این است که مانع از جریان سیال نمی شوند. ذرات کوچک، رسوبات، گرد و غبار و غیره جریان سیال را به علت طراحی کامل این دریچه‌ها مسدود نمی‌کنند.

دوستدار محیط زیست: مشاغل تحت فشار مداوم برای رعایت استانداردهای زیست محیطی جهانی قرار دارند. با استفاده از این شیرها، آن‌ها می‌توانند به کاهش هدر رفتن منابع طبیعی کمک کنند و همچنین میتوانند با استفاده درست از این ابزار از نظر اکولوژیکی دوستدار طبیعت نیز شوند.

افزایش بازده مالی: وقتی منابع به طور مؤثر مورد استفاده قرار گیرند ، کسب و کارها در موقعیتی قرار میگیرند که تغییرپذیری فرآیند را کاهش دهند. این امر در نهایت به دستیابی به یک مزیت استراتژیک و افزایش بازده مالی کمک می‌کند.

صرفه جویی پول آسانتر میشود: هنگامی که از شیرهای کنترلی در شیر آب استفاده شود ، در حفظ آب بسیار کمک می کند. این بدان معنی است که افراد می توانند با استفاده از این شیرهای کنترلی در خانه ها ، دفاتر یا کارخانه های خود ، از جنبه آب و فاضلاب پول پس انداز کنند.

کنترل ولو-پتروکالوج

انواع کنترل ولو

کنترل ولو در انواع و اشکال مختلف به تولید می رسد.آنها را می توان به روش های مختلف طبقه بندی کرد. بر اساس:

(الف) عملکرد

(ب) تعداد دیسک

ج) تغییرات جریان

 

(الف) انواع شیر کنترل بر اساس عمل:

کنترل ولو می تواند از طریق محرک های پنوماتیک کار کند که به دو صورت می باشد:

١.فشار هوا برای باز شدن

٢.فشار هوا برای بستن

آنها به گونه ای طراحی شده اند که در صورت خرابی منبع تغذیه ، بسته به نیاز ایمنی فرآیند ، کنترل ولو کاملاً باز یا بسته می شود.

به عنوان مثال ، اگر از کنترل ولو برای کنترل جریان بخار یا سوخت استفاده شود ، در صورت قطع شدن هوا ، کنترل ولو باید کاملاً خاموش شود. از طرف دیگر ، اگر کنترل ولو در حال انتقال آب خنک کننده به یک راکتور باشد ، جریان در شرایط اضطراری باید حداکثر باشد.

 

(ب) انواع کنترل ولو بر اساس تعداد دیسک ها:

کنترل ولو را می توان از نظر تعداد دیسک های موجود نیز مشخص کرد

١.کنترل ولو تک نشیمن گاه

٢.کنترل ولو با دو نشیمن گاه

مزیت این نوع کنترل ولو این است که می توان آن را کاملاً باز یا بسته کرد و از 0 تا 100٪ تغییر جریان ایجاد کرد. اما با نگاهی به ساخت آن ، به دلیل افت فشار از طریق روزنه ، یک نیروی رو به بالا در ناحیه روزنه وجود دارد و در نتیجه ، نیروی مورد نیاز برای حرکت سوپاپ در برابر این رانش به سمت بالا نیز زیاد است.

بنابراین این نوع کنترل ولو برای دبی کم مناسب تراست. از طرف دیگر ، دو دیسک در یک شیر با دو نشیمن گاه قرار دارد. جریان در ناحیه یک دیسک به سمت بالا و در دیسک دیگر به سمت پایین حرکت می کند.

اما کنترل ولو دارای دو دیسک از یک عیب رنج می برد. به دلیل تفاوت دمای ساقه و نشیمن سوپاپ ، نمی توان جریان را به طور کامل قطع کرد.

 

(ج) تغییرات جریان

 چگونگی تغییر سرعت جریان با حرکت یا بلند شدن ساقه را توصیف می کند. شکل دیسک کنترل ولو در درجه اول تغییرات جریان را تعیین می کند. با این حال ، طراحی و شکل کنترل ولو نیز تاثیرگذار است.

شیر گلوب یا Globe Valve یا شیر های کروی

شیرهای دروازه ای Gate Valve

شیرهای پروانه ای Butterfly Valve

شیرهای توپی Ball Valve

همگی می توانند نقش یک کنترل ولو را بازی کنند.

 

مقایسه انواع کنترل ولو

در مورد مقایسه انواع کنترل ولو می توان گفت به طور کلی عملکرد یکسانی دارند ولی از لحاظ ساختمان و طراحی متفاوت هستند. انواع کنترل ولو برای کار کردن نیاز به نیروی محرکی دارند که از طریق برق تامین می شود.

کاربرد های مهم کنترل ولو چیست؟

کنترل ولو کارکرد های مهم و گوناگونی دارد و از عناصر مهم سازنده سیستم های کنترل صنعتی است. به طور کلی ، کنترل ولو سرعت مایعاتی مانند مواد شیمیایی ، گاز یا بخار را کنترل می کند. کنترل ولو این کار را با تغییر اندازه میزان عبور جریان بر اساس سیگنال های کنترل کننده انجام می‌دهد . با انجام این کار می توان مقادیر فرآیندهایی مانند دما و فشار را کنترل کرد.

یکی از کاربردهای کنترل ولو نقش آن در سیستم های کنترل کیفیت است.

کنترل ولو نقشی اساسی در بحث ایمنی صنایع و کارخانه جات ایفا می کند.

3 نکته مهم در رابطه با کنترل ولو

١.کنترل ولو بخشی جدا نشدنی و مهم در کنترل کیفیت محصول ، نگهداری تجهیزات و ایمنی است.

٢.در حالی که عناصر مختلفی برای مدیریت کیفیت وجود دارد ، کنترل ولو بخشی از سیستم است که جلو تر از سایر عناصر وارد عمل می شود.

٣.فرمان کنترل ولو ممکن است برقی و یا هیدرولیکی باشد.

 

قیمت کنترل ولو بر اساس پارامترهای دقیق و تخصصی تعیین می شود که سایز، جنس بدنه و طراحی ساختمان کنترل ولو بخشی از این پارامترها هستند

 

در عکس های زیر مشخصات فنی کنترل ولو به خوبی مشخص می شود:

مشخصات فنی کنترل ولو-پتروکالوج

مشخصات فنی کنترل ولو-پتروکالوج

خلاف ساختار پیچیده ای که یک کنترل ولو می تواند داشته باشد نحوه عملکرد کنترل ولو ساده به نظر می رسد.

یک کنترل ولو، به راحتی و با استفاده از یک مکانیزم ساده و یک رله، مسیر جریان را کنترل می‌کند.

در کنترل ولو معمولا با استفاده از پوزیشنر و ترانسمیترهای مختلف،فشاری بین 3 تا 15 psig را برای عملگرِ ولو فراهم می‌شود.سپس متناسب با این فشار، کنترل ولو کمی باز یا بسته می شود.

پوزیشنر کنترل ولو

پوزیشنر کنترل ولو (Valve Positioner) رابط میان ولو و سیستم فرمان (نیوماتیکی یا الکترونیکی) می‌باشد و مانند یک تثبیت‌کننده مکانیکی و بافر نیوماتیکی عمل می‌نماید.

از مهمترین دلایل کاربرد پوزیشنر در کنترل ولو می توان از:

 وجود فشار زیاد و همچنین ویسکوزیته زیاد سیال مورد کنترل،  وجود اصطکاک در مکانیزم کنترل ولو به واسطه آب بندی گلوگاه شیر و حذف تاخیر زمانی نام برد.

اجزای کنترل ولو

یک کنترل ولو از اجزای زیاد و متراکمی تشکیل شده که نشان از ساختار مهندسی آن دارد. عکس زیر نمایانگر خوبی از اجزای یک کنترل ولو است.

اجزای کنترل ولو-پتروکالوج

نحوه انتخاب کنترل ولو

موارد مهم در انتخاب یک کنترل ولو به شرح زیر می باشد:

۱- CV (میزان عبور سیال از ولو را که نشان دهنده حجم در واحد زمان میباشد)

۲- سایزینگ ولو

۳- سیال داخل مسیر ( خورندگی)

۴- فشار و اختلاف فشار موجود

۵- غلظت و مختصات سیال

۶- نشتی ولو (Leakage)

۷- اغتشاش سیال

۸- دمای سیال

۹- قیمت نهایی کنترل ولو

 

کنترل ولو از جمله اجزای یک سیستم است که حضور آن همیشه ضروری خواهد بود. یک کنترل ولو قبل از هر سیستم کنترلی دیگری می تواند مشکلات را شناسایی و مرتفع کند.

پترو کالوج تامین کننده و عرضه کننده انواع کنترل ولو در سراسر کشور است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید و فروش کنترل ولو و یا دریافت آخرین قیمت می‌توانید به وبسایت پترکالوج مراجعه کنید.

CafeSeo بازدید : 26 پنجشنبه 17 مهر 1399 نظرات (0)

پلاگ ولو یا شیر سماوری چیست؟

‎پلاگ ولو یا شیر سماوری یک شیر کنترلی بر سر جریان عبوری می باشد. پلاگ ولو به صورت دستی و با یک اهرم که ٩٠ درجه می چرخد باز یا بسته می شود.

‎هنگامی که سرعت در عملکرد مورد نیاز باشد از شیر سماوری استفاده می شود.

انواع پلاگ ولو

‎در مجموع انواع پلاگ ولو را می توان در دو دسته بزرگ انواع پلاگ ولو از لحاظ نوع دیسک و از لحاظ نوع روانکاری تقسیم کرد.

انواع پلاگ ولو از لحاظ تنوع دیسک:

‎١.پلاگ ولو با دریچه مستطیلی(Rectangular Port Plug Valve):

‎رایج ترین نوع دریچه بین انواع دیگر پلاگ ولو . دریچه مستطیلی بیشترین سطح خروجی را ایجاد می کند.

‎٢.پلاگ ولو با دریچه دایره ای(Round Port PlugValve):دریچه دایره ای می تواند هم اندازه یا بزرگتر از مقطع خروجی پلاگ ولو باشد که به این دو حالت،  دریچه استاندارد یا دریچه کامل هم گفته می شود. زمانی که بخواهند جریان را محدود کنند از دریچه کامل استفاده می کنند.

‎٣.پلاگ ولو با دریچه لوزی شکل (Diamond Port Plug Valve): این مدل از پلاگ ولو امکان کنترل دبی جریان را تا حدودی فراهم می کند به دلیل ساختار دریچه لوزی شکلی که دارد.

پلاگ ولو یا شیر سماوری-پتروکالوج

انواع پلاگ ولو از لحاظ نوع روانکاری:

‎١.پلاگ ولو روانکاری شده(lubricated plug valve):

‎یکی از مشکلاتی که می تواند روند کاری پلاگ ولو را متوقف کند نشتی آن است. پلاگ ولو ها کاملا فلزی بوده و شکاف بین دیسک و بدنه آن ها می تواند باعث نشتی شود. شرکت های تولید کننده برای از بین بردن این مشکل، شیار های دور دیسک را گریس کاری می کنند. این گریس کاری روند حرکتی پلاگ را بهبود می بخشد و در عین حال آن را آب بندی می کند.

‎امروزه انواع گریس و روان کننده می توانند در شرایط مختلف دمایی و فشاری و با سیالات مختلف به خوبی عمل آب بندی را انجام دهند.

‎گرچه پلاگ ولو روانکاری شده از نوع روانکاری نشده آن گران تر است اما خرابی و هزینه جانبی کمتری دارد.

‎البته این نوع پلاگ ولو نمی تواند بر سر جریان آب آشامیدنی قرار بگیرد زیرا آن را آلوده می کند.

‎٢.پلاگ ولو روانکاری نشده(non lubricated plug valve): این نوع پلاگ ولو خود به مدل بالا رونده و دارای پوشش تقسیم می شود. بیشتر پلاگ ولو های روانکاری نشده دارای پوشش الاستومری هستند که به آن ها خود روان هم گفته می شود زیرا این پوشش از سطح اصطکاک پایینی برخوردار است. پلاگ ولو روانکاری نشده برای تعمیر باید به کلی از مدار خارج شود و همچنین در فشار بالا امکان کار با آن وجود ندارد.

کاربرد های مهم پلاگ ولو چیست؟

‎از کاربرد های پلاگ ولو می توان گفت معمولاً در مدارات کم فشار و دمای پایین استفاده می شود ، اگرچه برخی از طراحی های آن برای فشار بالا و دمای بالا نیز وجود دارند پلاگ ولو ها شیرهایی با ظرفیت بالا هستند که حتی برای سیستم های خلأ متوسط نیز می توانند در جهت کنترل جریان مورد استفاده قرار گیرند پلاگ ولو ها به خوبی جریان های گاز یا سوخت مایع را از خود عبور می دهند.

پلاگ ولو یا شیر سماوری-پتروکالوج

٣ نکته مهم در رابطه با پلاگ ولو

١.پیشرفت تکنولوژی و طراحی های جدید این نوید را می دهد که در آینده نزدیک پلاگ ولو ها کارایی بیشتری داشته باشند.

٢.پلاگ ولو توانایی کار در شرایط دمایی منفی ۴۵ تا بالای ٨٠٠ درجه سانتیگراد را دارد.

٣.طراحی ساده پلاگ ولو باعث شده قطعات کمی داشته باشد.

تاریخچه پلاگ ولو

انقلاب صنعتی قرن های 18 و 19 سرعت تولید شیرآلات را از نظر طراحی و ساخت افزایش داد تا پاسخگوی خواسته های جدید صنعت باشد. این طراحی در نیمه دوم قرن بیستم با ظهور روشهای پیچیده تولید و در دسترس بودن مواد غنی تر،شیرآلات را قادر به کنترل فشارها و دمای بالاتر مایعات جدید کرد.

پلاگ ولو کروی یک محصول نسبتا تازه وارد در خانواده شیرآلات است. پلاگ ولو برای اولین بار برای سیستم های سوخت در هواپیما در خلال جنگ جهانی دوم به کار گرفته شد. برای تولید اولین سری صنعتی از این نوع پلاگ ولو، این شیر در سال های پس از جنگ بهبود زیادی پیدا کرد. در طول 30 سال گذشته توجه بسیاری از تولیدکنندگان بر روی تولید و عرضه انواع پلاگ ولو بوده است و پلاگ ولو ها هنوز هم در حال پیشرفت و بهبود هستند.

قیمت پلاگ ولو

پلاگ ولو یا شیر سماوری از سایز یک دوم اینچ تا سایز 24 اینچ در کلاس های #150،#300،#600،#900،#1500،#2500 تولید می شود لازم به ذکر هست در سایز های بالا و کلاس 2500 سفارش تولید ممکن است زمان بر باشد.

همچنین پترو کالوج آمادگی این را دارد تا سفارش مورد نیاز شما را از برترین تولیدکنندگان داخلی و خارجی فراهم کند.

شما مشتری گرامی می توانید برای دریافت آخرین قیمت پلاگ ولو با واحد فروش تماس حاصل فرمایید.

مشخصات فنی پلاگ ولو

پلاگ ولو در استاندارد های ASME B16.34, EN12516-2 , API 6A , API 6D تولید می شود و فشار کاری آن روی API 598 Up to 10000 psi قرار دارد.

ذکر ریز جزئیات مشخصات انواع پلاگ ولو از حوصله این مطلب خارج است اما در دو عکس زیر می توانید اطلاعات بیشتری بیابید.

پلاگ ولو یا شیرسماوری-پتروکالوج

پلاگ ولو یا شیر سماوری-پتروکالوج

تفاوت بال ولو و پلاگ ولو

انواع شیر یا ولو، عملکرد، طول عمر،قابلیت کنترل شوندگی و پورت های متفاوتی دارند با این حال بال ولو و پلاگ ولو یک عملکرد را از خودشان نشان می دهند. هر دو جریان گاز یا مایع را یا به صورت ساده قطع یا وصل می کنند و یا به صورت چند وجهی.

اما تفاوت از آن جا ناشی می شود که پلاگ ولو را می توان جایگزین بال ولو کرد اما عکس آن صادق نیست. استفاده از پلاگ ولو بسیار ساده تر از بال ولو است.

پلاگ ولو فول پورت است یعنی جریان به طور کامل از آن عبور می کند اما بال ولو علاوه بر فول پورت بودن می تواند جریان را کاهش بدهد.

همچنین دیسک یا توپ مورد استفاده در بال ولو کوچک تر از دیسک مورد استفاده در پلاگ ولو است.

نحوه عملکرد پلاگ ولو

طراحی بدنه پلاگ ولو به صورتی است که افت فشار بسیار کمی را ایجاد می کند و با چرخاندن عملگر، استم پلاگ ولو، دیسک آن را می چرخاند و با چرخش 90 درجه دیسک، جریان عبور می کند و در هنگامی که پلاگ ولو در حالت باز باشد به علت این که سیال، بدون زاویه در هنگام ورود به شیر سماوری از دیسک عبور می کند کمترین افت فشار را دارد.

مزایا و معایب پلاگ ولو

مزایا:

1.طراحی کم جزئیات و ساده

2.عملکرد با راندمان بالا و سرعت مناسب

3.تولید در انواع سایز ها حتی سایزهای بسیار کوچک

4.سهولت در نگهداری

5.کمترین تداخل در جریان عبوری

معایب:

1.گران تر بودن نسبت به بال ولو

2.امکان وجود نشتی در برخی عملکردها

3.احتیاج به گشتاور مناسب جهت چرخاندن استم

اجزای اصلی پلاگ ولو

اجزای اصلی پلاگ ولو یا شیر سماوری-پتروکالوج

با کمی دقت می توان مناسب ترین نوع پلاگ ولو را جهت استفاده بهینه برگزید. این شیر در نیروگاه ها و بسیاری از صنایع بسیار پر کاربرد است. امروزه برندهای معتبری از سراسر دنیا و حتی ایران اقدام به تولید پلاگ ولو کرده اند. پتروکالوج تامین کننده انواع پلاگ ولو در انواع برند و گرید های مختلف است.

CafeSeo بازدید : 34 یکشنبه 06 مهر 1399 نظرات (0)

شیر کشویی یا دروازه ای با قرار دادن یک دروازه بر سر جریان لوله، حرکت جریان داخل لوله را کنترل می کند. شیر کشویی این وظیفه را با استفاده از یک دریچه دایره ای یا مستطیلی انجام می دهد. شیر کشویی با چرخش میله در جهت عقربه های ساعت باز یا بسته می شود. وقتی میله می‌چرخد، کشوی شیر بالا یا پایین می رود. در حالت نیم باز شیر کشویی دچار تخریب خواهد شد. شیر دروازه ای در هنگام باز بودن هیچ تماسی با جریان سیال ندارد و همچنین در هنگام بسته بودن به طور کامل جریان را مسدود می کند به همین دلیل مناسب تنظیم دبی آب نیست. دور تا دور شیرهای کشویی باید با واشر های مخصوص آب بندی شود اما در هنگام بسته بودن شیر دروازه ای ، فشار جریان سیال داخل لوله به دیسک و سایر اجزای شیر کشویی باعث ساییدگی دیسک و خرابی واشر در طول زمان می شود و از آن جا که تعمیر شیر کشویی هزینه بر و سخت است معمولا قطعه خراب را تعویض می کنند.

شیر کشویی (شیر دروازه ای ، گیت ولو) به طور گسترده در خطوط لوله روی زمین و زیر زمینی مورد استفاده قرار می گیرند. بخصوص برای مصارف زیر زمینی، شیر کشویی (شیر دروازه ای ، گیت ولو) انتخاب بسیار مناسبی است، چرا که در این موارد هزینه تعمیر و نگهداری بسیار بالا می باشد.

شیر کشویی (شیر دروازه ای ، گیت ولو) به صورت کاملا باز یا کاملا بسته مورد استفاده قرار می گیرد. در خطوط لوله از شیر کشویی (شیر دروازه ای ، گیت ولو) به عنوان شیر جداکننده استفاده می شود. ولی از آن نمی توان به عنوان شیر کنترلی یا تنظیم کننده جریان استفاده کرد.

در شیر کشویی (شیر دروازه ای ، گیت ولو)، با چرخش میله در جهت عقربه های ساعت شیر باز یا بسته می شود. وقتی میله می‌چرخد، کشوی شیر بالا یا پایین می رود.

بیشتر بخوانیم : شیر توپی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

شیر کشویی (شیر دروازه ای ، گیت ولو) در مواقعی استفاده می شود که هیچ اختلاف فشاری رخ ندهد. وقتی که شیر کشویی (شیر دروازه ای ، گیت ولو) باز باشد، خط کاملا آزاد است و می‌توان از پیگ برای تمیز کردن خط لوله استفاده کرد. در شیر کشویی عمل باز شدن و بسته شدن می تواند بارها پشت سر هم رخ بدهد و بنابراین از ضربه قوچ توسط جریان جلوگیری شود.

شیر کشویی (شیر دروازه ای ، گیت ولو)‌ می تواند برای سیال های متنوع و صنایع مختلف مانند نفت و گاز و پتروشیمی، آب و فاضلاب، صنایع غشیمیایی و صنایع غذایی و ... مورد استفاده قرار گیرد.

شیر کشویی یا دروازه ای-پتروکالوج

از لحاظ نوع کشو یا دروازه، شیر کشویی ‌(شیر دروازه ای ، گیت ولو) به دو نوع تقسیم می شد. نوع اول شیر کشویی با کشوی صاف است که این کشوی صاف بین دو سیت می لغزد. معروف ترین نوع این مدل شیر کشویی (شیر دروازه ای ، گیت ولو)، شیر کشویی چاقویی (شیر چاقویی) است که دارای نوک تیز و شیب دار می باشد تا سیال های با ویسکوزیته بالا را بشکافد و در سیت بنشیند.

مدل دوم کشو در شیر کشویی، کشوی گوه ای می باشد. در این مدل شیر کشویی، دو سیت مورب وجود دارد که کشوی گوه ای در آنها قرار می گیرد.

از لحاظ جنس سیت ، شیر کشویی مانند اکثر شیرآلات صنعتی به دو نوع تقسیم می شود. شیر کشویی با سیت فلزی و شیر کشویی با مواد لاستیکی و الاستیکی.

در شیرهای کشویی با سیت فلزی، ساختار سیت مثلثی و ساختار کشو گوه ای است و وقتی کشو درون سیت قرار می گیرد آن را پر می کند. انتهای سیت هم نیاز به آب بندی دارد. با این حال، به مرور شن و ماسه و ضایعات دیگر در انتهای سیت فلزی جای می‌گیرند و در نهایت سیت آب بندی خود را از دست می دهد.

در شیر با سیت لاستیکی یا الاستیکی، قسمت انتهایی سیت باز است و شن و ماسه و سایر ضایعات می توانند به سادگی رد شوند و از شیر عبور کنند.

از لحاظ نوع قرار گرفتن میله، شیر کشویی(شیر دروازه ای ، گیت ولو) به دو نوع تقسیم می شود. شیر کشویی با میله بالا رونده و شیر کشویی با میله ثابت.

بیشتر بخوانیم : شیر پروانه ای چیست و چه انواعی دارد؟

در شیر کشویی با میله بالا رونده، قسمتی از میله در معرض دید قرار دارد. در این مدل شیر کشویی(شیر دروازه ای ، گیت ولو)، میله مستقیما به کشوی شیر وصل شده است و با آن بالا و پایین می رود. در این مدل می توان موقعیت میله را در شیر با چشم مشاهده کرد و همینطور روغنکاری شیر نیز بسیار ساده می باشد. ولی این مدلشیر کشویی برای مصارف زیر زمینی اصلا مناسب نیست.

در شیر کشویی با میله ثابت، میله نیز با کشو در درون شیر می چرخد و آن را بالا یا پایین می برد. این مدل شیر کشویی از لحاظ حجم و ارتفاع کوچکتر از نوع اول می باشد.

شیر کشویی با سیستم بای پس (کنارگذر):

شیرهای بای پس عموما به سه دلیل به مشتری پیشنهاد می شوند: برای ایجاد تعادل در اختلاف فشار، کم کردن مقدار گشتاور شیر و پرهیز از کاربرد شیر توسط یک اپراتور.

هنگامی که شیر بای پس باز باشد، جریان از سیستم موازی شیر عبور خواهد کرد و باعث می شود از افت فشار جلوگیری شود.

مقایسه انواع شیر کشویی

شیرهای کشویی یا دروازه ای انواع مختلفی دارند که به طور مختصر به آن ها می پردازیم:

شیر دروازه ای لبه صلب (Solid Wedge Gate Valve)

لبه صلب متداول ترین نوع شیر دروازه ای می‌­باشد. برای اکثر موقعیت ها و جریانات مناسب است. دیسک این نوع شیر دروازه ای از فلز لبه صلب و به صورت یکپارچه ساخته می شود. مزیت شیر کشویی گوه ای یا دروازه ای لبه صلب نسبت به مدل موازی اب بندی بهتر در همه ی فشار های سیال است.

شیر کشویی یا دروازه ای-پتروکالوج

شیر دروازه ای با گوه ی منعطف (Flexible Wedge Gate Valve)

استفاده اصلی آن برای عبور جریانات بخار است. با توجه به نوع طراحی دیسک در شیر دروازه ای گوه ی منعطف، در هنگام بسته بودن، دیسک به صفحه برخورد نمی کند. به این منظور از دیسکی یکپارچه که دور آن برش خورده باشد استفاده می شود. تفاوت برش در دیسک می تواند موجب انعطاف بیشتر یا استحکام بهتر شود و بر عکس. ضعف این نوع شیر، تجمع آب در گلویی است که می تواند موجب خوردگی و خرابی سریع تر بشود.

شیر کشویی یا دروازه ای-پتروکالوج

شیر دروازه ای با گوه ی دوتکه (Split Wedge Gate Valve)

کاربرد اصلی شیر دروازه ای با گوه دو تکه در جریانات گازها و مایعات، به خصوص مایعات خورنده در دمای طبیعی است.

دیسک آزادی حرکت خوبی داشته و حتی اگر جریان عبوری سرد و گرم شود به نشیمنگاه نخواهد چسبید و جریان بسته نخواهد شد.

شیر دروازه ای با دیسک موازی (Parallel Disc Gate Valve)

شیر کشویی یا دروازه ای-پتروکالوج

شیر کشویی با دیسک موازی از دو صفحه رو به روی هم و یک فنر ساخته شده که هر سه قطعه به هم متصل می باشند. یکی از صفحات در مسیر ورودی جریان و به شکل عمود و دیگر صفحه هم در مسیر خروجی جریان قرار می گیرد. نقش فنر در زمان بسته بودن شیر دروازه ای با دیسک موازی در زمان بسته بودن مشخص می شود که فشار وارده بر دیسک ورودی را به دیگر دیسک هم انتقال می دهد و همین انتقال موجب آب بندی شیر دروازه ای می شود. اما نقطه ضعف این نوع شیر در زمانی مشخص می شود که شدت جریان عبوری کم باشد و فنر نتواند فشار مناسبی به دیگر دیسک وارد کند. در این هنگام شیر از آب بندی خارج می شود. این نوع از شیرها باید حتماً با جهت درست در مسیر جریان نصب شوند و سمت پرفشار دیسک در بالادست جریان عبوری قرار بگیرد.

کاربرد های مهم شیر کشویی یا دروازه ای چیست؟

به طور کلی می توان گفت شیر کشویی یا دروازه ای بخش جدا نشدنی هر کارخانه یا صنعت است. به طور معمول از شیر کشویی در همه سرویس های سیال مانند هوا ، گاز و سوخت ، آب آشامیدنی ، بخار ، روغن های روان کننده ، هیدروکربن و ... استفاده می شود که نشان از گستردگی کاربرد شیر کشویی است.

3 نکته مهم در رابطه با شیر کشویی

  1. شیر دروازه ای از دمای منفی 30 درجه تا مثبت 260 درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. جنس بدنه شیر دروازه ای، استیل کربن دار، استیل ضد زنگ یا تیتانیوم گرید 2 و 3 می تواند باشد.
  3. شیر دروازه ای بهترین انتخاب برای باز و بسته کردن کامل جریان سیستم لوله کشی است.

تاریخچه شیر کشویی

اولین حق ثبت اختراع انواع شیر در ایالات متحده آمریکا مربوط یه شیر دروازه ای می شود. این حق ثبت مربوط به سال 1839 و برای چارلی پکهام صادر شد با این حال اولین شیر دروازه ای که امروزه می شناسیم در سال 1840 ساخته شد  که به آن وسیله توقف می گفتند این شیر در واقع یک شیر کشویی یک طرفه بود که یک درپوش اولیه آن را باز و بسته می کرد.

آخرین پیشرفت بزرگ در طراحی شیر کشویی در اوایل دهه 40 میلادی با اختراع درپوش حساس به فشار اتفاق افتاد. طراحی بر اساس فشار، جرم و وزن دریچه های بزرگ شیر کشویی را تا 40 درصد کاهش داد.

مشخصات فنی شیر کشویی

شیر کشویی یا دروازه ای-پتروکالوج

نحوه عملکرد شیر کشویی

عملکرد شیر کشویی با حرکت چرخشی میله وسط آن که در جهت عقربه ساعت برای بستن و جهت عکس عقربه ساعت برای باز کردن اتفاق می افتد. با چرخاندن میله دروازه شیر بالا یا پایین می رود. شیر کشویی زمانی استفاده می شود که فشار روی حداقل باشد.

مزایا و معایب شیر کشویی

مزایا:

  1. شیر کشویی نسبتا ارزان است و ساختار ساده ای دارد.
  2. افت فشار در حین کار بسیار کم اتفاق می افتد.
  3. شیر دروازه را می توان در دو جهت استفاده کرد
  4. شیر کشویی برای تحمل فشار و دمای بالا مناسب است و به نگهداری کمتری نیاز دارد.

معایب:

  1. نمی توان از شیر کشویی برای کنترل جریان استفاده کرد.
  2. شیر کشویی در عملکرد کند است. باز و بسته شدن آن زمان می برد که البته خوب است زیرا احتمال ضربه زدن را کاهش می دهد.
  3. هنگامی که تا حدی باز است باعث ایجاد لرزش و سر و صدا می شود.
  4. تعمیرات آن دشوار بوده و نسبتا استهلاک بالایی دارد.

اجزای اصلی شیر کشویی

در شکل زیر می توانید به طور ساده اجزای اصلی شیر کشویی و همچنین نحوه کار آن را مشاهده کنید:

شیر کشویی یا دروازه ای-پتروکالوج

نحوه انتخاب شیر کشویی

برای انتخاب از بین انواع مختلف شیر کشویی یا دروازه ای، نکات ساده ای هست که باید مورد توجه شما باشد. مثلاً اگر سیستم شما دارای یک جریان مایع با دمای طبیعی باشد. بهترین انتخاب شیر دروازه ای با گوۀ لبه صلب است که ساختار ساده تر و هزینه­‌ی پایین تری دارد؛ اما برای عبور جریان بخار شیر دروازه ای با گوه ی منعطف و برای عبور جریان سیال با تغییرات دمایی و دماهای بالا شیر دروازه ای با دیسک دوتکه انتخاب بهینه ای است. از شیر دروازه ای با دیسک موازی در صورتی که آب بندی جریان  عبوری مسأله‌­ی مهمی برایتان باشد بهتر است استفاده کنید تا از عبور و نشتی سیالات به­ طور کامل جلوگیری شود.

قیمت شیر کشویی

امروزه با توجه به نواسانات قیمت ارز صحبت از تعیین قیمت شیر کشویی کار آسانی نیست. شیر کشویی یا دروازه ای از جنس های مختلفی ساخته می شود و انواعی دارد. همچنین اندازه و طراحی آن با توجه به محل نصب و استفاده مورد نیاز تغییر خواهد کرد.پترو کالوج تامین کننده برترین شیرهای کشویی یا گیت ولو از معتبرترین برندهای بین المللی می باشد.

CafeSeo بازدید : 27 جمعه 04 مهر 1399 نظرات (0)

لوله گلخانه ای چیست و چه کاربردی دارند؟

لوله گلخانه ای عموماً برای ساخت سازه های گلخانه که با دیوارها و سقفی که از مواد شفاف مانند یا پلاستیک ساخته شده اند مورد استفاده قرار می گیرد.

در فضای گلخانه گیاهانی که به شرایط تنظیم شده آب و هوایی احتیاج دارند رشد می کنند و این سازه ها از سایزهای کوچک گرفته تا ساختمانهای با اندازه صنعتی متغیر است از لوله گلخانه ­ای برای ساخت گلخانه استفاده می­شود.

اگر بخواهیم توضیح کوتاهی درمورد کاربرد گلخانه بدهیم باید گفت که گلخانه یک سازه شیشه ­ای پوشیده شده است که گیاهان را از شرایط محیطی و بیماری های بالقوه گسترده­ای محافظت می­کند.

طبق این تعریف از جمله عملکرد گلخانه، فراهم کردن شرایط محیطی لازم و مورد نیاز محصولِ معین است. گلخانه‌ها بر حسب اینکه چه نوع مصالح ساختمانی در آن‌ها بکار برده شده‌است به نوع ثابت و متحرک تقسیم‌بندی می‌شوند.

در این مقاله به معرفی لوله گلخانه ای و انواع آن می پردازیم و اطلاعاتی در اختیار شما می گذاریم که لوله گلخانه ای چیست و چه کاربرد هایی دارد.

انواع لوله گلخانه ای

افراد زیادی هستند که گلخانه را از قاب های پی وی سی ساخته و آنها را با ورق های پلاستیکی می پوشانند.

اگر از پلاستیک محافظت نشده در برابر اشعه ماوراء بنفش استفاده نمی کنید، پوشش گلخانه احتمالاً یک سال دوام نخواهد داشت پس استفاده از این لوله بهتر و مقرون به صرفه تر است چون عمر استفاده از گلخانه را بیشتر می کند و البته مواد پلاستیکی خاصی وجود دارد که با صرف هزینه بالاتر در برابر اشعه ماوراء بنفش تا ۴ سال مقاومت دارد.

ساختار گلخانه که از لوله  تشکیل شده می تواند از آلومینیوم ، فولاد گالوانیزه ، چوب یا پلاستیک ساخته شود. هر ماده از ساختار و نوع پانل متفاوتی برخوردار است که با آنها بهتر کار می کند.

این لوله انواع متفاوتی دارد که هر کدام کاربرد متفاوتی نیز دارد. در ادامه به معرفی انواع لوله گلخانه می پردازیم.

  • لوله سبک: این نوع از لوله از انواع پرمصرف خرید است و همچنین قیمت قیمت این لوله سبک می­تواند مقرون به صرفه­تر باشد. این لوله­ها وزن کمتری دارند و همچنین در ضخامت و وزن تنوع بیشتری دارند.

 

  • لوله  کشاورزی: این نوع از لوله­ها بیشتر برای مصارف کشاورزی و زمین­هایی در مقیاس بالا کاربرد دارد. دقت در خرید لوله گلخانه ­ای برای زمین­های کشاورزی خیلی لازم است چون در فرایند به وجود آمدن محصولات کشاورزی خیلی مؤثر است و بسته به مساحت و اندازه گلخانه قیمت لوله گلخانه ای هم تغییر خواهد کرد.

 

  • لوله  صنعتی: لوله‌ای سبک و صنعتی است که به منظور افزایش مقاومت آن نسبت به خوردگی جداره‌های داخلی و خارجی با فلز روی پوشش داده شده است.

 

لوله  سنگین: از انواع لوله­ های پر مصرف در صنایع مختلف بوده و دارای ضخامت بالا ولی سبک است که به همین دلیل از محبوبیت بالایی برخودار است.

لوله گلخانه ای _ استیل سرای

کاربرد لوله گلخانه ای

امروزه معمولا ساخت گلخانه اهمیت بسیار زیادی پیدا نموده، زیرا اغلب محصولات را به صورت گلخانه ای در فصول مختلف تولید و روانه بازار می نمایند.

سازه های گلخانه ها را معمولا با استفاده از لوله ایجاد می نمایند.

این لوله ها معمولا از جنس فولاد بوده و معمولا شرکت های سازنده با پوشش دادن سرد و یا گرم از جنس روی، آنها را به اصطلاح گالوانیزه می کنند.

لوله گالوانیزه گلخانه ایی معمولا با سایزبندی های مختلفی بین 1/2الی 4 اینچ تولید می شوند. معمولا لوله های گالوانیزه گرم دارای کیفیت و دوام بسیار مناسب تری نسبت به لوله های گالوانیزه سرد می باشند.

بدین ترتیب عمر آنها بسیار بیشتر می باشد. لوله گالوانیزه گلخانه ای معمولا در شاخه های شش متری تولید و روانه بازار می شوند. بدین ترتیب می توان به راحتی به مقدار مورد نیاز از این محصول تهیه نمود. اگر لوله ها گالوانیزه شوند احتمال زنگ زدگی هم کمتر خواهد شد.

روش­های گوناگونی برای متصل کردن لوله ها وجود دارد که در ادامه به معرفی این روش ها خواهیم پرداخت.

  • اتصال فشرده سازی: در این روش برای اتصال، استفاده از گیره هیدرولیک برای بستن لوله فولادی استیل ضد زنگ استفاده می شود.
  • اتصال فشار حلقه: اصل اتصال فشار حلقه استفاده از فورسپس های هیدرولیک برای محکم کردن اتصالات لوله است.
  • اتصال فلنج: روش اتصال فلنج استفاده از پیچ های محکم برای اتصال دو قطعه اتصال با قطعات فلنج است، سپس با اتصال مهر و موم لوله فولادی می توان اثر اتصال مربوطه را به دست آورد. مزیت این روش آنجا است که استحکام اتصال با کیفیت بالا و پایدار است ولی هزینه این اتصال زیاد خواهد شد.
  • اتصال شیار: از مزیت این روش می توان گفت که امکان جابه جایی و حرکت دارد، اما مشکلی که این روش شیار دارد این است که فرایند نصب لوله فولادی باعث افزایش روند حلقه در انتهای لوله فولادی می شود، هزینه ریخته گری در این روش زیاد است.
  • اتصال جوشکاری: مزیت روش جوشی آن است که استحکام و مقاومت اتصال بالا است، اما عیب آن این است که این جوشکاری باعث کاهش عمر سرویس خط لوله می شود.
  • اتصال نخ پرشده یا رشته: از مزیت آن می توان گفت که نصب ساده و آسانی دارد و دارای کیفیت قابل اطمینانی است.

لوله گلخانه ای _استیل سرای

روش استفاده از لوله گلخانه ای

استفاده از این نوع از لوله همانطور که از اسمش پیدا است برای گلخانه ها است. گلخانه مکانی یا سازه ای است که از گیاهان هم در فصب زمستان و هم در فصل تابستان محافظت می کند.

استفاده ازاین لوله ها باعث می­شود که استفاده از آب کم شود و همچنین انرژی گرمایی خورشد در درون گلخانه ذخیره شود. از این لوله برای گلخانه هایی که حالت دکوری دارند و نه صرفاً صنعتی و کشاورزی هم استفاده می­شود.

قیمت لوله گلخانه ای

با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه در حال تغییر است قیمت لوله گلخانه ای هم دچار نوسان است. قیمت این مواد اولیه به بازار جهانی و بازار ارز بستگی دارد و قیمت ها بر اساس آن بالا و پایین می­شود. برای اطلاع یافتن از قیمت­ها بهتر است به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

مدل های لوله گلخانه ای

لوله های گلخانه ­ای هم گالوانیزاسیون می­کنند و هم به صورت ساده. این روش گالوانیزاسیون کردن باعث می­شود که لوله در رطوبت و بر اثر برخورد با آب زنگ نزند و از بین نرود چون لوله با لایه­ای از روی پوشیده می­شود.

 

یکی از شرکت‌های صنعتی عرضه کننده انواع لوله و پروفیل از جمله لوله گلخانه ای، مرکز صنعتی استیل سرا می‌باشد که با ارائه‌ی انواع محصولات صنعتی آهنی، فولادی، اقسام متنوع پروفیل‌ها این امکان را برای خرید انواع لوله‌ها ایجاد می‌کند تا خریداران با هزینه‌ی به صرفه از بهترین کیفیت برخوردار باشند.

CafeSeo بازدید : 33 جمعه 04 مهر 1399 نظرات (0)

لوله آتش نشانی چیست؟

به احتمال زیاد تا پیش از این اصطلاحاتی همچون سیستم اسپرینکلر یا سامانه ی پاششی اطفاء حریق به گوش شما خورده است. در این سیستم مخصوص که امروزه در بسیاری از ساختمان های بزرگ و مهم کشور های خارجه استفاده می شود، در کنار لوله کشی معمولی ساختمان، از سیستم مخصوصی بهره گرفته می شود که در آن از لوله آتش نشانی استفاده می شود.

این سامانه، سیستمی است که با استفاده از لوله کشی های مخصوص آتش نشانی، به کنترل و جلوگیری از خسارت های ناشی از آتش سوزی و حریق کمک می کند.

این سامانه از سنسور های به خصوصی بهره می گیرد که به وسیله ی آن، وجود دود یا آتش سوزی حس می شود و این لوله ها با آب پاشی آتش را خاموش یا کنترل می کنند.

بر طبق آمار ساختمان هایی که از این سامانه برخوردار هستند به نسبت ساختمان های عادی در هنگام آتش سوزی هشتاد درصد کمتر خسارت می بینند.

با کمک این مطلب، می توانید اطلاعات مورد نیاز خود در زمینه ی لوله آتش نشانی را به دست آورید تا از خرید خود مطمئن باشید.

انواع لوله آتش نشانی

جنس لوله آتش نشانی عموما از فولاد تامین می شود. بیشتر متخصصان استفاده از لوله آتش نشانی گالوانیزه را پیشنهاد می کنند.

گزینه ی دیگر استفاده از فولاد سیاه است که مقاومت و عمر کمتری نسبت به فولاد گالوانیزه دارد و به همین علت برخی برای افزایش مقاومت آن، از پوشش فلز روی استفاده می کنند.

همچنین در کنار فولاد سیاه و فولاد گالوانیزه، برای اتصالات و تجهیزات این سامانه و ساخت لوله آتش نشانی از فولاد آلیاژی، چدن نشکن، کربن استیل و یا کامپوزیت و لوله ی پلاستیکی نیز استفاده می شود.

لوله آتش نشانی _ استیل سرای

کاربرد لوله آتش نشانی

این لوله ها با استفاده از یک سیستم مجزا از لوله کشی اصلی ساختمان، از سنسور های مخصوص بهره می گیرند تا در صورت وجود هر گونه خطر آتش سوزی اطلاع رسانی کنند و به خاموش کردن حریق بپردازند.

بسیاری از ساختمان هایی که در کشور های خارجه استفاده می شوند با استفاده از این سیستم و این لوله از خطرات آتش سوزی تا درصد بالایی جلوگیری می کنند.

کارآمد بودن این سامانه باعث شده است تا بسیاری از معماران و مهندسان ایرانی نیز در پروژه های خود از لوله آتش نشانی بهره بگیرند.

دلایل استفاده

با وجود اینکه امروزه در بسیاری از ساختمان ها کپسول آتش نشانی وجود دارد و کادر شجاع آتش نشانی با تمام وجود جان خود را به خطر انداخته و برای نجات جان مردم تلاش می کنند اما مهم ترین نکته در اطفای حریق، خفه شدن آتش در نطفه است.

در بسیاری از موارد تا قبل از رسیدن ماموران آتش نشانی، بخش اعظمی از خانه یا ساختمان به آتش کشیده شده است و حریق به نقاط دیگر نیز سرایت کرده است.

این سیستم با داشتن سنسور های هوشمند، آتش را در همان لحظات اولیه تشخیص می دهد و برای خاموش کردن آن شروع به آب پاشی می کند. همین موضوع باعث شده است که خسارت های آتش سوزی تا درصد زیادی کاهش پیدا کند.

به همین دلیل است که استفاده از این لوله تا این اندازه محبوبیت یافته است و مورد استفاده ی بسیاری از معماران و مهندسان متخصص است.

روش های استفاده

استفاده از این لوله بسیار آسان است. چرا که به محض این که شما این سامانه را در ساختمان یا سازه ی خود نصب کنید این سیستم به صورت خودکار و اتوماتیک کار خود را آغاز خواهد کرد.

این سامانه نیازی به اجازه یا تایید شما برای فعال شدن ندارد و کاملا هوشمند است. بنابراین در هیچ زمانی از شبانه روز خطر آتش سوزی ساختمان شما را تهدید نخواهد کرد.

لوله آتش نشانی _ استیل سرای

قیمت لوله آتش نشانی

قیمت لوله آتش نشانی بر اساس نوع و جنس تغییر می کند. متخصصان برای تعیین قیمت مناسب نیاز به بررسی ساختمان و لوله کشی اصلی دارند. اسپرینکلرهای این سیستم انواع مختلفی دارند. مانند اسپرینکلر های پایین زن، بالا زن، دیواری، تو کار و مخفی. از میان این ها اسپرینکلر های تو کار و مخفی به دلیل ظرافت و زیبایی بیشتر قیمت بیشتری دارند.

مدل های لوله آتش نشانی

از نظر نوع لوله کشی می توان سیستم این لوله را به دو بخش تر یا مرطوب و خشک تقسیم بندی کرد. در سیستم های مرطوب آب همواره در میان لوله ها چرخش دارد و در زمان نیاز به آب پاشی و خاموشی حریق پرداخته می شود اما لوله های خشک به منبع متصل هستند و تنها زمانی آب در این لوله ها به گردش خواهد پرداخت که سنسور ها پیامی در خصوص آتش سوزی یا دود داده باشند.

جوشکاری لوله آتش نشانی

در ساخت و سازاین لوله از جوشکاری استفاده نمی شود. البته این قانون در صورتی که این لوله دارای هیچ پوشش محافظی نباشد نقض می شود و برای اتصال این نوع لوله ها و سیستم آن ها از جوشکاری استفاده می شود. لازم به ذکر است که جوش دادن این لوله های مخصوص نیازمند تخصص و توانایی بالا است.

اگر لوله های این سیستم دارای هرگونه پوشش محافظی باشند، برای اتصال آن ها از مدل اتصالاتی چون اتصال فلنجی، اتصال دنده ای و یا اتصال کلمپی یا شیاری استفاده کرد.

طراحی لوله کشی آتش نشانی صنعتی و ساختمانی

برای نصب این سیستم باید از معمار و متخصصی حرفه ای کمک گرفت تا مشکلی پیش نیاید. همچنین سیستم لوله کشی این سامانه به بازدید مداوم نیاز دارد تا در زمان احتیاج اختلالی در عملکرد آن به وجود نیاید.

استاندارد لوله آتش نشانی

به دلیل جریان داشتن آب در این لوله ها، حتی بهترین لوله نیز به صورت دوره ای باید بازبینی شود و توسط یک لوله کش حرفه ای و متخصص مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت دیده شدن هرگونه خوردگی یا رسوب گذاری تعمیر یا تعویض شود.

همچنین طبق استاندارد های معمول، تجهیزات و اتصالات مربوط به سامانه ی این لوله همیشه باید قرمز باشند.

 

یکی از شرکت‌های صنعتی عرضه کننده انواع لوله و پروفیل از جمله لوله آتش نشانی، مرکز صنعتی استیل سرا می‌باشد که با ارائه‌ی انواع محصولات صنعتی آهنی، فولادی، اقسام متنوع پروفیل‌ها این امکان را برای خرید انواع لوله‌ها ایجاد می‌کند تا خریداران با هزینه‌ی به صرفه از بهترین کیفیت برخوردار باشند.

CafeSeo بازدید : 31 جمعه 04 مهر 1399 نظرات (0)

لوله گازی api چیست؟

برای انتقال انواع مختلفی از مواد گازی و سیال، از انواع متفاوتی از لوله‌ها استفاده می‌شود. یکی از روش‌هایی که برای منتقل کردن گاز به درون و بیرون شهر‌ها و کارخانه‌ها و مصارف صنعتی وجود دارد، استفاده از لوله گازی api می باشد.

اگرچه این لوله ها همانند لوله‌های پانیسمان طراحی و ساخت شده و به مرحله‌ی تولید می‌رسند اما تفاوت‌‌هایی نیز با یکدیگر دارند.

یکی از این تفاوت‌ها این است که لوله‌های پانیسمان به عنوان لوله‌هایی بدون درز از جنس استیل و فولاد ساخته می‌شوند و در فرایند مرحله‌ای تولید آن‌ها از هیچ جوش کاری کردنی برای نصب آن‌ها استفاده نمی‌گردد و لوله‌های صاف و یکدست می‌باشند.

اما لوله گاز به دلیل توان مقاومتی بالایی که در برابر جریان زیاد گاز دارند به لوله مانیس معروف هستند. لوله‌ گازی api در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیشترین میزان حجم گاز را به کارخانه‌ها و مراکز شهری انتقال می‌دهد و در عین حال فولاد خط لوله دارای استحکام و مقاومت زیاد و تافنس بالایی می‌باشد.

لوله‌های گازی api فشار بسیار بالایی از گاز شهری را از درون خود عبور می‌دهند و یکی از موارد قابل اهمیت برای این لوله‌ها نحوه تولید، نصب و نگهداری آن‌ها است.

لوله گازی api _ استیل سرای

انواع لوله گازی api

لوله گازی api در اندازه‌ها و انواع مختلفی ساخته می‌شود.

این لوله‌ها دارای انواع معمولی که در واقع مدل‌های رو کار هستند و مدل توکار می‌باشد. هر کدام از این مدل‌ها از ضخامت و استحکام بالایی برای عبور دادن جریان گاز شهری برخوردار هستند.

در تقسیم بندی لوله‌ گازی api، لوله‌های توکار از مقاومت بیشتر و طراحی منحصر به فردی بهره می‌برند و نوع استانداردتری از لوله‌ها هستند.

در مقابل لوله گاز api مدل روکار بیشتر برای گذراندن جریان گازی پر فشار برای رساندن آن به منازل مسکونی مناسب می‌باشد. این لوله‌ها عمدتا در شاخه‌های شش متری وجود دارند. اما بر اساس اندازه نیز می‌توان به دو دسته کوچک و بزرگ تقسیم شوند.

این لوله ها از نوع معمولی در سایز ۱.۲ الی ۶ اینچ طراحی و تولید می‌شوند در حالی که لوله api از مدل توکار در اندازه‌های ۱.۲ الی ۴ اینچ طراحی و ساخت و عرضه می‌گردد.

هر کدام از این لوله‌ها با توجه به اندازه و وزنی که دارند و فشاری که قرار است از خود عبور دهند، موارد استفاده‌ی متعددی را در بر می‌گیرند.

کاربردهای لوله api

ماهیت لوله گازی api عمدتا برای انتقال گاز به مکان‌ها و مناطق مختلف و با فشار بسیار قوی طراحی و در دست ساخت قرار می‌گیرد.

این لوله‌ها اغلب برای انجام پروژه‌های صنعتی و در مکان‌های شهری، مسکونی، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، ساختمان‌ها، کارخانه‌ها، پروژه‌های علمی و صنعتی، سوله‌های صنعتی و از این قبیل به کار می‌روند و با عبور دادن جریان قوی گاز از درون خود، میزان استحکام و مقاومت بالای خود را نشان می‌دهند.

از این لوله‌های گازی api برای لوله کشی‌های گاز فشرده و هیدرولیک نیز استفاده می‌شود. که البته در تمام این موارد بسته به نوع کارایی در اندازه‌ها و ضخامت‌ها و سایزهای متفاوتی تولید و عرضه می‌گردند.

این لوله گازی api برای انتقال و توزیع گاز از بخش انتقال به ایستگاه‌های کاهش دادن فشار و از بخشی به بخش دیگر و در نهایت از ایستگاه‌های مختلف به ایستگاه‌های مصرفی استفاده می‌شود.

 

لوله گازی api _ استیل سرای

مزایای لوله api

از آنجا که استفاده از گاز شهری به یکی از نیازهای اساسی انسان تبدیل شده است و نبود این گاز یکی از بزرگ ترین مشکلات به شمار می‌رود، بنابراین مهیا کردن شرایطی برای انتقال این گاز از پالایشگاه‌های تولید کننده به دست اماکن مصرف کننده بسیار مهم است.

این لوله‌ها که یکی از پر فروش‌ترین انواع لوله‌های فولادی می‌باشند، در شاخه‌های شش متری تولید شده و در ابعاد مختلفی طراحی می‌شوند.

لوله گازی api که از نظر جنس به انواع لوله‌های فولادی حفاظت شده و نشده‌ی چدنی، مسی و آهنی و پلی اتیلنی تقسیم می‌شوند، در دو بخش لوله‌ گازی api شبکه تغذیه و لوله‌های شبکه توزیع وجود دارند.

ورق مورد استفاده در لوله api دارای جوش پذیری بالا و فاقد تنش داخلی می‌باشد. هم چنین سطح ورق‌ها از پوسته‌های اکسیدی در سطوح بیرونی ورق در امام بوده و رویه‌ی آن‌ها بسیار صاف و یک دست می‌باشد.

دلایل استفاده از لوله  api

گاز شهری یکی از نیازهای مهم و پرکاربرد بشر است که بدون آن تقریبا زندگی انسان مختل خواهد شد مگر آنکه جایگزین بهتری برای آن وجود داشته باشد. اما در حال حاضر استفاده از لوله گاز api برای محافظت از گاز تولید شده و انتقال این گاز از طریق دو شبکه توزیع و تغذیه  و از راه لوله گاز api بسیار مهم است.

این لوله از هر گونه نشت احتمالی جلوگیری کرده و نسبت به لوله‌های مانیسمان بسیار به صرفه‌تر و کاربردی‌تر برای انتقال گاز هستند. استحکام و قدرت بالای لوله گازی api برای توزیع گاز شهری این محصول را به کارایی فوق العاده‌ای رسانده است.

قیمت لوله  api

قیمت لوله گازی api نسبت به لوله‌های مانیسمان بسیار به صرفه‌تر می‌باشد. این لوله‌ها در ابعاد مختلف تولید و در شاخه‌های شش متری به فروش می‌رسند.

با توجه به کارایی بالای این لوله‌ها قیمت ارائه شده‌ی لوله گازی توسط شرکت‌ها و کارخانه‌ها بسیار مقرون به صرفه می‌باشد چرا که ایمنی شرط اول  می‌باشد که این محصول اطمینان خاطر را از چنین بابتی به ارمغان می‌آورد.

در همین راستا، ما شما را با یکی از بزرگ ترین طراحان و تولید کنندگان انواع لوله ماننده لوله گازی آشنا می‌کنیم. مجموعه صنعتی استیل سرای با داشتن سابقه‌ای بی‌نظیر در زمینه تولید انواع لوله‌ها مخصوصا لوله گازی api نام خود را به عنوان یکی از سردمداران این زمینه درخشان کرده و در سایه کیفیت، امنیت را نیز برای ساخت و سازهای خریداران محترم به وصول می ‌آورد.

CafeSeo بازدید : 27 جمعه 04 مهر 1399 نظرات (0)

در صنایع و سازه های حساس از نوعی لوله به نام لوله مانیسمان استفاده می شود. در این مطلب قصد داریم به معرفی این لوله، ساختار و کاربردهای آن بپردازیم.

لوله مانیسمان و ساختار آن

این لوله نخستین بار در قرن 19 میلادی توسط برادران مانیسمان ابداع شد. تفاوت ساختاری این لوله که آن را از سایر لوله ها متمایز م ی کند، در نداشتن درز است. در واقع این لوله فاقد نقاط جوشکاری است و کاملا یکدست تولید می شود. نام دیگر این لوله، سیملس است که شاید بیشتر به گوش رسیده باشد.

تولید لوله مانیسمان، شامل فرایند تبدیل شمش فولادی به لوله در قالب های مخصوص است. در برخی از روش ها نیز برای تولید این لوله از عامل حرارت استفاده می شود.

این لوله به دلیل همین ساختار یکدست و بی خلل، بسیار محکم تر و مقاوم تر است، دوام و عمر بیشتری دارد و به همین دلیل قیمت آن نیز بالاتر از سایر انواع لوله است. باید بدانید چنین لوله ای اساسا در چه صنایعی کاربرد دارد تا نتیجه بگیرید آیا برای هدف مدنظر شما نیز مناسب است یا خیر.

انواع لوله مانیسمان و نحوه ساخت

لوله مانیسمان یک نوع لوله است که در ابعاد و ضخامت های گوناگون تولید می شود و در بازار موجود است. شما می توانید متناسب با صنعت و سازه ای که دارید، ابعاد و ضخامت مناسب را انتخاب نمایید.  هرچه فشار سیال در قالب افزایش یابد، ضخامت لوله مانیسمان نهایی بیشتر خواهد بود.

عمده ترین انواع این لوله شامل لوله مانیسمان آتش خوار،  هیدرولیک، گالوانیزه سرد و گرم و  سیاه می شود که هر یک مصارف خاص خود را دارند.

برای ساخت انواع لوله مانیسمان، شمش های فولادی برش داده می شوند. سپس این شمش های برش خورده را در کوره هایی قرار می دهند که حالت قوسی شکل دارند. سوخت این کوره ها نیز گاز است. سطح شمش های فولادی با دستگاه الانگیتور، گرد می شود و با کمک لخ پرس سوراخ می گردد.

سمبه ای با طول دوازده متر با حالت شلیک وارد لوله می شود تا نهایت سرعت را در طی لوله داشته باشد. بعد سمبه را از آن جدا می نمایند.

لوله پس از این مرحله، می تواند در مرحله کشش طول بیشتری یابد. حداکثر کشش لوله مانیسمان 24 متر است. سپس لوله وارد فرایند خنک سازی می شود.

صورت نهایی لوله مانیسمان به فراخور تقاضا قابل برش است و می توان آن را در طول های مختلف برید. قطر لوله مانیسمان معمولا کم است.

لوله مانیسمان _ استیل سرای

کاربرد لوله مانیسمان

این لوله ها به دلیل بدون درز بودن، حائز اهمیت هستند و در صنایع مختلفی کاربرد دارند، از جمله لوله های گازی، لوله های آبرسانی، کشاورزی و گلخانه، لوله های کابل برق و لوله های کابل های مخابراتی.

از مهم ترین حوزه های کاربردی لوله مانیسمان می توان به این موارد اشاره کرد:

  • خطوط صنایع دارویی و غذایی: برای این حوزه های صنعتی معمولا از لوله های بدون درز با جنس استیل استفاده می شود.
  • خطوط فشار قوی
  • خطوط نفت و گاز
  • خطوط هیدرولیک

مزایای استفاده از مانیسمان

  • این لوله برای هر گونه شرایط خاص که در آن فشار بالاست، مناسب است. این به آن معنا نیست که سایر لوله ها نظیر UPVC و یا لوله های پلی اتیلن تحمل فشار را ندارند اما لوله مانیسمان لوله ای است که تحت شرایط خاص و پر فشار به دلیل ساختار یک تکه و بی درز و خللی که دارد، استحکام بیشتری را نسبت به سایر انواع لوله ها تضمین کند.
  • مزیت دیگر این لوله پایداری در برابر تغییرات و ناپایداری های محیطی است. این نیز به همان فرایند ساخت لوله باز می گردد که سبب می شود لوله استحکام بالایی داشته باشد.

رده بندی های مانیسمان

معیار «رده لوله» یک اصطلاح است که با شاخص های استاندارد ضخامت دیواره لوله مرتبط می باشد. با وضع این معیار در اندازه گذاری لوله ها، می توان لوله را دقیق تر انتخاب نمود.

رده بندی لوله مانیمان به سه روش صورت می پذیرد:

  • رده بندی بر اساس ضخامت لوله که مطابق با استانداردها بر اساس اینچ یا میلی متر اعلام می شود.
  • رده بندی بر اساس وزن لوله ها که به سه صورت استاندارد، سنگین و فوق سنگین اعلام می گردد.
  • بر اساس استاندارد ANSI که طی یک فرمول، رده هایی به صورت 10، 20، 30، 40، 60، 80، 120 و 160 به دست می دهد.

لوله مانیسمان _ استیل سرای

رده بندی لوله های مانیسمان در ایران به صورت سه رده 20، 40 و 80 موجود است. باید توجه داشت که یک رده برای قطرهای گوناگون، معرف ضخامت دیواره متفاوتی است. قطر اسمی 8/1 تا 10 اینچ در رده 40، مطابق با رده وزنی استاندارد است در حالی که قطر اسمی 8/1 تا 12 اینچ در رده 80، در رده بندی وزنی سنگین قرار می گیرد.

قیمت

چنان که گفتیم لوله مانیسمان به دلیل تفاوتی که در تولید و ساختار با بقیه لوله ها دارد و به دلیل مزیت بدون درز بودن، که محاسن دیگر چون استحکام را نیز به آن می افزاید، در صنایع ویژه ای قابل استفاده است که سایر لوله ها در آن ها قابلیت استفاده ندارند و در نتیجه نسبت به سایر لوله ها برتری دارد.

قیمت لوله مانیسمان نیز به تبع برتری ها و مزایای آن، از سایر لوله ها بالاتر است. اما چنانچه به استحکام و دوام آن نگاه کنیم، شاید کاربرد آن در بلند مدت از نظر اقتصادی به صرفه تر باشد.

گفتیم که این لوله پایداری نسبتا بالاتری نیز نسبت به تغییرات در محیط دارد. این مسئله ما را تا مدتی طولانی از تعویض لوله و آپدیت سیستم پایپینگ بی نیاز می کند.

در حقیقت استفاده از این لوله ها در بیشتر موارد، یک بار برای همیشه است.

نکته دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت این لوله است. قیمت آن معمولا بر اساس وزن لوله تعیین می شود. اگر عامل قطر و طول لوله را برای تخمین قیمت در نظر می گیرید باید ضخامت جداره لوله مانیسمان را نیز در نظر داشته باشید تا به عامل تعیین کننده اصلی که وزن است برسید. بسته به این که نرخ مواد اولیه در بازار تا چه میزان افزایش یابد، قیمت محصول نهایی نیز افزایش خواهد داشت.

سایت ها و پایگاه های تولید و عرضه این لوله معمولا دارای اطلاعاتی کامل در خصوص قیمت لوله ها هستند اما در شرایط فعلی اگر قصد آگاهی از قیمت روز را دارید، از تماس با مشاوران و کارشناسان استیل سرای غافل نشوید.

CafeSeo بازدید : 31 جمعه 04 مهر 1399 نظرات (0)

بررسی قیمت انواع لوله گازی

بررسی قیمت لوله گازی دارای اهمیت بسیاری است و داشتن اطلاعات کافی از قیمت لوله گاز منجر به محاسبه درست و دقیق می­ شود. حال چه درمورد بحث مصارف داخلی خانه و لوله کشی­ ها و چه درمورد مقوله صادرات و واردات. در این مقاله به موضوعاتی از این قبیل خواهیم پرداخت.

خطوط لوله گاز در بخش توزیع وظایف مختلف، از جمله انتقال گاز از بخش انتقال به ایستگاه­ های تقلیل فشار، انتقال گاز از ایستگاه ها به یکدیگر و انتقال گاز از ایستگاه ها به محل های مصرف را نیز بر عهده دارند. اگر بخواهیم تعریف جامع ­تری از لوله گازی ارائه دهیم، باید گفت که به طور کلی این لوله ­ها، لوله های فولادی یا پلی اتیلن در خطوط انتقال گاز می باشند.

مصرف لوله گازی

این لوله مصارف زیادی دارد که به مواردی از آن می­توان اشاره کرد مانند؛ ساختمان­ های مسکونی، سوله­ های صنعتی، نیروگاه­ ها، پالایشگاه ­ها ، پتروشیمی ­ها و همچنین این لوله ها در سیستم هوای فشرده هم به کار می­ رود.

لوله گازی انواع متفاوتی دارد و البته باید این را در نظر داشت که قیمت برحسب هر شاخه لوله گازی محاسبه می ­شود.

قیمت لوله گازی متغییر است و به این شکل نیست که هر سال یک قیمت داشته باشد بلکه قیمت آن ماهانه می­تواند تغییر کند؛ بسته به این که چه قطر و از چه جنسی باشد و یا اینکه روی کار نصب شود یا به صورت زیر کار متفاوت است.

البته به این نکته باید توجه داشت که لوله گاز باید حتی المکان روی کار نصب شود به غیر از مواردی که ناگزیر به نصب لوله به صورت زیر کار باشیم. اگر بخواهیم انواع لوله گازی را نام ببریم باید به لوله گاز توکار سپاهان، لوله گاز روکار سپاهان، لوله گاز روکار کچو و لوله گاز توکار کچو اشاره کرد که قیمت­های متفاوتی با یکدیگر دارند.

قیمت لوله گازی _ استیل سرای

 

عوامل تاثیر گذار بر قیمت

مقاومت لوله ­های گازی تاثیر مهمی بر کیفیت آن ها داشته و بر قیمت لوله گازی بی تأثیر نخواهد بود. در بررسی خرابی خطوط لوله می­توان به دو گونه مکانیزم نظر داشت.

مورد اول خرابی­ها که بیشتر به گذر بارگذاری خاصی از یک معیار مقاومتی اشاره دارد و نوع دوم خرابی­ها به زمان استفاده تدریجی سازه ­ها را شامل میشود. قیمت محصولی که مقاومت بالاتری دارد طبیعتاً بیشتر است. که این مقاومت بالا لوله گازی در مواردی مانند وقوع زلزله خود را نشان خواهد داد.

این اثرات ناشی از حرکت گذاری زمین که به علت انتشار امواج در زمان زلزله رخ می­دهد به لوله فشار می ­آورد و همچنین اثرات ناشی از جابجایی­های ماندگار در زمین. به موارد تأثیر گذار بر قیمت لوله گازیمی­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت سنگ آهن جهانی:

    ازآنجایی که ماده اولیه تولید لوله گازی سنگ آهن است پس به طورحتم قیمت جهانی این ماده پرارزش یعنی؛ آهن بر قیمت لوله تأثیر گذار خواهد بود.

  • قیمت ارز:

    امروزه واردات و صادرات و به طور کلی تجارت جهانی نقش مهم و کلیدی در نوسانات بازار داخلی کشورها دارد و بالطبع نرخ ارز که اصل مبادلات محصولات است بر قیمت لوله تأثیر خواهد گذاشت.

  • عرضه وتقاضا:

    این مسئله یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار بر لوله گازی است. هرچه میزان عرضه این محصول بیشتر و تقاضای آن کمتر باشد قیمت کاهش می یابد و بالعکس هرچه تقاضا بیشتر و عرضه کمتر باشد قیمت محصول افزایش خواهد داشت.

  • بازار بورس کالا:

    همانطور که گفته شد عرضه زیاد باعث کاهش قیمت کالا می­شود و چون چند سالی است این امرصورت میگیرد و تقریبا عرضه و تقاضا به یک میزان ثابتی رسیده است باعث ثبات نسبی قیمت و به خصوص در زمینه دیگر محصولات فولادی شده است.

بررسی قیمت انواع لوله گازی

لوله گازی انواع متفاوتی دارد و البته باید این را در نظر داشت که قیمت لوله گازی برحسب هر شاخه لوله گازی محاسبه می­شود. قیمت لوله گازی متغییر است و به این شکل نیست که هر سال یک قیمت داشته باشد بلکه قیمت آن ماهانه می­تواند تغییر کند.

قیمت لوله گاز بسته به این که چه قطر و از چه جنسی باشد و یا اینکه روی کار نصب شود یا به صورت زیر کار متفاوت است. البته به این نکته باید توجه داشت که لوله گاز باید حتی المکان روی کار نصب شود به غیر از مواردی که ناگزیر به نصب لوله به صورت زیر کار باشیم.

اگر بخواهیم انواع لوله گازی را نام ببریم باید به لوله گاز توکار سپاهان، لوله گاز روکار سپاهان، لوله گاز روکار کچو و لوله گاز توکار کچو اشاره کرد که قیمت­های متفاوتی با یکدیگر دارند

 

طریقه قیمت گذاری

در مبحث لوله کشی ساختمان اولین مسئله ای که باید مدّ نظر قرار داد نقشه پروژه است. با توجه به نقشه یک ساختمان می­توان، به صورت حدودی تعداد میزان قیمت لوله گازی و اتصالات مورد نیاز در یک پروژه را برآورد کرد. تعداد واحدها در یک ساختمان هم بر قیمت تأثیر گذار خواهد بود.

همانطور که می­دانید قیمتاین لوله به دو صورت توکار و روکار در میزان قیمت تأثیر گذار است. مسئله دیگری که باید مدّ نظر قرار داد، متراژ و قطر لوله­­ ای می­­باشد که انتخاب کرده اید. به این صورت که به میزان افزایش متراژ و قطر لوله سختی کار بیشتر می­شود و همچنین به زمان بیشتر برای اتمام پروژه نیاز است از همین رو هزینه ها و قیمت لوله ای که باید مصرف شود افزایش می ­یابد.

 

قیمت صادرات و واردات لوله گازی

شرکت­ های مختلفی وجود دارند که به خارج از کشور صادرات لوله گازی دارند از جمله به کشورهایی مانند عراق، ترکیه، قطر، گرجستان، ارمنستان، ترکمنستان، کویت، عمان، افغانستان، پاکستا، قبرس شمالی، سوریه و کشورهای دیگر. قیمت این لوله در رابطه با صادرات و واردات متفاوت است. یعنی؛ لوله گاز به یک قیمت صادر یا وارد کشور نمی ­شود.

 

صادرات لوله و اتصالات به عنوان یکی از پرتقاضاترین محصول فولادی است اما مشکلاتی هم در این مسیر وجود دارد مانند؛ نوسانات دلار و ارز ، قوانین لحظه­ای گمرک و … که مشکلات خاص خود را ایجاد نموده است و به همین دلیل نیاز به کارشناسان متخصص و مجرب در این زمینه دارد تا این مشکلات که در قیمت لوله گازی تأثیر مستقیم خواهد داشت را کمتر بکنند و چالش های آن با شما همراه سازد و تضمین می کند تا مسیر آسان و ایمنی را در پیشرو صادرکننده­ها و واردکننده ­ها قرار دهد.

 

از نظر مشاوران استیل سرای می­توانید در زمینه قیمت لوله گازی بهره­مند شوید تا با آرامش و به درستی مسیر خود را تعیین کنید.

قیمت لوله گازی _ استیل سرای

CafeSeo بازدید : 33 جمعه 04 مهر 1399 نظرات (0)

بررسی انواع قیمت لوله api

انتقال گاز از محل تولید به محل مصرف امر بسیار مشکل و خطیری است و تمام سعی متخصصان این امر بر این است که با مشکلاتی از جمله نشتی گاز و انفجار روبه رو نشوند و در همین راستا تلاش کرده‌اند تا با ساخت پوششی ایمن برای این انتقال مانند لوله api از هر گونه عواقب احتمالی جلوگیری شود. قیمت لوله api برای خریداری توسط متقاضیان این لوله مهم می‌باشد. در ادامه‌ی این مطلب سعی می‌کنیم تا جدیدترین قیمت لوله api و طریقه‌ی این قیمت گذاری را برای خوانندگان محترم شرح دهیم.

قیمت این لوله نسبت به دیگر لوله‌‌ها بسیار به صرفه و مقرون می‌باشد. برای بررسی قیمت لوله api بهتر است ابتدا به کاربرد این لوله‌ها بپردازیم.

کاربرد

لوله‌های گازی برای انتقال گاز تولید شده توسط پالایشگاه‌ها از ایستگاه‌های تولیدی به ایستگاه‌های مصرفی طراحی شده‌اند،. لوله‌ها توسط دو شبکه‌ی تغذیه و شبکه‌ی توزیع این مسئولیت را انجام می‌دهند. شبکه‌ی تغذیه گاز موجود در ایستگاه‌های کم فشار را به لوله‌های شهری و مصرفی می‌رساند و شبکه‌ی توزیع گاز موجود در لوله‌های شهری را پخش و توزیع خواهد کرد.

لوله گازی با توجه به کاربردی که دارد، لازم است از استحکام و وضعیت ایمنی بالایی برخوردار باشد، چرا که در صورت بروز هر گونه عدم امنیت، انفجارهای ویرانگر رخ خواهند داد. با توجه به کارایی مهم این لوله‌ها و اهمیتی که در توزیع گاز شهری دارند، قیمت این لوله تعیین می‌شود.

این مدل لوله‌ها با توجه به ابعاد و اندازه‌هایی که دارند، طراحی و قیمت گذاری خواهند شد. در مقایسه با لوله‌های مانیسمان، قیمت لوله api و هزینه‌ی ساخت و نگهداری لوله‌ کمتر می‌باشد و این در حالی است که در اوج کارکرد کمترین هزینه را متقبل می‌شود.

قیمت لوله api _ استیل سرای

قیمت صادرات و واردات لوله api

متاسفانه وضعیت صادرات محصولات ایرانی با توجه به شرایط پیش آمده و سهمیه بندی شدن صادرات کشور در شرایط مناسبی قرار ندارد. با اعمال تحریم تجاری کشورها علیه ایران و محدود شدن شرایط صادرات، سهمیه بندی‌هایی توسط وزارت مذکور شکل گرفت.

این شرایط بر صادرات صنایع فلزی نیز تاثیر گذار بوده و کار را برای تولید کنندگان داخلی این محصولات که یکی از بهترین تولید کنندگان جهانی هستند، دشوار نموده است. تولیدات داخلی با برخورداری از معیارهای استاندارد جهانی یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین پروداکت‌های فلزی را تولید و عرضه می‌کنند.

در مقابل شرایط واردات بهتر از صادرات می‌باشد. قیمت لوله api وارداتی با توجه به اینکه عموما ساخت کشورهایی مانند آلمان، روسیه، ایتالیا و کره و کشورهای دیگری از آسیا هستند، قیمت گمرکی بیشتری دارند اما غالبا به دلیل ارائه‌ی بهترین کیفیت با به روزترین استاندارهای جهانی توسط عرضه کنندگان خود کشور از طرفداران بیشتری برخوردار می‌باشد.

در واقع تولید و هزینه و قیمت این محصول به عنوان یکی از مهم ترین عناصر زیر ساختی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و خوشبختانه با وجود تحریم‌های اقتصادی دولت توانسته است با تشویق تولید کنندگان به تولید و اعمال قیمت لوله api گازی صادرات این محصول را به دیگر کشورها خصوصا حوزه خاورمیانه افزایش دهد.

و با داشتن ظرفیت مازاد با نصب سود حاصل از صادرات این محصولات پروفیلی را صرف رشد مخازن و پالایشگاه‌های تولید و عرضه‌ی گاز شهری و مصرفی نماید.

قیمت لوله api _ استیل سرای

عوامل تاثیر گذار بر قیمت لوله api

عوامل تاثیر گذار در قیمت گذاری لوله api بسیار هستند. اینکه این لوله‌ها در چه سایز و ابعادی تولید می‌شوند بسیار مهم است. همچنین قیمت این لوله تا حدود زیادی به کارخانه تولید کننده‌ی این لوله‌ها دارد. سپاهان و سپنتا دو محصول برتر ایرانی هستند که تعداد زیادی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها در شهرهای مختلف به تولید این مدل از لوله‌های گازی اقدام کرده‌اند.

هم چنین قیمت لوله api به مقداری که قرار بر خریداری است نیز بستگی دارد. از طرف دیگر اینکه کیفیت و قیمت محصول وارداتی و داخلی چه تفاوت‌هایی با هم دارند بر این اعمال قیمت اثرات فراوانی دارد. از آنجا که این لوله‌ها عمدتا در مکان‌هایی مانند منازل و شهرک‌های مسکونی، پالایشگاه‌ها، سوله‌های صنعتی، صنایع پتروشیمی و گاز رسانی کاربرد دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، قیمت لوله api برای خریداران و استفاده کنندگان این لوله‌ها در مواردی که گفته شد، حائز اهمیت است.

بخش اعظمی از قیمت لوله توسط کارخانه‌های تولید کننده و نرخ مصوب وزارت نیرو تعیین می‌شود. کیفیت متریال به کار رفته و توکار یا رو کار بودن در تعیین قیمت  بسیار تاثیر می‌گذارد. با توجه به اینکه قیمت لوله api نسبت به دیگر لوله‌ها کمتر است، هزینه‌ی نگهداری و نصب کمتری نیز دارد و از این جهت دارای مزیت‌هایی بر لوله مانیسمان می‌باشد.

طریقه اعمال قیمت

اعمال قیمت لوله api عمدتا به کارخانه‌ای که آن را تولید می‌کند و تغییرات قیمت دلار و نرخ مصوب وزارت صمت دارد. به طور مثال با تغییراتی که در افزایش یا کاهش قیمت دلار مشاهده می‌شود، به تبع هزینه فلزات و متریالی مانند فولاد و آهن نیز افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین به میزانی که تورم و قیمت دلار افزایش پیدا کند، قیمت لوله به دلیل استفاده از متریال‌های با کیفیت و متاثر از قیمت دلار بیشتر می‌شود.

این لوله‌ها دارای کیفیت بالایی در انتقال گاز شهری با فشار بسیار بالا هستند و به همین دلیل به کار بردن موادی که امنیت این انتقال را تامین کند بسیار مهم می‌باشد. چرا که گاز به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای زندگی امروزه انسان و بدون جایگزینی مطمئن برای آن در صنایع و مصارف اهمیت منحصر به فردی دارد و بروز هر گونه خطا در این انتقال از طریق شبکه‌ها و ایستگاه‌های تغذیه و توزیع باعث رخ دادن فاجعه و انفجار و نشتی گاز می‌شود.

به همین دلیل قیمت لوله api برای متقاضیان و کیفیت آن‌ها برای متخصصین انتقال گاز شهری در این جریان و عبور بسیار بااهمیت می‌باشد.

مرجع قیمت

برای آگاهی از قیمت لوله‌های api می‌توان به سایت تولید کنندگان آن‌ها مراجعه و از آخرین تغییرات قیمت مطلع شد. همچنین می‌توان با برقراری تماس با توزیع کنندگان قیمت این محصول را جویا و از راهنمایی‌های مشاوران این شرکت‌ها نیز بهره مند شد.

در ادامه‌ی بحث قیمت لوله api می‌توان به این نکته‌ی حائز اهمیت اشاره کرد که شرکت استیل سرای با ارائه‌ی با کیفیت ترین محصولات استیل و درزدار و فلزی و صنایع آهنی و انواع لوله و بر پایه اصل اعتماد مشتری دارای سابقه‌ای درخشان در تولید و عرضه‌ی این محصولات می‌باشد و بهترین کیفیت و کمیت را از هر نظر و در هر اندازه و با درجه یک ترین متریال‌های موجود به خریداران این محصولات زیرساختی عرضه می‌کند.

CafeSeo بازدید : 34 جمعه 04 مهر 1399 نظرات (0)

بررسی قیمت انواع لوله گالوانیزه

لوله‌های گالوانیزه به دلیل ساختار محکم و مفید آن‌ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل لایه‌ای از فلز روی که بر روی این لوله‌ها پوشیده می‌شود، هزینه‌ی ساخت و تولید این لوله‌ها از لوله‌های دیگر بیشتر و به تبع قیمت لوله گالوانیزه نیز بیشتر است. در این مقاله سعی می‌شود تا درباره قیمت لوله گالوانیزه و نحوه قیمت گذاری این لوله‌ها مطالبی مثمرثمری را به اشتراک بگذاریم.

قیمت این محصول با بررسی ملاک‌های مختلفی که سازندگان آن در نظر می‌گیرند، تعیین می‌شود. همانطور که پیش‌تر گفته شد، به دلیل پیچیده‌تر بودن ساخت این لوله‌ها هزینه‌ی طراحی و تولید این مدل از لوله‌ها بیشتر است و به همین دلیل قیمت این محصول نیز برای خریداران بیشتر محاسبه می‌شود.

ابعاد

این لوله‌ها از حجم، ضخامت و سایز متفاوتی برخوردار هستند که هر یک از این عوامل در تعیین قیمت ثمربخش است. طول این لوله‌ها تا شش متر نیز طراحی می‌شود، ضخامت آن‌ها از ۲ تا پنج میلی متر و سایز آن‌ها از در محدودی ۲۰ تا ۱۴۰ می‌باشد. قیمت لوله گالوانیزه توسط کارخانه‌ها و شرکت‌های فروش به صورت قیمت‌های متغیر روزانه، هفتگی و گاه ماهانه تعیین و اعلام می‌شود.

معیار فروش این لوله‌ها به کیلو گرم می‌باشد و محل بارگیری آن‌ها غالبا کارخانه‌ها و کارگاه‌های سازنده می‌باشد. از طرفی مواد استخراج شده از معادن که در تولید اولیه این لوله‌ها به کار می‌روند، در تغییر و تعیین قیمت بسیار مهم و حائز اهمیت است.

این مواد به دلیل دردسرها و مشکلاتی که ممکن است در روند تولید ایجاد کنند، به عنوان فاکتوری مهم در قیمت گذاری لوله‌ها و ورق‌های گالوانیزه محسوب می‌شوند. با آنکه هزینه خرید این لوله‌ها ممکن است زیاد و برای خریداران سنگین باشد اما اغلب خرید کنندگان این لوله‌ها شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی مانند شرکت آب و فاضلاب، شرکت مخابرات، شرکت راه و شهرسازی و از این قبیل هستند.

قیمت لوله گالوانیزه _ استیل سرای

قیمت صادرات و واردات لوله گالوانیزه

شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که در کشورمان ایران در زمینه طراحی و تولید و تعیین قیمت لوله گالوانیزه فعالیت دارند، از طیف‌های مختلفی برخوردار است.

این کارخانه‌ها که در تولید انواع لوله به خصوص لوله‌های گالوانیزه تخصص دارند، نقش مهمی را در صادرات این لوله‌ها به خارج از ایران و کشورهای همسایه ایفا می‌کنند. اما یکی از مشکلات اخیر در زمینه‌ی صادرات مواجه با تحریم جهانی است که باعث محدود شدن این امر و پایین آوردن قیمت این محصول در امر صادرات است.

در واقع، وضعیت واردات لوله‌ها و ورق‌های فولادی و گالوانیزه در شرایط مناسبی قرار دارد اما محاصره‌ی ایران توسط تحریم‌های تجاری، در کنار پایین آوردن قیمت‌ لوله گالوانیزه برای صادر شدن به سایر کشورها به خصوص منطقه خاور میانه، امور صادراتی این لوله‌ها را نیز با مشکل مواجه ساخته است. اما در کنار تمام مشکلات و سهمیه بندی‌ها، صدرات ایران با همکاری شرکت‌‌های تولید کننده لوله گالوانیزه توانسته بازار کشور‌های همسایه را به دست آورده و وضعیت صادرات را بهبود ببخشد.

قیمت این لوله در بازار جهانی نیز با وجود نوسان‌های ناگهانی دارای ثبات نسبتی است. در حال حاضر کارخانه‌های تولید کننده لوازم فلزی با عین قیمت لوله گالوانیزه این محصول را با تشویق و حمایت دولت به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، کویت و ترکمنستان صادر می‌کنند.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت

یکی از تأثیرگذارترین عوامل تعیین کننده قیمت، همانطور که در بالا گفته شد موادی است که به عنوان ماده‌ی اولیه‌ی ساخت ورق و لوله‌ی گالوانیزه در تولید آن‌ها به کار می‌رود.

این مواد که دارای ناخالصی هستند، از معادن مورد نظر استخراج می‌شوند و به محل ساخت و شکل دادن آن‌ها یعنی کارخانه‌ها منتقل خواهند شد. این مواد اولیه به دلیل وجود ناخالصی هزینه‌ی تولید بیشتری را نسبت به دیگر لوله‌ها دارند.

از دیگر عوامل تاثیر گذار در اعلام قیمت لوله گالوانیزه حجم و سایز و کارخانه‌ی تولید کننده است. این لوله‌ها به دلیل طول عمر بالای خود و سازگاری با محیط زیست از مزایای بسیاری برخوردار هستند که این عامل باعث می‌شود اطمینان به کارخانه‌ای که در تولید آن‌ها نهایت کیفیت را برای بهره‌مندی از این مزایا به کار ببرد، بسیار امر مهم و قابل توجهی باشد.

هم چنین میزان سفارشی که به کارخانه‌ها داده می‌شود نیز دارای اهمیت است، زیرا حجم بالای سفارش‌ها باعث تخفیف در فروش و قیمت این محصول و محصولات دیگر می‌شود.

به عنوان نتیجه گیری می‌توان این مورد را افزود که مورد کاربرد این لوله‌ها و مشخصات موارد سفارش داده شده و کیفیت لوله‌ها و ورقه‌ها در قیمت این محصول بسیار حائز اهمیت است.

قیمت لوله گالوانیزه _ استیل سرای

طریقه قیمت گذاری

معمولا نرخ مصوبی برای قیمت لوله گالوانیزه وجود ندارد اما رنج قیمت این لوله‌ها غالبا ثابت و در صورت افزایش بیش از حد تورم دچار نوسان قیمتی می‌شوند.

کارخانه‌های تولید کننده و شرکت‌های عرضه کننده با توجه به مراحلی که در تولید این لوله‌ها گذرانده‌اند، بسته به کیفیت مواد به کار رفته و مشکلات به وجود آمده در روند تولید و ساخت لوله‌های آهنی و فولادی گالوانیزه برای این محصولات گالوانیزاسیون قیمت تعیین کرده و در صورت هر گونه تغییر قیمت را به روز رسانی خواهند کرد تا خریداران از تغییرات قیمت آگاهی داشته باشند.

قیمت خرید و فروش روزانه

همانطور که در مطالب فوق درباره‌ی قیمت لوله گالوانیزه گفته شد، عوامل مختلفی در تعیین این قیمت تاثیر دارند.

این عوامل و اختلافات جزئی قیمت‌ لوله گالوانیزه به صورت روزانه باعث شده تا کارخانه‌ها در سایت‌ها و پیج‌های دائر خود این قیمت‌ها را به صورت روزانه به روز رسانی کرده و با ذکر مشخصات هر محصول اعم از لوله گالوانیزه خریداران این لوله‌ها را از آخرین اخبار قیمت لوله گالوانیزه با خبر سازند.

با توجه به اینکه هزینه مواد اولیه مورد استفاده در ساخت این لوله‌ها به صورت متغیر در هر روز یا هفتگی ظاهر می‌شود، وجود سایت‌ها برای اعلام قیمت‌ها بسیار مناسب می‌باشد.

هم چنین متقاضیان این محصولات می‌توانند با کارخانه‌های این لوله‌ها و تولیدات فولادی و آهنی تماس بگیرند.

در پایان باید ذکر کرد که برای دسترسی و خرید آخرین محصولات آهنی و فلزی و گالوانیزه شده با ارائه‌ی بهترین کیفیت موجود در بازار شرکت صنعتی استیل سرای با دارا بودن سابقه‌ای درخشان در زمینه انواع محصولات استیل، آهنی و فولادی آماده‌ی فروش انواع محصولات مورد نیاز شما خریداران گرامی می‌باشد و انواع سفارشات را نیز با تولید بهترین محصول و استفاده از بهترین مواد اولیه پذیرا خواهد شد.

CafeSeo بازدید : 26 جمعه 04 مهر 1399 نظرات (0)

بررسی قیمت لوله آتش نشانی

لوله آتش نشانی از محبوب ترین تجهیزات و سیستم های ایمنی است که امروزه در سازه ی انواع ساختمان ها، از ساختمان های مسکونی گرفته تا اداری استفاده می شود. در این مقاله شما را با عوامل تاثیر گذار بر قیمت لوله آتش نشانی و انواع مختلف تجهیزات این سامانه آشنا می کنیم تا خرید مطمئنی داشته باشید و از کارآمدی این سیستم خرسند باشید.

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که با توجه به شرایط بازار و تورم نمی توان به صورت قطع قیمت لوله آتش نشانی را مشخص کرد اما امیدواریم با توضیح فاکتورهای موثر بر قیمت این لوله شما را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم.

نگاهی گذرا به لوله آتش نشانی

لوله آتش نشانی یا Fire sprinkler pipes به سامانه ای گفته می شود که جدا از لوله کشی های معمول در سازه ی ساختمان نصب می شود و با استفاده از سنسور های هوشمند، وجود دود یا آتش را تشخیص داده و به صورت اتومات و کاملا هوشمند به خاموش کردن آن می پردازد.

قیمت آن بر اساس نوع و جنس و بسیاری از پارامتر های دیگر متغیر است. بر اساس همین موضوع پیشنهاد ما به شما این است که قبل از هر گونه خرید، به جستجو در اینترنت و بازار بپردازید تا بهترین نوع و متخصص ترین فروشندگان را پیدا کنید.

بررسی قیمت لوله آتش نشانی و انواع مختلف آن

از مهم ترین عوامل در تاثیر گذاری بر قیمت نوع سیستم و لوله کشی آن است که به چندین مدل تقسیم می شود. به طور مثال روش سیلابی یا The deluge sprinkler system  به صورت خودکار و با استفاده از منبع مخصوص سیستم آب پاشی به تشخیص آتش سوزی می پردازد و آن را خاموش می کند.

این نمونه از ساده ترین و به صرفه ترین سیستم های اسپرینکلر های آتش نشانی است. یا به طور مثال سیستم پیش عملگر یا the preaction sprinklet system خود با استفاده از یک سیستم مخصوص به بررسی و رویت دود یا آتش سوری می پردازد و برای خاموش کردن آن اقدام می کند.

با توجه به این مدل ها که در سایر مقاله های این سایت نیز به توضیح و شرح آن ها پرداخته شده است می توانید به شناختی نسبی از قیمت لوله آتش نشانی برسید.

لازم است که در خصوص این مدل های مختلف و گوناگون با متخصصان شرکتی که قصد خرید این سیستم از آن ها را دارید صحبت کنید تا آن ها با توجه به شرایط لوله کشی، طرح سازه و معماری ساختمان و همچنین دکوراسیون و قیمت مورد نظر شما، بهترین مدل را برای ساختمان شما انتخاب کنند تا شما نیز بتوانید از کارآمدی این سیستم های هوشمند بهره ببرید.

قیمت لوله های آتش نشانی _ استیل سرای

قیمت در صادرات و واردات

با توجه به وضعیت فعلی بازار نمی توان رقم دقیقی برای قیمت لوله آتش نشانی تعیین کرد. هرچند لازم به ذکر است که در صورت تمایل شما برای استفاده و خریداری لوله های آتش نشانی خارجی و وارد ساختن آن ها باید با یک شرکت معتبر و مطمئن همکاری شود تا مشکلی پیش نیاد.

در عین حال در چندین سال اخیر در کشور عزیزمان ایران با پیشرفت عظیمی در صنعت فولاد روبرو شده ایم که این موضوع علاوه بر تاثیر گذاشتن بر قیمت، باعث تقویت شدن سیستم های آتش نشانی داخلی شده است و حتی با استفاده از صادرات این سیستم های آتش نشانی کمک شایانی به اقتصاد کشور صورت پذیرفته است.

در هر صورت برای استفاده از این سامانه و اطلاع از قیمت لوله آتش نشانی با کمک متخصصان یک شرکت مطمئن را انتخاب کنید و پس از کسب اطمینان از اعتبار آن، با خیالی راحت به خریداری و استفاده از لوله های آتش نشانی وارداتی بپردازید.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت لوله آتش نشانی

عامل های بسیار زیادی بر روی قیمت لوله آتش نشانی تاثیر می گذارند. جنس لوله ها و ضخامت آن ها، نحوه ی نصب آن ها و مدل قرار گرفتن اسپرینکلر ها ، نیاز یا عدم نیاز داشتن به پوشش یا محافظ لوله ها و … همگی از عواملی هستند که بر قیمت تاثیر به سزایی دارند.

با توجه به این موضوع که آب همواره در این لوله ها جریان دارد و اینکه لوله های این سیستم همیشه و در هر زمان در خطر آتش سوزی قرار دارند باید برای ساخت آن ها از جنسی استفاده شود که زنگ نزند یا خورده نشود که این موضوع خود مسئله ی بسیار موثری در تعیین قیمت است.

این جنس فلز همچنین باید نقطه ی ذوب بالایی نیز داشته باشد. بهترین جنس موجود در بازار برای به کار بردن در این سیستم های اتوماتیک آتش نشانی، فولاد گالوانیزه است که خود دارای روکش و لایه ی محافظی است که عمر لوله ها را بالا تر می برد و سرعت خورده شدن آهن را کند می کند.

بنابراین جنس فولادی که در ساخت این سیستم به کار می رود نیز در قیمت لوله نقش به سزایی دارد.

طریقه ی مشخص کردن قیمت

نمی توان به صورت حتم برای نصب و اجرای این سیستم های آتش نشانی قیمت ثابتی معین کرد. قیمت و نصب آن بر اساس نوع سازه و لوله کشی ساختمان مورد نظر تغییر می کند.

همچنین در بسیاری از مواقع، به هر اندازه که متخصص و لوله کش مربوطه تخصص بیشتری داشته باشد و با تجربه تر باشد، قیمت نصب و اجرای این سیستم نیز بالاتر می رود و بر روی قیمت تاثیر می گذارد.

همچنین باید در نظر داشت که این سیستم های آتش نشانی گاه به گاه نیاز به بازدید و بازرسی دارند بنابراین برای این مورد نیز باید هزینه ای جدا کنار گذاشته شود. در کل با وجود نامشخص بودن و تغییرات همیشگی قیمت لوله آتش نشانی، نمی توان انکار کرد که بهره بردن از چنین سیستمی بسیار هوشمند است.

قیمت در لوله کشی و اجرا

با توجه به اهمیت بالا و ظرافت این نوع لوله کشی و همچنین وضعیت و شرایط بازار و تورم جاری، می توان انتظار داشت که قیمت بالا باشد. هرچند می توان به جرات گفت که کارآمدی این سیستم و قدرت بالایی که در جلوگیری از آتش سوزی و خسارت های وحشتناک آن دارد باعث می شود که بسیاری بدون هیچ نگرانی مبلغ مورد نیاز را برای این سامانه پرداخت می کنند تا درصد خسارت های ناشی از آتش سوزی های احتمالی را به طرز چشم گیری کاهش دهند.

بکی از شرکت‌های صنعتی عرضه کننده انواع لوله و پروفیل از جمله لوله آنش نشانی، مرکز صنعتی استیل سرا می‌باشد که با ارائه‌ی انواع محصولات صنعتی آهنی، فولادی، اقسام متنوع پروفیل‌ها این امکان را برای خرید انواع لوله‌ها ایجاد می‌کند تا خریداران با هزینه‌ی به صرفه از بهترین کیفیت برخوردار باشند.

CafeSeo بازدید : 29 جمعه 04 مهر 1399 نظرات (0)

بررسی قیمت انواع لوله گلخانه ای

از لوله گلخانه ­ای برای ساخت گلخانه استفاده می­شود و قیمت لوله گلخانه ای بسته به نوع لوله متغیر است. اگر بخواهیم توضیح کوتاهی درمورد کاربرد گلخانه بدهیم باید گفت که گلخانه یک سازه شیشه­ای پوشیده شده است که گیاهان را از شرایط محیطی و بیماری های بالقوه گسترده ­ای محافظت می­کند.

محیط رشد مطلوب گیاه را ایجاد می­کند و یک راه حل انعطاف پذیر برای کشت پایدار و کارآمد در تمام طول سال با تغییر شرایط آب و هوایی در فواصل زمانی مختلف ارائه می­دهد.

طبق این تعریف از جمله عملکرد گلخانه، فراهم کردن شرایط محیطی لازم و مورد نیاز محصولِ معین است. گلخانه‌ها بر حسب اینکه چه نوع مصالح ساختمانی در آن‌ها بکار برده شده‌است به نوع ثابت و متحرک تقسیم‌بندی می‌شوند.

گلخانه‌های ثابت

گلخانه‌های ثابت، به گلخانه‌هایی گفته می‌شود که مصالح ساختمانی به کار رفته در آن‌ها از جنس پایدار و با دوام باشد. پس باید سالیان سال از آن ‌ها استفاده کرد. با توجه به سرمایه‌گذاری زیادی که در این زمینه صورت می‌گیرد فقدان مدیریت صحیح در احداث گلخانه، انتخاب مکان، نوع گلخانه و پوشش آن باعث عدم بهره‌ برداری مناسب از سرمایه و امکانات خواهد شد.

از اجزاء مهم گلخانه، لوله گلخانه ای است. قیمت لوله گلخانه ای به دلالیل بسیار زیادی مانند شرایط ارزی و تغییرات ارز دچار نوسان است و به این شکل نیست که برای مدت طولانی یک قیمت واحدی داشته باشد بلکه قیمت لحظه­ ای گزارش شده است.

قیمت لوله های گلخانه ای _ استیل سرای

طبیعتاً قیمت لوله گلخانه ای به تناسب نوع لوله گلخانه ای تغییر خواهد کرد. عامل دیگری که در تغییر قیمت موثر است، متراژ سوله و یا سازه گلخانه است که باید لوله ­های گلخانه ای در آن به کار بروند.

انواع لوله ها

برای احداث گلخانه بزرگتر باید از لوله گلخانه ای بیشتری استفاده شود و به همین ترتیب بالعکس. همانطور که اشاره شد لوله گلخانه ای انواع متفاوتی و به تبع قیمت و مصارف متفاوتی دارند. انواع لوله گلخانه ای مانند:

  • لوله سبک: این نوع از لوله از انواع پرمصرف خرید است و همچنین قیمت لوله ی سبک خیلی مناسب­تر است نسبت به لوله ­های ضخیم ­تر.قیمت لوله ی سبک می­تواند مقرون به صرفه ­تر باشد. این لوله­ ها وزن کمتری دارند و همچنین در ضخامت و وزن تنوع بیشتری دارند.
  • لوله کشاورزی: این نوع از لوله ­ها بیشتر برای مصارف کشاورزی و زمین­ هایی در مقیاس بالا کاربرد دارد. دقت در خرید لوله گلخانه ­ای برای زمین­ه ای کشاورزی خیلی لازم است چون در فرایند به وجود آمدن محصولات کشاورزی خیلی مؤثر است و بسته به مساحت و اندازه گلخانه قیمت هم تغییر خواهد کرد.
  • لوله گلخانه ای صنعتی: لوله‌ای سبک و صنعتی است که به منظور افزایش مقاومت آن نسبت به خوردگی جداره‌های داخلی و خارجی با فلز روی پوشش داده شده است.
  • لوله گلخانه ای سنگین: از انواع لوله­ های پر مصرف در صنایع مختلف بوده و دارای ضخامت بالا ولی سبک است که به همین دلیل از محبوبیت بالایی برخودار است.

لوله گلخانه ای کشاورزی _ استیل سرای

قیمت صادرات و واردات لوله گلخانه ای

با توجه به وضعیت متغیّر ارز قیمت این محصول هم برای صادرات و همچنین برای واردات دچار نوسان است. به دلیل اینکه همه معادلات بین المللی باید با ارز انجام شود. حال با دلار یا یورو، به همین خاطر قیمت این محصول در رابطه با صادرات و واردات متفاوت است. به این معنی که لوله گلخانه ای به یک قیمت صادر یا وارد کشور نمی­شود.

صادرات و واردات این لوله مانند دیگر محصولات با سختی­ هایی همراه است که همانطور که اشاره شد یکی از این موانع مشکلات ارزی است. از مشکلات دیگر قوانین لحظه­ای و متغیّر گمرک است که بسیاری از صادرکنندگان و واردکنندگان را دچار مشکل می­کند. برای جلوگیری از این مشکلات شما می­توانید ما کارشناسان مجرّب استیل سرای صحبت کنید و از نقطه نظرات آنان درباره قیمت این محصول بهره ­مند شوید.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت

قیمت این محصول به صورت یکسانی نیست و امکان تغییر آن به صورت ماهانه و یا حتی هفته به هفته وجود دارد. این تغییرات نوسانی به دلیل تغییر قیمت موّاد اولیه است.

موّادی که لازمه ساخت لوله گلخانه ای است. برای مثال حتی همین فرایند گالوانیزاسیون می­تواند به افزایش قیمت محصولات منجر شود. فرایند گالوانیزاسیون به پوشاندن فلز توسط فلز دیگری مانند روی می­گویند که این روش باعث ماندگاری بالاتر لوله  می­شود.

یا همین پوشش ها یا پوش­ ها که عموماً در اطراف لوله ­ها کشیده می­شود برای جلوگیری از ورود ذرّات به داخل لوله­ ها استفاده می­شود. مورد دیگری که می­توان به آن اشاره کرد احاطه کننده یا آبکش است.

در خرید لوله گلخانه­ ای باید به مورد پوشش آن خیلی توجه کرد مخصوصاً در خاک­های ناپیدار که استفاده از پوشش بسیار ضروری است. همین موارد بر قیمت لوله گلخانه ای بسیار تأثیر گذار هستند.

تاثیر بورس

از موارد تأثیر گذار دیگر به بازار بورس کالا اشاره کرد. همانطور که گفته شد ما با نوسانات ارزی مواجه هستیم ولی اگر عرضه زیاد باشد باعث کاهش قیمت کالا می­شود و چون چند سالی است این امرصورت می گیرد و تقریبا عرضه و تقاضا به یک میزان ثابتی رسیده است باعث ثبات نسبی قیمت لوله گازی و به خصوص در زمینه دیگر محصولات فولادی شده است.

یکی دیگر از این عوامل تأثیر گذار بر قیمت این محصول، قیمت جهانی سنگ آهن است. ازآنجایی که یکی از مواد اولیه تولید لوله گلخانه ای سنگ آهن است پس به طورحتم قیمت جهانی این ماده پرارزش یعنی؛ آهن بر قیمت این مدل از لوله تأثیر گذار خواهد بود.

طریقه قیمت گذاری لوله گلخانه ای

با توجه به این نکته که قیمت متغیّر است پس نمی­توان قیمت ثابتی تعیین کرد و این به نوع متراژ سوله و یا گلخانه ای بستگی دارد که قرار است لوله گلخانه ای در آن نصب گردد. هر چقدر متراژ بالاتر باشد طبیعتاً هزینه ای که باید انجام شود گران تر خواهد بود.

CafeSeo بازدید : 22 جمعه 04 مهر 1399 نظرات (0)

خرید لوله گالوانیزه به عنوان لوله‌ای مقاوم و محافظ در برابر رطوبت و واکنش‌های شیمیایی و خورگی‌ها  یکی از مسائل مهم از نظر خریداران و متقاضیان این لوله‌ها می‌باشد.

آنچه که اهمیت دارد، توجه خریداران به نیاز خود و سفارش لوله‌هایی متناسب با رفع مایحتاج است. در این مقاله سعی داریم تا درباره خرید لوله گالوانیزه و انواع این لوله‌ها و راه‌های مناسب خرید آن‌ها مطالب ثمر بخشی را در اشتراک قرار دهیم.

بررسی خرید انواع لوله گالوانیزه

لوله‌های گالوانیزه که از جنس آهن و فولاد هستند و برای مقاومت بخشی به آن‌ها لایه‌ی بیرونی‌شان را با رویه‌ای از فلز روی پوشش می‌دهند، در هر صنعتی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

برای خرید لوله گالوانیزه باید به این امر توجه کرد که این لوله‌ها در چه موارد قرار است به کار بروند. عمده‌ی کارایی لوله گالوانیزه برای انتقال آب و فاضلاب، به عنوان لوله‌های انتقال گاز، برای دکل‌های برق با فشار قوی، برای انتقال آب و تصفیه، جهت تهویه هوا، برای ساخت گارد ریل جاده و در شهرسازی، انتقال گاز و آب به گلخانه‌ها و از این قبیل است.

در هر یک از این موارد، لازم است به ضخامت، عرض، طول، جنس، ماده اولیه، کارایی و … توجه کرد. به طور مثال لوله‌های گالوانیزه فولادی در برابر اسید قوام ندارند و مواد اسیدی به آن‌ها آسیب می‌رسانند. یا لوله گالوانیزه گرم از طول عمر بیشتری برخوردار است (بین بیست تا سی سال) و بهتر است خرید لوله  گرم برای استفاده در انتقالاتی با فشار قوی مورد کاربری قرار بگیرد.

یا لوله گالوانیزه سرد به دلیل ضخامت کم و طول عمر پایین آن عموما جهت تولید در صنایع ساخت قطعات خودرو، پیچ و مهره استفاده می‌گردد.

بنابراین برای خرید توجه به نوع لوله برای محل استفاده بسیار مهم است و دلیل خرید لوله گالوانیزه از عوامل تاثیرگذار می‌باشد.

خرید لوله گالوانیزه _ استیل سرای

عوامل تاثیر گذار بر خرید لوله گالوانیزه

برای خرید این مدل از لوله عوامل متعددی می‌تواند تاثیر داشته باشند. از آنجا که این لوله‌ها به دلیل گران‌تر بودن و کاربرد آن‌ها در صنایع سنگین مورد توجه هر سازمان و کارخانه‌ای قرار نمی‌گیرند، بنابراین کارایی آن‌ها اختصاصی‌تر خواهد شد.

هر فرد یا شرکتی که بخواهد از این لوله‌ها استفاده کند باید توجه داشته باشد که آیا از خرید این لوله قصد دارد به صورت طولانی مدت استفاده کند یا کوتاه مدت؟ آیا از این لوله‌ها برای انتقال گازها استفاده می‌شود یا برای عبور جریان سیال مایعات؟ چه ضخامتی برای انتقالی که مد نظر خریدار است، مناسب می‌باشد؟ محل مورد استفاده‌ی این لوله‌ها چگونه است؟

آیا خرید لوله گالوانیزه آهنی مناسب است یا فولادی؟ چه مشخصات سایز و اندازه‌ای برای لوله گالوانیزه در مکان مورد نظر متناسب می‌باشد؟ پرسیدن این سوالات هنگام خرید  بسیار حائز اهمیت خواهد بود و جواب آن‌ها به افراد و شرکت‌ها و کارخانه‌ها نیز کمک می‌کند تا لوله ی مورد نظر خود را از شرکت‌ها و کارخانه‌های عرضه کننده تهیه کنند.

از طرفی پیدا کردن تولید کننده‌ای که بتواند سازمان‌ها را در خرید و راهنمایی آن‌ها کمک کند، از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

نکات مهم در هنگام خرید لوله گالوانیزه

نکات مهم برای خرید این لوله همانند عوامل تاثیر گذار در خرید این لوله‌ها دو دیگر محصولات این چنینی می‌باشد. هنگام شناسایی عوامل تاثیرگذار در خرید این لوله‌ها به این سوال بر خواهید خورد که چه نکاتی در خرید لوله گالوانیزه مهم است.

این نوع از پروفیل‌ها که از آهن نورد دیده شده ساخته می‌شوند و با دستگاه جوش، درزها و روزنه‌های آن‌ها جوش داده می‌شود، به لوله‌های درز دار معروف هستند و نکته‌ی مهم در آن‌ها این است که برای نصب نیاز به جوش کاری ندارند.

یکی از نکات مهم هنگام خرید لوله گالوانیزه این است که خریدار بداند مقاومت لوله‌های گالوانیزه شده‌ی فولادی از آهنی کمتر است.

هم چنین باید به این امر توجه شود که خرید لوله گالوانیزه با آن که کمی گران‌تر از دیگر لوله‌ها می‌باشد اما با توجه به مقاومت بالای آن‌ها به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

هم چنین هزینه‌ی نگهداری بسیار کمی دارند و در برابر رطوبت نیز توان سازگاری فراوانی را دارا هستند. خرید نوع آهنی این لوله  که عمدتا به صورت سبک و متوسط تولید و ساخته می‌شود، نسبت به لوله‌های فولادی رنگ خاکستری دارد اما لوله‌های فولادی غالبا برای دستگاه‌های تهویه به کار برده می‌شوند.

خرید لوله گالوانیزه _ استیل سرای

روش های خرید لوله های گالوانیزه

برای خرید این لوله روش‌های مختلفی وجود دارد. بعد از آنکه لوله مورد نظر را از جهت کارایی و مزایا انتخاب کردید، مرحله‌ی خرید لوله فرا می‌رسد. در این مرحله راه‌های متفاوتی پیش رو می‌باشد.

برای خرید این مدل از لوله، کارخانه‌ها و کارهای تولید کننده‌ی فراوانی وجود دارند که در این زمینه صاحب نام هستند.

هم چنین برخی از شرکت‌های وارد کننده‌ نیز وجود دارند که با تولید کنندگان داخلی از لحاظ جنس و مقاومت لوله‌ها رقابت می‌کنند تا بازار رقابتی را به نفع مشتری به وجود آورند. برای خرید این لوله می‌توان از سایت ارائه‌ی خدمات کارخانه‌ها و شرکت‌ها استفاده کرد.

با مراجعه به قسمت خرید محصولات این سایت‌ها و مشاهده‌ی لوله‌هایی در طرح‌ها و اندازه‌ها و متریال‌های متفاوت می‌توان هم از تنوع برخوردار بود و هم به آسانی خرید را انجام داد.

یکی دیگر از راه‌های خرید مراجعه حضوری به مراکز تولید کننده و عرضه کننده‌ی این لوله‌ها یا تماس تلفنی با آن‌ها می‌باشد. با مراجعه به این مراکز یا تماس با آن‌ها از مشاوره‌ی تیم متخصص آن‌ها نیز برخوردار خواهید شد.

مراکز خرید مهم حضوری و آنلاین لوله های گالوانیزه

مراکز و عرضه کنندگان لوله گالوانیزه در ایران بسیار هستند. از جمله این مراکز گروه صنعتی سپاهان، گروه صنعتی درپاد تبریز، لوله و پروفیل اصفهان، شرکت لوله و پروفیل سپنتا، گروه کارخانه جات لوله و نورد سمنان و از این قبیل هستند که با ارائه و تولید انواع لوله و پروفیل‌های صنعتی و عرضه‌ی آن‌ها به شرکت‌های عرضه کننده جهت فروش و خرید لوله گالوانیزه، امکان انتخاب مناسب را برای خریداران و خرید لوله گالوانیزه فراهم می‌کنند.

یکی از شرکت‌های صنعتی عرضه کننده انواع پروفیل از جمله لوله گالوانیزه، مرکز صنعتی استیل سرا می‌باشد که با ارائه‌ی انواع محصولات صنعتی آهنی، فولادی، اقسام متنوع پروفیل‌ها این امکان را برای خرید انواع لوله‌ها ایجاد می‌کند تا خریداران با هزینه‌ی به صرفه از بهترین کیفیت برخوردار باشند.

CafeSeo بازدید : 26 جمعه 04 مهر 1399 نظرات (0)

بررسی خرید انواع لوله مانیسمان

پیش از خرید لوله مانسیمان باید بدانید این نوع از لوله با سایر لوله ها تفاوت های اساسی دارد. لوله مانسیمان از شمش های فلزی (فولادی، استیل،…) ساخته می شود. فرآیند ساخت آن به گونه است محصول نهایی آن یک تکه است و جوش داده نمی شود.

این مزیتی بزرگ برای لوله مانسیمان است و می تواند کاربردهای فراوانی در صنعت داشته باشد. در خرید لوله مانیسمان همچنین باید بدانید که این لوله های یک تکه بنا به تقاضای مشتری برش داده می شوند. بنابراین باید ابعاد مورد نیاز خود را به صورت دقیق بدانید.

خرید لوله مانیسمان و انتخاب انواع آن بر اساس نیاز صنعتی صورت می گیرد. در برخی از صنایع نیاز به لوله هایی با ضخامت زیاد است و در برخی از آن ها ضخامت کم تر کافی است.

لوله های ضخیم تر معمولا تحت عنوان لوله ها سنگین و فوق سنگین شناخته می شوند که در موارد خاص مورد نیاز هستند. برای سایر مصارف لوله های با ضخامت کمتر که از نظر وزنی در رده استاندارد قرار دارند، کارآیی خواهند داشت.

عوامل تاثیر گذار بر خرید لوله مانیسمان

این که لوله تولید کجاست، در خرید آن مهم است. در حال حاضر لوله های مانیسمان در کشورهای چین، ایران، روسیه، هند، ایتالیا و آلمان تولید می شوند.

لوله های چینی در بازار موجودند که باید کیفیت سنجی و بعد خریداری شوند. برخی لوله ها نیز از کشورهای صنعتی پیشرفته می آیند که معمولا کیفیت تضمین شده ای دارند.

البته در اجناس چینی نیز باید به درجه بندی ها دقت کرد. شاید بتوان خرید لوله مانیسمان را با قیمتی به صرفه تر انجام داد و از نظر کیفی نیز چندان متحمل ضرر نشد.

میزان تقاضا و خرید این لوله برای صنایع گوناگون متفاوت است اما با شناخت این لوله و مزایایی که نسبت به لوله های درزدار دارد، روز به روز بر میزان این تقاضا افزوده می شود.

هم اکنون خرید این لوله برای خطوط صنایع غذایی، خطوط نفت و گاز، خطوط هیدرولیکی و خطوط فشار قوی که در آن ها هم عدم نشتی و هم استحکام و دوام لوله ها اهمیت بالایی دارد، انجام می گیرد.

انواع لوله مانیسمان _ استیل سرای

نکات مهم در هنگام خرید

شاید در خرید لوله مانیسمان قیمت بالاتر آن ها نسبت به سایر لوله ها شما را به خرید آن ها بی رغبت کند اما باید بدانید این لوله ها دوام و استحکام بیشتری دارند.

در برخی صنایع نمی توان از لوله هایی به جز این لوله ها استفاده نمود زیرا سایر لوله ها تا این حد تحمل فشار را ندارند.

این است که سبب می شود خرید لوله مانسیمان ظاهرا برای شما گران تر تمام شود اما فراموش نکنید که این لوله ها مدت ها در خطوط انتقال کار خواهند کرد بی آن که نیاز به تعویض یا گرفتن نشتی داشته باشند.

نکته دیگر این است که لوله مانسیمان از نظر پایداری و مقاومت در برابر تغییرات محیطی نیز در مقایسه با سایر لوله ها بی نظیر است. بنابراین خرید لوله مانیسمان یک هزینه گزاف نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری برای آینده به شمار می رود.

در خرید این لوله دقت داشته باشید که این لوله های یک تکه به درخواست مشتری برش داده می شوند پس لازم است ابعاد دقیق مورد نیاز در خطوط را به دست آورید.

لوله مانیسمان با ضخامت های گوناگون برای مصارف گوناگون کاربرد دارد. خرید لوله مانیسمان باید با توجه به شرایط و موارد مصرف به صورت استاندارد خریداری شود در نتیجه پیش از خرید آن بهتر است با کارشناسان این حوزه مشورت کنید.

خرید لوله های مانیسمان _ استیل سرای

روش های خرید

برای خرید می توانید به دو روش حضوری و آنلاین اقدام کنید. تفاوتی در این دو روش نیست اما حتما توجه کنید که برای خرید بهتر، به مراکز معتبر مراجعه کنید.

کشور خودمان در زمینه تولید لوله های مانیسمان فعالیت دارد پس چه بهتر که در خرید لوله مانیسمان برای حمایت از تولید ملی ابتدا از تولیدکنندگان داخلی سراغ بگیریم.

برای خرید این مدل چنانچه قصد صرفه جویی دارید نیز استفاده از لوله های تولید داخل توصیه می شود زیرا هزینه های واردات بر آن ها اضافه نمی شود.

اما اگر تمایل به خرید لوله مانیسمان خارجی دارید نیز تامین کنندگان آن ها در داخل کشور به شما خدمات فروش ارائه خواهند داد.

مراکز خرید مهم حضوری و آنلاین لوله های مانیسمان

برای خرید می توانید به کلیه مراکزی که در سطح کشور و در شهرهای گوناگون ارائه دهنده این نوع لوله به صورت عمده هستند، مراجعه کنید. در شهر تهرانف بازار آهن شادآباد واقع در خیابان هفده شهریور، یکی از مهم ترین مراکز خریداین لوله است.

برخی از مراکز، به نمایندگی از تولیدکنندگان داخلی فعال در عرضه محصولات هستند و برخی نیز مراکز تامین کننده ای هستند که محصولات تولیدی سایر کشورهای سازنده را نیز عرضه می نمایند.

هم چنین برای طی پروسه آسان تر می توانید روش آنلاین را برای خرید انتخاب نمایید. اما درخرید خود دقت داشته باشید.

انتخاب سایت مطمئن برای خرید نیازمند آگاهی از سابقه کار سایت و کارنامه خدمات فروش آن است که می توانید با سرچ در گوگل و یا در قسمت معرفی سایت به آن دسترسی یابید.

برای خرید این لوله ها سایتی را انتخاب کنید که کارشناسان آن در این حوزه دارای تخصص و تجربه هستند. اگر چنین مرکز خرید آنلاینی بیابید، خرید شما سریع تر، آسان تر و نیز کم هزینه تر انجام خواهد شد.

در این مطلب شما را به طور مفصل با لوله بدون درز آشنا نمودیم و راهنمای خرید لوله مانیسمان را در اختیار شما گرامیان قرار دادیم. اکنون می توانید با اطلاعاتی کامل تر به انتخاب محصول مورد نیاز خود بپردازید.

استیل سرای که هم اکنون پیش روی شماست، برای ارائه مشاوره تخصصی به شما در زمینه خرید لوله مانیسمان آماده است.

شما عزیزان و فعالان حوزه صنعت می توانید از کارشناسان سایت اطلاعات مورد نیاز خود را در خصوص خرید این لوله دریافت نمایید.

CafeSeo بازدید : 28 جمعه 04 مهر 1399 نظرات (0)

بررسی خرید انواع لوله آتش نشانی

امروزه خرید لوله های آتش نشانی یا سیستم اسپرینکلر در ساخت و ساز محبوبیت بسیاری دارند و با توجه به نوع ساختمان و مکان و درخواست مشتری تولید و در بازار فروخته می شوند.

بسیاری از معماران و مهندسان ساختمان های مدرن و امروزی که بر طبق استاندارد ساخته می شوند و تمامی نکات ایمنی را رعایت می کنند، در طراحی و سازه ی خود از این لوله های آتش نشانی بهره می برند.

در این متن تلاش می شود تا خواننده با مزیت ها و محدودیت های احتمالی خرید لوله آتش نشانی آشنا شود. با ما همراه باشید.

نگاهی اجمالی به خرید لوله آتش نشانی

لوله آتش نشانی به لوله هایی گفته می شود که به هنگام ساخت و ساز و بنایی یک سازه، در کنار دیگر لوله ها قرار می گیرد. خرید لوله آتش نشانی از این جهت نفع دارد که سنسور های هوشمند مربوط به این لوله ها، در صورت حس هرگونه حادثه ی آتش سوزی یا وجود دود، به صورت خودکار و اتوماتیک به آب پاشی و خاموش کردن آتش می پردازد و از وقوع بسیاری از حوادث خسارت زا جلوگیری می نماید.

این روش، روشی اثبات شده است و در بسیار از مکان ها در زمان وقوع حادثه از خسارت های بسیاری جلوگیری کرده است. به طور مثال، ساختمان هایی که در کشور انگلستان از این سیستم بهره مند شده اند تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر مرگ یا خسارت شدید ناشی از آتش سوزی نداده اند. این سیستم ها قابلیت خاموش کردن حداقل 80% حریق را دارند. به همین دلیل متخصصان برای بسیاری از ساختمان ها، خرید لوله آتش نشانی را پیشنهاد می کنند.

خرید لوله آتش نشانی _ استیل سرای

عوامل تاثیر گذار بر خرید لوله آتش نشانی

عوامل بسیار زیادی در خرید این لوله و قیمتش تاثیر دارند. برای خرید لوله ی مناسب، سعی می شود تا شما را با این عوامل آشنا کنیم.

در فرایند خرید، شما با انواع مختلف سیستم های آن آشنا خواهید شد که هر یک از این روش های متفاوت، باعث وجود برخی تغییرات در قیمت های آن نیز می شود. بنابراین قبل از خرید بهتر است با این نمونه ها آشنایی لازم را داشته باشید.

الف) سیستم سیلابی یا Deluge sprinkle system

در هنگام انتخاب و خرید این لوله به شما توضیح داده خواهد شد که در این مدل، تمامی اسپرینکلر ها باز هستند و از طریق لوله های مربوطه به منبع متصل شده اند. وقتی از طریق سنسور های هوشمند فرمان برسد که خطر حریق و آتش سوزی وجود دارد این دستگاه ها به صورت خودکار فعال می شوند و به آب پاشی و کنترل آتش سوزی می پردازند.

ب) سیستم لوله ی خشک یا Dry pipe sprinkler system

در این مدل بر خلاف روش سیلابی که اسپرینکلرها باز و متصل به منبع هستند، لوله ها به شبکه ای وصل شده اند که که حاوی هوا هستند. این فضا تحت فشار است و زمانی که سنسورها خطر آتش سوزی را گزارش دهند هوای درون محفظه خالی می شود. تخلیه ی هوا و کاهش یافتن فشار درون محیط باعث باز شدن شیرهای آب می شود و بعد از آن آب به شبکه ی لوله کشی داخل شده و به آب پاشی آتش می پردازد.

ج) سیستم لوله ی تر یا Wet pipe sprinkler system

در این نمونه، شبکه های لوله های آتش نشانی برای خود منبع جدایی دارند که همه ی لوله ها به آن متصل هستند. با این روش، سنسور ها پس از احساس دود یا آتش به صورت خودکار آب را از منبع مختص به خود وارد لوله ها می کنند تا اطفای حریق صورت بگیرد. بسیاری از متخصصان در خرید لوله آتش نشانی، این نمونه را پیشنهاد می کنند.

د) سیستم پیش عملگر یا Preaction sprinkler system

در این مدل از سیستم لوله های آتش نشانی، از یک سیستم مخصوص برای اعلام آتش سوزی استفاده می شود. این سیستم بر اساس سنسور های مخصوص خود به لوله ها فرمان می دهد تا در زمان لازم به آب پاشی و خاموش کردن آتش بپردازند.

بر اساس این توضیحات می توانید هنگام خرید لوله آتش نشانی از فروشنده و کارشناس مخصوص کمک بگیرید تا بهترین نمونه را برای ساختمان خود انتخاب کرده و امنیت آن را بالا ببرید.

بررسی نقش انواع لوله در خرید لوله

لوله های آتش نشانی و سیستم اسپرینکلر نقشی مهم و حیاتی در برقراری امنیت ساختمان ایفا می کند.

بنابراین هر نوع لوله ای نمی تواند به عنوان لوله های آتش نشانی استفاده شود. بهترین و محبوب ترین فلز در خرید این لوله و سیستم اسپرینکلر، فولاد است. به دلیل مقاومت بالا در مقابل حرارت و آتش و بالا بودن نقطه ی ذوب آن، این نوع فلز از بهترین گزینه های ساخت لوله های آتش نشانی مورد استفاده در سیستم اسپرینکلر است.

فولاد گالوانیزه و فولاد سیاه پر کاربرد ترین جنس های مورد استفاده هستند که شما به هنگام خریداین لوله  به آن برخواهید خورد. تفاوت این دو مدل فولاد در روکش و پوشش این لوله ها است.

لوله های گالوانیزه توسط لایه ای از فلز روی روکش شده اند تا از خورده شدن لوله ها جلوگیری شود و همچنین طول عمر لوله بالاتر رود. این در حالی است که لوله های فولادی سیاه از این پوشش برخوردار نیستند بنابراین طول عمر پایین تری دارند و احتمال خورده شدن سطوح داخلی آن ها بیشتر است.

خرید لوله های آتش نشانی _ استیل سرای

نکات مهم در هنگام خرید لوله آتش نشانی

برای جوش دادن این لوله ها در سیستم آتش نشانی ساختمان، به یک جوشکار حرفه ای نیاز است. بهتر است در هنگام خرید، به این موضوع حتما توجه کنید.

همچنین بهتر است برای امنیت خود هزینه ی بیشتری کنید و از خرید این مدل با جنس فولاد سیاه خودداری کنید. برای جلوگیری از پیش آمدن هرگونه مشکلی، حتما با معمار و یا لوله کش های حرفه ای مشورت کنید و از تجربیات فروشنده ای که خرید را با او انجام داده اید استفاده کنید.

روش های خرید لوله آتش نشانی

با توجه به اهمیت نصب صحیح و کارآمد این سیستم، لازم است تا با جستجو و دقت فراوان به خرید این مدل از لوله پرداخته شود. با یک جستجوی بسیار ساده در اینترنت مشاهده خواهید کرد که فروشنده ها و سایت های بسیاری در حال حاضر می توانند شما را در خرید این لوله یاری کنند.

مراکز خرید مهم حضوری و آنلاین لوله های آتش نشانی

بهترین راه برای خرید مناسب، جستجو در سایت ها و شرکت های مختلف است. بهترین فروشنده های لوله های آتش نشانی، دارای تخصص و قیمت های مناسب هستند. با توجه به پیشرفت فضای مجازی و گسترده تر شدن ارتباطات در زمان حال، بسیاری از شرکت ها از جمله شرکت استیل سرای با فراهم کردن امکان خرید اینترنتی، لوله های مورد نیاز شما را به سراسر کشور ارسال می کنند.

CafeSeo بازدید : 29 جمعه 04 مهر 1399 نظرات (0)

بررسی خرید انواع لوله گلخانه ای

بررسی خرید لوله گلخانه ای فاکتور بسیار مهمی است که می­تواند در روند کار گلخانه کمک کند و در نتیجه محصولات بهتری به عمل بیاید. پس با ما همراه باشید تا با چگونگی خرید آن آشنایی پیدا کنید. لوله گلخانه ای در صنعت کشاورزی و بیشتر برای ساخت اسکلت گلخانه‌ها کاربرد دارد.

برای اینکه بهتر متوجه شوید که خرید لوله گلخانه ای چه کاربردهایی می­تواند داشته باشد بهتر است که در ابتدا با مفهوم گلخانه آشنا بشویم که اصلاً گلخانه به کجا می­گویند و شرایط محیطی آن به چه صورت است.

گلخانه سازه ای با سقف و دیواره‌های شفاف است، که شرایط بسیار مناسبی برای رشد گیاهان را ایجاد می‌کند. گلخانه‌ها را در اشکال و اندازه‌های مختلف می‌سازند. فضای داخل آن همیشه گرمتر از بیرون است. با استفاد از این گرما می‌توان در سرمای زمستان هم به کشت گل، گیاه، میوه و … پرداخت.

دلیل این گرما، وقوع اثر گلخانه ای است و روند آن به این صورت است که نور با گذشتن از سقف و دیواره‌های شفاف گلخانه و بعد از برخورد با سطوح داخل گلخانه (مثل گیاهان و خاک) بخشی از انرژی خود را از دست داده و دیگر نمی‌تواند هنگام بازتابش از گلخانه خارج شود. از این رو پرتو نور در گلخانه مانده و گرمای خود را به محیط می‌دهد.

پس می­تواند نتیجه گرفت که انتخاب و خرید لوله چقدر اهمیّت می­تواند داشته باشد. در این مقاله به مواردی اشاره می­شود که شما را در خرید لوله گلخانه ای راهنمایی خواهد کرد.

لوله ­های گلخانه ای انواع متفاوتی دارند و به تناسب تغییر نوع هر کدام به تبع آن خرید لوله گلخانه ای هم تغییر خواهد کرد. لوله گلخانه ای خوب و مرغوب به این موضوع بستگی دارد که شما انواع مختلف این لوله­ ها و کاربرد آنان را بشناسید. از انواع لوله گلخانه ای می­توان به این موارد اشاره کرد:

  • لوله گلخانه ای سبک: این نوع از لوله از انواع پرمصرف نوع لوله گلخانه ای است و همچنین قیمت خیلی مناسب­تری نسبت به لوله ­های ضخیم­تر دارد. خرید لوله گلخانه ای سبک می­تواند مقرون به صرفه­تر باشد. این لوله­ ها وزن کمتری دارند و همچنین در ضخامت و وزن تنوع بیشتری دارند.
  • لوله سپنتا: خرید لوله گلخانه ای سپنتا از انواع لوله ­های پرمصرف در سازه­های گلخانه ­های صنعتی و کشاورزی بوده و به عنوان قیمت مناسب و وزن پایین­تر نسبت به لوله بدون درز معروف است و همچنین به دلیل تنوع در ضخامت و وزن های متفاوت از محبوبیت بیشتری برخوردار می باشد.
  • لوله کشاورزی: همانطور که از اسم این محصول بر می­آید، این نوع از لوله بیشتر برای مصارف کشاورزی و زمین­هایی در مقیاس بالا کاربرد دارد. دقت در خرید لوله گلحانه ای برای زمین­های کشاورزی خیلی لازم است چون در فرایند به وجود آمدن محصولات کشاورزی خیلی مؤثر است.
  • لوله صنعتی: لوله‌ای سبک و صنعتی است که به منظور افزایش مقاومت آن نسبت به خوردگی جداره‌های داخلی و خارجی با فلز روی پوشش داده شده است.

خرید لوله گلخانه ای _ استیل سرای

عوامل تاثیر گذار بر خرید لوله گلخانه ای

عوامل و فاکتورهای بسیاری وجود دارد که هنگام خرید لوله باید به آن توجه کرد و البته این به شرکتی که برای خرید لوله به آن مراجعه می­کنید هم بستگی دارد و شرکتی مانند استیل سرای از اعتبار و تجربه­ ی کافی در این زمینه برخوردار است.

از فاکتورهای دیگر که باید برای خرید این مدل از لوله به آن توجه کرد پوشش لوله­ ها است. پوشش یا پوش است که عموماً در اطراف لوله­ ها کشیده می­شود.

از فیلتر یا صافی هم می­توان استفاده کرد که از این مورد بیشتر برای جلوگیری از ورود ذرّات به داخل لوله­ ها استفاده می­شود.

مورد دیگری که می­توان به آن اشاره کرد احاطه کننده یا آبکش است. در خرید این لوله باید به مورد پوشش آن خیلی توجه کرد مخصوصاً در خاک­های ناپیدار که استفاده از پوشش بسیار ضروری است.

نکات مهم در هنگام خرید

 شرکت استیل سرای تأمین کننده انواع لوله است و شما می­توانید برای خریداین مدل از لوله ها با شرکت ما تماس بگیرید.

برای سفارش و خرید لوله گلخانه ای باید به نکات مختلفی مانند سایز لوله مورد نظر، اندازه لوله مورد نظر و نکته­ای که خیلی اهمیّت دارد این است که باید به نوع لوله ­ای که قصد سفارش آن را دارید هم توّجه بفرمایید. زیرا؛ کارکرد هر لوله­ای برای امور و کارهای مختلف طبیعتاً متفاوت است که بدین منظور می­توانید از نظر مشاوران شرکت استیل سرای استفاده کنید تا بهترین انتخاب را انجام بدهید.

روش های خرید لوله ­های گلخانه ای

برای خرید لوله گلخانه ای روش­های متفاوتی وجود دارد. شما می­توانید برای بهره­مندی از اطلاعات مفید و همچنین مشاوره با کارشناسان، از طریق راه­های ارتباطی، با شرکت استیل سرای تماس بگیرد.

برای انجام سفارشات و همچنین آشنایی با انواع لوله گلخانه ای می­توانید به صفحه ی تماس با ما  مراجعه کنید و به صورت آنلاین برای خرید لوله گلخانه ای اقدام نمایید. البته به صورت حضوری هم امکان ارتباط گرفتن با شرکت استیل سرای هست که از طریق سایت هم می­توانید از آدرس فروشگاه یا شرکت استیل سرای اطلاع کسب کنید.

مراکز خرید مهم حضوری و آنلاین

اگر به دنبال نمایندگی های خرید این لوله گلخانه ایکی از این شرکت­ها شرکت استیل سرای است.

همچنین این نمایندگی ­ها ضمن ارائه تولیدات مختلف از برندهای معتبر، امکان کسب مشاوره رایگان تلفنی و آنلاین را برای مشتریان فراهم آورده اند و با ارائه ضمانت کیفیت کالا شرایطی را فراهم کرده اند که همه خریداران بتوانند خریدی مطمئن را تجربه کنند.

همچنین این مراکز با حذف دست دلالان، قیمتی اقتصادی و مناسب برای محصولات ارائه شده در نظر گرفته اند. شرکت استیل سرای به صورت حضوری هم آماده ارائه خدمات است و از مراکز مهم فروش لوله گلخانه ای چه به صورت آنلاین یا به صورت حضوری است.

CafeSeo بازدید : 32 جمعه 04 مهر 1399 نظرات (0)

لوله ها یکی از پر کاربرد ترین ابزارهای انتقال هستند و به طور ویژه لوله های گاز. در این مطلب میخواهیم بدانیم قیمت خرید لوله گازی چقدر است و از کجا میتوان بهترین لوله گاز را تهیه کرد؟

ابتدا اجازه دهید توضیح کوتاهی در مورد کاربرد لوله های گاز ارائه دهیم. حتما شما نیز تا به حال انواع لوله ی گاز با جنس های متفاوت و قطر های مختلف را مشاهده کرده اید، وقت آن رسیده که با انواع لوله ی گاز و کاربرد آن ها آشنا شویم.

لوله گاز چه کاری انجام میدهد؟ گاز را از قسمت انتقال به ایستگاه های تقلیل فشار میفرستد و پس از آن تبادل گاز بین ایستگاه ها و در نهایت توزیع گاز به محل های مورد استفاده.

خرید لوله گازی

انواع لوله گازی

لوله های گاز را میتوان در چندین دسته بندی متفاوت جای داد؛

اگر بخواهیم از لحاظ توزیع آن ها را دسته بندی کنیم باید آن ها را در دو دسته ی خطوط لوله ی تغذیه و خطوط لوله شبکه توزیع قرار دهیم. لوله های تغذیه، گاز را از ایستگاه های کاهش دهنده فشار گاز به داخل شهر ها منتقل میکنند و خطوط توزیع نیز وظیفه ی بردن گاز به لوله های شهری و منازل را به کمک لوله های توزیع بر عهده دارند.

از نظر جنس میتوان لوله گاز را به چند نوع مختلف شامل: لوله های فولادی حفاظت نشده یا حفاظت شده، پلی اتیلنی، مسی، چدنی، آهنی تقسیم کرد.

لوله های گاز به دو شکل قرار داده میشوند: روی زمین یا زیر زمین؛ که هر کدام ویژگی های خاصی دارند.

استفاده از هر کدام از لوله های یاد شده بستگی به نوع و مشخصات خاک، ظرفیت لوله ها، طراحی، مشخصات محیط قرار گیری لوله و … دارد.

مزایا استفاده از لوله گازی

مزیت های وجود لوله های گاز در انتقال گاز ها در کمترین زمان و با ایمن ترین راه  بر هیچکس پوشیده نیست، در ادامه تعدادی از این مزیت ها را با هم مرور میکنیم تا با اهمیت وجود این لوله ها و مزایای خرید لوله گازی بیشتر آشنا شویم.

یکی از بهترین ویژگی های لوله گاز این است که به راحتی قابلیت اتصال دارد، به طور مثال لوله های گاز از جنس پلی اتیلن را به خوبی میتوان جوش داد و نگرانی از بابت شکستن جوش وجود ندارد زیرا جوش این لوله ها مقاوم تر است.

در صورتی که نیاز به تغییر زاویه باشد لوله گاز را میتوان به راحتی خم کرد، زیرا لوله های گاز 25 برابر بیشتر از قطر لوله توانایی خمش دارند.

طول عمر لوله های گاز حدودا 50 تا 100 سال تخمین زده میشود و این یعنی خرید لوله ی گازی برای چندین سال شما را از تعمیر و جایگزینی لوله ها با هزینه بالا بی نیاز میکنند و تا سال های سال کاربرد دارند.

لوله های انتقال گاز میتوانند در برابر خوردگی و ترکیبات شیمیایی گاز ها مقاومت کنند و آسیب نبینند.

لوله های گازی در برابر فشار بسیار مقاوم هستند و به خاطر اینکه ضخامت بالایی دارند و از ورق های نورد گرم تولید میشوند در برابر پیچش و خمش مقاومت بالایی دارند. ضخامت ورقه های نورد بیش از 2 میلی متر است.

میتوان گفت خرید لوله گازی از مهم ترین کار هایی است که باید با دقت و دانش کافی در مورد لوله ها انجام شود.

خرید لوله گازی

لوله گازی

برای خرید انواع لوله گاز چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

لوله های گاز دارای اندازه های متفاوتی هستند و هر کدام از آن ها قادر است حجم مشخصی از گاز را با فشار مشخص از خود عبور دهد و به تبع هر لوله قیمت متفاوتی نیز دارد.

برای خرید لوله گازی ابتدا باید میزان گاز مصرفی را در نظر گرفت تا بر اساس آن اندازه ی لوله تعیین شود.

و تعیین مسیر عبور لوله ها تا دورترین نقطه مورد نظر.

برای خرید لوله گازی بهتر است در این مورد اطلاعات کافی داشته باشید و از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید زیرا خرید لوله گازی یکی از اساسی ترین و مهم ترین کار ها می باشد.

خرید لوله گازی دست دوم

اگر برای صرفه جویی در هزینه ها یا به هر دلیل دیگری تصمیم به خرید لوله گازی دست دوم گرفتید باید به این نکات به خوبی توجه کنید:

برای خرید لوله گازی دست دوم باید توجه کنید که طول آن ها بین 1 تا 12 متر باشد.

برای خرید لوله گازی دست دوم باید دقت کنید که قطر آن ها چقدر است و قرار است در کجا کاربرد داشته باشند، لوله گاز در سایز های مختلف 1.2 اینچ تا 65 اینچ  وجود دارد.

خرید لوله گازی دست دوم در دو نوع درز دار و بدون درز با قیمت های متفاوتی انجام میشود. همچنین کشور سازنده و کیفیت لوله ها نیز بر قیمت خرید لوله گازی دست دوم تاثیر میگذارد.

اگر فروشنده ی لوله گاز دست دوم هستید باید با شرکت ها و سایت هایی که این محصولات را خریداری میکنند تماس بگیرید و اطلاعاتی چون متراژ و ویژگی و خصوصیات لوله ها را در اختیارشان قرار دهید و در صورت تمایل میتوانند به صورت حضوری از لوله هایتان بازدید کنند و آن ها را خریداری کنند.

خرید لوله گاز در تناژ بین 100 کیلو تا 1000 تن انجام میشود.

برای خرید لوله گازی دست دوم بهتر است به صورت حضوری آن ها را بررسی کنید و دقت کنید که لوله ها بدون برش خوردگی و آسیب دیدگی باشند و سطح آن ها صاف و سالم باشد. قیمت لوله گازی دست دوم بر اساس میزان سلامت، جنس لوله ها و ابعاد و اندازه های لوله ها تعیین میشود.

احتمالا تا به حال با انواع لوله گازی و کاربردشان آشنا شده اید و وقت آن رسیده در مورد اینکه بهترین لوله گاز را از کجا میتوان تهیه کرد؟ صحبت کنیم.

برای خرید لوله گازی بهتر است به شرکت های معتبر و با سابقه مراجعه کنید. یکی از شرکت های با تجربه که در زمینه ی تولید انواع لوله گازی خطوط انتقال آماده خدمات رسانی می باشد شرکت استیل سرای است.

محصولات تولید شده توسط این شرکت از بهترین متریال ساخته میشوند و کیفیت قابل قبولی دارند، همچنین قیمت محصولات این شرکت کمتر از سایر شرکت هاست.

CafeSeo بازدید : 30 جمعه 04 مهر 1399 نظرات (0)

لوله درزدار چیست؟

در این لوله ها ابتدا ورق به شکل لوله فرم داده شده و سپس محل درز بوسیله جوش بهم پیوسته می شود.

لوله درزدار یا لوله جوشی نوعی از لوله فولادی است که سطح آن دارای نقاط جوش است. لوله درزدار با استفاده از ورق های فولادی از طریق پیچاندن و خم کردن ساخته می شود.

از لوله درزدار به صورت گسترده در دیگ های بخار، اتومبیل ها، در کشتی های سبک بصورت در و پنجره، مبلمان و دکوراسیون، ماشین آلات کشاورزی، داربست و... استفاده می شود. این گستردگی استفاده موجب می شود بتوان لوله درزدار را به طور اختصاصی بر اساس نیاز مشتری تولید کرد.

همچنین لوله درزدار برای انتقال آب ، فاضلاب ، گاز ، هوا ، گرمایش ، بخار و سایر مایعات کم فشار مناسب است.

 

ابعاد لوله فولادی درزدار به صورت زیر است:

قطر خارجی بین ۶ تا ۴٠۶۴ میلی متر

ضخامت دیواره بین ٠.٣ تا ۵٠ میلی متر

و طول لوله درزدار بین ۶ تا ١٨ متر است.

انواع لوله درزدار:

1. لوله درزدار که جوشکاری ورق بدون الکترود می باشد که جوشکاری مقاومت الکتریکی (ERW) نیز می گویند :

لوله های با قطر بیشتر از 10 اینچ می تواند به این روش ساخته شود. ماده اولیه ان ورق رول شده (Coil) می باشد که پس از باز شدن از روی قرقره توسط غلطک های مخصوص شکل داده می شود و محل اتصال لبه ها با عبور از میدان الکتریکی و ایجاد مقاومت و تولید حرارت ذوب شده و بهم جوش می خورد. به این روش که طیف وسیعی از لوله درزدار را شامل می شود جوشکاری مقاومت الکتریکی یا Electric Resistance Weld و یا High Frequency Induction Weld می گویند.

2. لوله درزدار که جوشکاری آن با الکترود انجام می شود (SAW) :

در این روش ماده اولیه لوله که عموما ورق (Plate) می باشد به شکل لوله در می آید و سپس محل اتصال با الکترود جوشکاری می شود و برای اینکه هنگام جوشکاری مواد مذاب با هوا در ارتباط نباشد الکترود با پودر مخصوص محافظت می شود که به این نوع جوشکاری جوش زیر پودری (Submerge Arc Weld) گفته می شود و همچنین ممکن است به جای پودر از یک گاز خنثی نظیر Co2 یا آرگون استفاده شود که به آن Gas Metal Arc Weld می گویند. این نوع لوله درزدار معمولا در اندازه های 20 اینچ و بالاتر تولید می شود و روش تولید آن به دو صورت است:

  • لوله  درزدار با درز طولی (Longitudinal Seam Weld)

  • لوله  درزدار مارپیچی (Spiral)

در ساخت لوله درزدار مارپیچی یا اسپیرال، لبه های ورق استیل پخ زده می شود سپس در دستگاه به صورت مارپیچی در می آید و در نهایت با الکترود، جوشکاری می‌شود.

مقایسه انواع لوله های درزدار

در مقایسه انواع لوله درزدار باید گفت اصلی ترین تفاوت بین لوله های درزدار نوع جوش آن ها می باشد.

که همین تفاوت در نوع جوش باعث تفاوت در نوع تولید هم می شود.

انواع لوله های درزدار تفاوت عمده ای با هم ندارند و بر حسب نیاز با قطر و طول های مختلف ساخته می شوند.

بیشتر بخوانیم : لوله بدون درز چیست؟

کاربرد مهم لوله های درزدار چیست؟

از لوله درزدار ERW برای مقاصد فراوان مهندسی استفاده می شود. مثل فنس کشی و داربست، لوله های انتقال نفت و گاز، ماشین آلات کشاورزی، آب آشامیدنی منازل، در مراکز تصفیه آب، بعنوان محافظ مطمئن کابل های مخابراتی و... که نشان از کاربردهای زیاد لوله درزدار دارد.

 3 نکته مهم در رابطه با لوله های درزدار

  1. بصورت سنتی از لوله درزدار بعنوان لوله انتقال مایعات و گاز کم فشار نام برده می شود.
  2. لوله درزدار را می توان با استیلی که حدودا دارای ٠.٣ درصد کربن باشد تولید کرد.
  3. لوله های درزداری که با روش جوشکاری فرکانس بالا تولید می شوند، به جهت کنترل حرارت جوش، کیفیت جوشکاری بالاتری دارند.

قیمت لوله درزدار

لوله های درزدار در گرید ها، اندازه ها و با مواد اولیه خارجی یا داخلی تولید می شوند.

اما قیمت نهایی لوله درزدار با توجه به وزن و ضخامت آن تعیین می شود.

 

مشخصات فنی لوله درزدار

قطر بیرونی:21.3mm ~ 660mm

ضخامت دیواره:1mm ~ 17mm

طول: 0.5mtr ~ 22mtr

استاندارد ها و گرید: ASTM A53, Grade A/B/C, Stainless steel, Alloy steel

سطح بیرونی:صاف و خشک، کمی روغنی، رنگ شده، ضد زنگ

لوله فولادی درزدار

ذکر این نکته ضروری است که انواع لوله درزدار با ورق های با کیفیت فولادی ساخته می شوند.

 

مزایا و معایب لوله های درزدار

  1. لوله های درزدار به نسبت تولید آسان و کم هزینه ای دارند که باعث قیمت تمام شده پایین آن ها هم می شود.
  2. در لوله درزدار با مقاومت الکتریکی، تنها قسمت جوش داده شده حرارت می بیند و این مزیت باعث می شود تنها همان قسمت نیاز به تمیزکاری یا ترمیم دوباره داشته باشد.
  3. لوله های درزدار حمل و نقل و نصب آسانی دارند.
  4. به جهت درزدار بودن و داشتن جای جوش، مناسب انتقال مایعات سبک می باشند و برای انتقال های سنگین مناسب نمی باشند.
  5. تولید لوله های درزدار بسیار دقیق انجام می شود و امکان خطا در آن پایین است. همچنین قابلیت شخصی سازی بالایی دارد و می توان در ابعاد مختلف آن را تولید کرد.

لوله درزدار-پتروکالوج

نحوه انتخاب لوله درزدار

انتخاب لوله درزدار کاملا بستگی به پروژه و بودجه شما دارد. همچنین کیفیت متریال درخواستی شما هم عامل مهمی در انتخاب لوله درزدار است.

نحوه عملکرد لوله درزدار

لوله درزدار پس از نصب در محل پروژه در مدار قرار گرفته و راه اندازی خواهد شد. از لوله درزدار معمولا به عنوان انتقال دهنده مایعات و گازها استفاده می شود. لوله درزدار توانایی این را دارد که به صورت پیوسته و کم فشار مایعات را منتقل کند.

استاندارد لوله های درزدار

از استانداردهای ASTM A53, A333, A334, A335برای معرفی ترکیبات آلیاژی لوله های درزدار استفاده می شود.

لوله درزدار-پتروکالوج

لوله سیاه درزدار

ساخت لوله سیاه درزدار با کنترل کیفی استاندارد معتبر DIN 2440 یا DIN2441 انجام می شود. لوله سیاه درزدار به لوله سیاه سنگین هم معروف است. لوله سیاه درزدار پس از تولید مورد ارزیابی قرار می گیرد و در صورت داشتن نشتی از مدار خارج می شود. لوله های سیاه درزدار در دو دسته لوله های API و سنگین تولید و توزیع میشوند.

 

پتروکالوج تامین کننده انواع لوله های درزدار در کشور می باشد. این شرکت با سابقه درخشان خود آمادگی همکاری با انواع پروژه ها و کارفرمایان را داراست.

CafeSeo بازدید : 17 جمعه 04 مهر 1399 نظرات (0)

لوله api چیست؟

در چند سال اخیر با وجود لوله های با قطر بزرگتر و مقاوم تر نسبت به فشار، بازدهی لوله های خطوط نفت و گاز بهبود یافته است. جنس این لوله که استحکام و تافنس بالایی دارند از فولاد است، این لوله های فولادی میتوانند در کمترین زمان بیشترین حجم از نفت و گاز را منتقل کنند.

فولاد به کار رفته در ساخت این لوله ها همان فولاد های کربنی هستند که با افزودن عناصر میکرو آلیاژی به مقاومت و استحکام بالایی دست پیدا میکنند.

انستیتو نفت آمریکا هر نوع لوله api که در خطوط انتقال نفت و گاز کاربردی هستند را استاندارد سازی میکنند و دارای ویژگی هایی همچون: پایین بودن دمای انتقال شکست نرم به شکست ترد، مقاومت تسلیم بالا، ازدیاد طول نسبی بالا، چقرمگی بالا.

استفاده از این لوله ها سبب بهبود انتقال نفت و گاز در مسافت های طولانی شده است زیرا دارای قیمت مناسب و کاربرد زیاد هستند. از دیگر ویژگی های این لوله ها عدم انتقال ترک در خطوط لوله هاست، این لوله ها نسبت به پیشرفت ترک مقاومت میکنند و قابل استفاده در سیستم های ترش هستند.

خرید لوله api

خرید انواع لوله api

لوله api به دو دسته ی درز دار و بدون درز تقسیم میشوند. در ادامه تفاوت این دو نوع را بررسی میکنیم و در مورد قیمت آن ها نیز توضیحاتی ارائه میکنیم.

لوله درز دار یا درز مستقیم: این لوله ها که به نام لوله ی تو کار نیز شناخته میشوند، برای انتقال نفت و گاز در خطوط طولانی و در صنعت کشتی سازی مورد استفاده قرار میگیرند.

برای مشخص کردن میزان مقاومت شیمیایی و تحمل فشار و قدرت، روی این لوله ها چندین مرحله آزمایش انجام میدهند و میزان استحکام آن ها را تست میکنند. لوله های درز مستقیم توانایی انتقال حجم زیادی از گاز در مدت زمان کم را دارند.

از مهم ترین فاکتور هایی که باید در تست این لوله ها به آن توجه شود جوشکاری و جوش پذیری است. برای جوش کردن لوله ها به کمک غلتک های مخصوص، ورقه ها را گرد میکنند و سپس با انجام روش های خاص آن ها را به هم جوش میکنند.

چندین روش جوشکاری شامل: جوشکاری مقاومت الکتریکی، جوشکاری پیوسته، جوشکاری ذوبی، جوشکاری قوسی زیر پودری دو طرفه روی لوله ها انجام میشود که با بستن درز ها لوله ها را به شکل استوانه در می آورند.

لوله api مقاومت و چقرمگی بالای شکست دارند، طول نسبی آن ها نیز بالاست اما دمای انتقال شکست نرم به شکست ترد پایینی دارند.

خرید لوله api به خاطر قیمت مناسب، کاربرد و مقاومت آن ها در خطوط طولانی انتقال گاز و نفت مورد استفاده قرار میگیرند.

لوله بدون درز( مانیسمان): این لوله ها به صورت یکپارچه ساخته میشوند و به خاطر اینکه درز جوش روی آن ها وجود ندارد مقاومت بالاتری دارند.

برای تولید این لوله ها از مواد اولیه متفاوتی نسبت به لوله های درز مستقیم استفاده میشود، این متریال کیفیت و مقاومت بالاتری دارند، شمش های فولادی را با کمک حرارت و کشش و عبور از غلطک و نیروی گریز از مرکز به لوله های مستحکم بدون درز تبدیل میکنند. روی این لوله ها نمیتوان هیچ نوع جوشی انجام داد و همچنین فشار بیشتر به آن ها آسیب نمی زند.

لوله های بدون درز با قطر کم ساخته میشوند زیرا تولید با قطر بالاتر کار مشکلی است و هزینه های سرسام آوری را در پی خواهد داشت. به خاطر نوسانات قیمت لوله ها نمی توان قیمت مشخصی برای آن ها در نظر گرفت اما به طور کلی قیمت این نوع لوله ها بیشتر از لوله ی درز مستقیم است.

خرید لوله api

کاربرد لوله api درز مستقیم در گاز کشی منازل

به طور کلی لوله ها در دو نوع معمولی و لوله api موجود است. برای گاز کشی منازل از لوله api استفاده میشود که مقاومت بالایی دارند. نه تنها در گازکشی منازل که بلکه در صنایع پتروشیمی، سوله های صنعتی، نیروگاه ها و … نیز بسیار کاربردی هستند.

به خاطر اهمیت لوله کشی گاز منازل در گاز رسانی شهری لوله ها باید مطابق استاندارد و با بالاترین کیفیت و سطح ایمنی تولید شوند.لوله های گاز api معمولا بین 1.2 تا 4 اینچ قطر دارند و در شاخه های 6 متری ساخته میشوند.

شاید برای شما نیز جالب باشد که با نحوه ی ساخت لوله های گازی آشنا شوید:

ابتدا شرکت های تولید کننده ی فولاد ورقه های فولادی از نورد سرد و گرم را تولید میکنند، این ورقه ها به شکل رول یا کویل در می آیند که حمل و نقل آن ها آسان تر باشد.

کویل ها بر اساس سفارش، برش داده میشوند و نام این کویل های برش خورده کلاف یا نوار می باشد. کلاف ها را به قسمت نورد میفرستند تا در آنجا به کمک غلتک های مخصوص پرداخته شوند و لبه های کلاف ها به هم نزدیک شده و توسط دستگاه های جوش به شکل استوانه در آیند.

دو روش برای جوش لبه های این نوع کلاف ها وجود دارد:

روش جوش مقاومتی: با استفاده از یک دستگاه جوش الکتریکی شدت جریان بسیار بالایی ایجاد میشود که باعث ایجاد حرارت و ذوب لبه های کلاف میشود، نام دیگر این نوع جوش لب به لب نیز می باشد.

روش نورد: در این نوع جوش شدت جریانی با فرکانس بالا تولید میشود که از لبه های درز جوش عبور میکند و حرارتی که ایجاد میشود لبه ها را ذوب میکند و ان ها را به هم متصل میکند. از مزیت های این روش این است که حرارت جوش به خوبی کنترل میشود و همچنین کیفیت این جوش خیلی بالاتر است.

خرید لوله api

از کجا میتوان لوله API خرید؟

برای خرید لوله API  و معمولی باید به شرکت های تولید کننده ی معتبر مراجعه کنید. شرکت استیل سرای تولید کننده ی انواع لوله های انتقال دهنده ی گاز و میعانات نفتی با کیفیت بالا و مناسب ترین قیمت می باشد. همه ی محصولات این شرکت بر اساس استاندارد طراحی و تولید میشوند.

CafeSeo بازدید : 24 جمعه 04 مهر 1399 نظرات (0)

لوله فولادی چیست؟

لوله فولادی استوانه ای توخالی از جنس فولاد در ابعاد مختلف است که دو سر آن معمولا باز می باشد و عموما از آن برای انتقال مواد استفاده می شود.

لوله فولادی از طریق خم کردن صفحه هات فولادی ساخته می شود. لوله فولادی شیئی استوانه ای است که قطعات مختلف آن از طریق بست به هم متصل می شوند. لوله فولادی رایج ترین نوع لوله برای استفاده در سیستم های تامین آب است.

لوله فولادی همچنین در سیستم های لوله کشی گاز طبیعی و فاضلاب کاربرد دارد. در حالی که لوله فولادی ممکن است در نگاه اول، نسبت به برخی لوله ها گران به نظر برسد با این حال مزیت های آن مانند تحمل و پایداری زیر فشار، قابل دسترس بودن در اندازه های مختلف و جوشکاری آسان که در نتیجه موجب کاهش هزینه نصب و حمل و نقل می شود، لوله فولادی را به گزینه ای رایج و قابل اطمینان تبدیل کرده است.

لوله های فولادی بسیار کارآمد بوده و در صورت نیاز در قطرهای کوچک قابل استفاده هستند و در مقایسه با سایر مواد 100٪ قابل بازیافت می باشند.

لوله فولادی را می توان ذوب کرد تا به سایر مواد قابل استفاده در صنعت تبدیل شود علاوه بر این ، مقاومت بالای این لوله فولادی و مقاومت در برابر آسیب های ناشی از خطاهای انسانی ، ریشه درختان و شرایط آب و هوایی شدید ، این لوله فولادی را به گزینه ایده آل برای اکثر سیستم های تأمین آب و فاضلاب تبدیل کرده است.

لوله فولادی-پتروکالوج

لوله فولادی از لحاظ روش ساخت معمولا به دو گروه تقسیم می شود:

  1. لوله بدون درز یا لوله سیملس یا لوله مانیسمان

فولاد را درون یک قالب می ریزند و به شکل لوله آن را شکل می دهند. با این روش می توان لوله هایی بسیار مستحکم و مطمئن اما گران قیمت تولید کرد. در بخش های پرفشار مانند سیستم های نفت و گاز و پتروشیمی معمولا از لوله بدون درز یا مانیسمان استفاده می شود.

لوله بدون درز یا مانیسمان عموما به دو روش ساخته می شود:

تولید لوله بدون درز از شمش فولادی

در این مدل شمش هایی که درون کوره قرار گرفته اند ذوب و سپس در قالب هایی مخصوص ریخته می شوند. سپس یک سنبه به شکل لوله از بین فولاد مذاب رد می شود و به آن شکل لوله را می دهد. سپس لوله تحت کشش قرار می گیرد و در مرحله آخر سرد می شود. پس از سرد شدن لوله را مورد آزمایش های مختلف قرار می دهند و سپس به ابعاد مورد نظر که معمولا 6 متری و 12 متری است می برند.

تولید لوله بدون درز یا مانیسمان با استفاده از ریخته گری

در این روش فولاد مذاب را درون یک قالب خاص می ریزند و پس از عملیات گریز از مرکز که روی آن انجام می شود به شکل لوله از قالب خارج می شود.

  1. لوله جوشی یا درزدار

ورق های فولادی را در این روش پس از وارد کردن در غلطک به دور یک قالب می پیچانند و سپس دو سر آن را که به هم رسیده اند جوش می دهند. این لوله ها برای موقعیت های پرفشار زیاد مناسب نیستند ولی از قیمت کمتری برخوردار می باشند.

لوله های درزدار یا جوشی معمولا به دو روش جوشکاری می شوند:

جوشکاری ERW یا جوشکاری مقاومت الکتریکی

این روش جوشکاری بدون الکترود انجام می شود. پس از این که ورق ها در غلطک حالت گرد پیدا کردند قسمتی که لبه ها به هم رسیده اند از یک میدان مغناطیسی رد می شود. در این میدان مقاومت الکتریکی بسیار بالا می رود و و در نهایت باعث ایجاد حرارت بالایی می شود که دو لبه را ذوب کرده و به هم پیوند می دهد. این نوع از لوله های درز دار عموما تا ابعاد 22 اینچ تولید می شوند.

جوشکاری SAW یا زیرپودری

این روش ساخت لوله جوشی یا درزدار از الکترود بهره می برد. پودری که در این جوشکاری استفاده می شود برای جلوگیری از ورود هوا در مواد مذاب در حال جوشکاری است و گاهی نیز از گازهای خنثی مثل دی اکسید کربن یا آرگون برای این منظور استفاده می شود. درز این لوله ها ممکن است به صورت مستقیم و یا مارپیچی باشد. ابعاد لوله های با جوش زیرپودری معمولا بزرگتر از نوع مقاومت الکتریکی و از 22 اینچ به بالاتر است.

مهم ترین انواع لوله های فولادی عبارتند از:

  1. لوله فولادی API 5L

این نوع از لوله فولادی که هم به صورت درزدار و هم بدون درز ساخته می شود نسبت به سایر انواع دیگر لوله فولادی از دقت بیشتری در ساخت برخوردار است و آزمایش های متنوعی در هنگام ساخت و پس از تولید آنها مورد استفاده قرار می گیرد. لوله فولادی API 5L در دو گرید A و B معمولا تولید می شود.

  1. لوله فولادی ASTM A53

این نوع از لوله فولادی دارای سه مدل مختلف است که دو مدل اول دارای دو گرید متفاوت A و B و مدل سوم فقط دارای گرید A است. لوله فولادی ASTM A53 برای عملیات های تغییر شکل مانند خمش و جوشکاری خیلی مناسب است و معمولا در پتروشیمی ها و پالایشگاه ها استفاده می شود.

  1. لوله فولادی ASTM A106 :

این نوع از لوله فولادی که معمولا از ماده کربن استیل ساخته می شود مشخصاتش تقریبا شبیه لوله فولادی A53 است. تفاوت اصلی بین این دو لوله این است که لوله فولادی  ASTM A106 دارای سیلیسیوم بیشتری است و به همین دلیل برای دماهای بالاتر کاربرد بیشتری دارد.

  1. لوله فولادی ASTM A179

این نوع از لوله فولادی که جزو دسته لوله های آتشخوار می باشد دارای کربن کمی است که قابلیت خم شدن بالایی را به آن می دهد. از طرف دیگر این نوع لوله تحمل دماهای خیلی بالا را نیز دارد و همین دو ویژگی نیز باعث می شوند برای استفاده در دیگ های بخار و مبدل ها و کندانسورها بسیار مناسب باشند.

  1. لوله فولادی ASTM A333

این نوع از لوله فولادی که به لوله فولادی کرایوژنیک نیز معروف است معمولا در دماهای بسیار پایین مورد استفاده قرار می گردد. این نوع از لوله فولادی دارای چندین گرید مختلف و چندین نوع آلیاژی نیز می باشد.

  1. لوله فولادی AWWA C200

این مدل از لوله فولادی که به صورت درزدار و بدون درزدار تولید می شد معمولا در ابعاد بالاتر از 8 اینچ موجود است و بیشتر برای مصارف آب و فاضلاب استفاده می شود.

  1. لوله فولادی DIN 2440 , DIN 2441, DIN 2442

این نوع از لوله های که با استفاده از استاندارد DIN که استانداری بین المللی و اروپایی است نامیده می شوند در واقع به نام لوله گازهم شناخته می شوند،  از انواع لوله های فولادی کم کربن هستند که می توان به راحتی آنها را خم کرد و تغییر شکل داد. از این لوله ها برای لوله کشی خانگی نیز بهره برده می شود.

  1. لوله فولادی BS 1387

نوعی از لوله فولادی که در سیستم های بخار معمولا مورد استفاده قرار می گیرند و تا دمای 260 درجه را تحمل می کنند.

  1. لوله فولادی ضد زنگ ASTM A312

در این نوع از لوله فولادی از آلیاژهای نیکل و کروم و مولیبدن نیز استفاده شده است که به این لوله خاصیت ضد زنگ می دهد و در عین حال مقاومت بالایی در دماهای بالا و پایین نیز دارا می باشد.

مزایای استفاده از لوله فولادی

  • قابل استفاده در صنایع مختلف
  • قابل استفاده در شرایط کاری مختلف از قبیل دما و فشار و مقاومت کششی و فشاری
  • قابل استفاده در شرایط خاص مانند محیط هایی که استعداد زنگ زدگی و خوردگی دارند
  • امکان تولید در ابعاد مختلف
  • امکان تولید در مدل های مختلف مانند درزدار و بدون درز

معایب استفاده از لوله فولادی

  • خوردگی خارجی در برخی مدل ها
  • فرایند الکترولیز در برخی انواع لوله های فولادی
  • نیاز به تکنیسین ماهر برای فرایند جوش دادن لوله ها

داسنتی هایی در مورد لوله های فولادی:

  • استانداردهای مختلفی برای این لوله ها وجود دارد که ASTM , DIN, API جزو معروف ترین آنها هستند.
  • لوله فولادی دارای سه نوع استقامت فشاری است: روش برنامه ای، روش کدینگ و وروش وزنی
  • لوله فولادی داری ویژگی هایی است که معمولا با این معیارها سنجیده می شوند : قطر داخلی (ID) ؛ قطر خارجی (OD)؛ کلاسه (SCH)؛ ضخامت دیواره (T)؛ و طول لوله (L) و قطر اسمی لوله (NPS)
  • هرقدر رده یا کلاسه یک لوله بالا باشد ضخامت جداره آن نیز بیشتر می شود.

مقایسه انواع لوله های فولادی

انواع لوله های فولادی از لحاظ ساخت و کاربرد تفاوت عمده دارند و برای هر کدام استاندارد مخصوصی تعریف شده است به طوری که معرفی تمامی این استاندارد ها تنها در یک کتاب قطور ممکن است.

لوله های فولادی هر کدام قوت و ضعف خود را دارند به همین دلیل استفاده یک مدل از لوله های فولادی برای تمام وضعیت ها ناممکن است.

کاربرد مهم لوله های فولادی چیست؟

کاربرد لوله‌ های فولادی در طیف وسیعی از پروژه ها می باشد مثل:

  1. مبدل حرارتی
  2. صنایع شیمیایی و پتروشیمی
  3. تولید برق و فناوری های زیست محیطی
  4. کشتی سازی
  5. کاربردهای نفت و گاز
  6. مهندسی و ساخت و ساز مکانیک
  7. لوله هایی برای کاربردهای تحت فشار
  8. لوله های فولادی بدون درز برای خدمات پروژه
  9. لوله های سرویس فشار کم و متوسط
  10. برای سرویس دما و فشار بالا
  11. لوله های فولادی بدون درز برای سرویس در دمای پایین

لوله فولادی-پتروکالوج

 3 نکته مهم در رابطه با لوله های فولادی

 ١.نوع کاربرد لوله های فولادی در حالت کلی بستگی به ضخامت دیواره آن دارد. لوله های فولادی در دماهای بالاتر نیازمند ضخامت بیشتری برای دفع حرارت هستند

 ٢.هر کدام از استاندارد های تولید لوله فولادی سایز مشخصی را معلوم کرده اند و نمی توان در ابعاد دلخواه آن ها را تولید کرد.

 ٣.برخی از مدل های لوله های فولادی تولید گرانی دارند و به همین دلیل ممکن است از استفاده آن ها سر باز زده شود اما تقریبا جانشینی هم ندارند.

قیمت لوله فولادی

لوله های فولادی در استاندارد ها، گرید ها، اندازه ها و با مواد اولیه خارجی یا داخلی تولید می شوند.

اما قیمت نهایی لوله فولادی در نهایت با توجه به وزن و ضخامت آن تعیین می شود.

لذا تعیین قیمت به صورت کلی امکان پذیر نیست.

برای دریافت آخرین قیمت ها، لطفا با همکاران ما در پترو کالوج تماس حاصل بفرمایید.

مشخصات فنی لوله فولادی

لوله فولادی-پتروکالوج

خریدو فروش لوله فولادی

پترو کالوج عرضه کننده معتبر ترین برندهای داخلی و خارجی انواع لوله فولادی می باشد.

کارشناسان ما شما را در امر خرید لوله درزدار راهنمایی خواهند کرد.

لوله های فولادی گالوانیزه

لوله گالوانیزه در دو جنس مختلف آهنی و فولادی ساخته می شود که تفاوت عمده ای ندارند اما لوله های فولادی گالوانیزه در مقایسه با نوع لوله آهنی آن سبک تر و براق تر می باشند.

کاربرد اصلی لوله فولادی گالوانیزه در سیستم های تهویه و همچنین آب و گلخانه می باشد.

و در اندازه های ۶ متری تولید می شوند.

 

پتروکالوج تامین کننده انواع لوله های فولادی در کشور می باشد. این شرکت با سابقه درخشان خود آمادگی همکاری با انواع پروژه ها و کارفرمایان را داراست.

CafeSeo بازدید : 24 چهارشنبه 02 مهر 1399 نظرات (0)

لوله مانیسمان یا لوله بدون درز یا بدون جوش همانطور که از نامش پیداست در مقابل لوله های با اتصال جوش قرار دارد که در اصطلاح علمی به آن SEAMLESS میگویند. لوله های جوش داده شده ضعیف تر از لوله های بدون جوش هستند که مقاومت لوله را به مقاومت جوش محدود می کنند، درحالی که لوله های مانیسمان (بدون درز) هیچ گونه اتصالی ندارند و از ساختار یک پارچه و مقاومی برخوردارند.

 لوله مانیسمان یا لوله بدون درز

لوله های مانیسمان (بدون درز) در برابر فشار بالا، دمای بالا، فشار مکانیکی و فرسایش میتوانند مقاومت کنند و در برنامه های کاربردی گسترده ای در زمینه های نفت و گاز، پالایشگاه، پتروشیمی، شیمیایی، کود، برق، خودرو، بلبرینگ، مکانیک و ساخت و ساز مورد استفاده قرار بگیرند.

علی الخصوص برای حمل و نقل گاز و مایع فشار بالا مورد توجه هستند و بهترین گزینه برای سیستم لوله کشی صنعتی و پالایشگاهی محسوب می شوند. این لوله ها بدون درز و نقص هندسی هستند و کل لوله دارای خواص یکسان و یکنواخت است

لوله مانیسمان در ابعاد بسیار کوچک هم با دقت و مقاومت زیاد ساخته می شوند و برای تولید انبوه مناسب است به طوری که 33 فوت آن در عرض 6 ثانیه ساخته می شود. لوله های مانیسمان (لوله بدون درز) و لوله های درز دار یا جوشی هر کدام کاربرد های مختلفی دارند.

اصولا وقتی نیاز به لوله ای با مقاومت بالا در مقابل فشار باشد لوله مانیسمان یا بدون درز استفاده می شود.لوله بدون درز با قطر دیواره بیشتر کاربردی تر و مقرون به صرفه ترند و هر چه قطر دیواره کمتر باشد گرانترند.لوله بدون درز معمولا از جنس فولاد و استنلس استیل هستند.

انواع لوله مانیسمان کدامند؟

همان طور که اشاره شد، لوله های بدون درز در صنعت کاربرد زیادی دارند و به همین دلیل با توجه به نوع مصرف آنها و شرایط محیط و غیره در سایز و اندازه های مختلفی تولید می شوند.

بیشتر بخوانیم : لوله گازی

از نظر اندازه می توان انواع لوله مانیسمان را به دو گروه کلی 6 و 12 متری تقسیم بندی کرد که متناسب با نوع مصرف انتخاب میشوند. در تقسیم بندی دیگر، این لوله ها بر اساس اندازه قطر داخلی دسته بندی میشوند که از رایج ترین آنها می توان به 20، 40، 60، 80، 120 و 140 اشاره نمود.

تفاوت لوله درزدار و لوله مانیسمان

ساخت لوله های درزدار به این صورت است که ورق ها را به شکل لوله در می آورند و لبه های ورق را جوش میزنند اما بدون درز طی فرآیند مخصوصی به نام اکسترود شمش یا سنبه کاری چرخشی از میلگردهای گداخته تولید می شوند.

روش ساخت لوله مانیسمان (بدون درز) منسوب به شخصی به نام مانیسمان آلمانیست به همین دلیل نام این لوله ها مانیسمان است در ایران هم این لوله ها با نام مانیسمان رایج است.

مراحل ساخت لوله مانیسمان

جنس لوله های مانیسمان از چیست؟

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در انتخاب لوله های بدون درز برای استفاده در محیط های مختلف مد نظر قرار میگیرد، جنس و آلیاژهای به کار رفته برای تولید آنها می باشد.

از رایج ترین جنس لوله مانیسمان می توان به فولاد ضد زنگ، فولاد کم آلیاژ، فولادهای فریتی و آلیاژهای نیکل، اینکونل1 و اینکولوی 2 و همچنین فولاد آلیاژی ضد اصطکاک اشاره نمود.

لوله های تولید شده از فولاد ضد زنگ بیشتر برای صنایع شیمیایی و صنایع غذایی و انتقال گاز طبیعی کاربرد داشته و برای مخازن بویلرها از لوله های بدون درز تولید شده با فولاد فریتی استفاده میشود.

لوله بدون درز مسی از جمله نمونه های رایج در مصارف خانگی می باشند که برای سیستم های تهویه مطبوع هوا و سردسازها و مبدل های حرارتی نیز استفاده میشوند.

 

مراحل ساخت لوله مانیسمان:

در ابتدا شمش های فولادی را که در ابعاد مورد نظر است را برش میدهند و در کوره با حرارت تقریبا 1230 درجه سلسیوس گداخته میکنند تا آماده نورد باشد، در مرحله بعد شمش را با میله نوک تیز سوراخ می کنند سپس فولاد گرم شده را با دستگاه گرد میکنند. مرحله بعد مرحله شلیک سمبه ای با سرعت بالا و طول 12 متر به داخل میله فولادی است.

در ادامه کار اگر لوله تاب داشته باشد توسط چندین غلتک تابگیری میشود و سمبه از آن جدا میگردد، بعد سر و ته لوله را گرد میکنند تا تیز و برنده نباشد، در مرحله بعد لوله ها را تا اندازه دلخواه تا 24 متر تحت کشش قرار می دهند بعد مرحله خنک سازی اعمال می شود که طی فرآیند خاص و با آب لوله ها را خنک میشود.

لوله آماده شده در اندازه دلخواه معمولا 6 متری برش داده میشود. سپس لوله ها مورد آزمایش قرار میگیرد و ضایعات آن کامپیوتری گرفته میشود و سر و ته لوله را کونیک میکنند تا برای سهولت جوشکاری صاف شود. اگر لوله ها به خارج از کشور صادر شوند با روغن های مخصوصی پولیش می شوند و در آخر به وسیله تسمه، بسته بندی میگردنند.

محدودیت هندسی برای شکل های محدود لوله و اشغال فضای زیاد و هزینه بالای تهیه لوله از جمله معایب لوله مانیسمان محسوب می شوند.لوله های بدون درز یا مانیسمان جهت استفاده درشرایط سخت از قبیل فشار بالا, دمای بالا, دمای پایین و خطوط لوله از استانداردهای گوناگون و متنوعی برخوردار هستند.

استاندارد های لوله مانیسمان

ASTM A 106 / ASME SA 106
ASTM A 333 / ASME SA 333
ASTM A 335 / ASME SA 335
ASTM A 520 / ASME SA 520
ASTM A 530 / ASME SA 530
ASME / ANSI B36.10 / 19

از این محصول که همان لوله مانیسمان می‌باشد، در مراحل بعدی برای تولید اتصالات مانیسمان ,اتصالات جوشی و اتصالات گازی استفاده میشود که از جنس فولاد هستند و جز اتصالات فولادی محسوب میشوند

فروشگاه لوله و اتصالات فولادستان ارایه کننده انواع لوله های مانیسمان از قبیل لوله مانیسمان رده 20، رده 30، رده 40، رده 80، لوله مانیسمان اروپایی، اهوازی، لوله مانیسمان آتشخوار، آتش نشانی، آلیاژی، کاوه آماده خدمت رسانی به مشتریان گرامی همراه با ضمانت اصالت کالا، بهترین قیمت و ارسال سریع به کل کشور میباشد.

سایز لوله های مانیسمان

سایز لوله مانیسمان بر اساس رده های مختلف آنها تغییر میکند. به عنوان مثال، در رده 20 و 80 سایز 1.8 تا 26 اینچ برای آنها در نظر گرفته شده و طول آنها 6 و 12 متر است. لوله هایی که دارای سایز بیشتر از 26 اینچ می باشند، کاربرد بسیار کمی داشته و بیشتر ترجیح داده میشود که در این شرایط از لوله های درزدار استفاده شود.

CafeSeo بازدید : 29 چهارشنبه 02 مهر 1399 نظرات (0)

انواع لوله گازی و کاربرد آنها

لوله گازی از جمله تجهیزات بسیار ضروری در خطوط انتقال نفت و گاز می باشد که بر اساس متریال و مواد استفاده شده و همچنین روش تولید آنها در گروه های مختلفی قرار میگیرند.

این نوع لوله به دلیل حساسیت بسیار بالایی که در خطوط انتقال نفت و گاز وجود دارد، لازم است استانداردهای متعددی را دارا باشند تا در نهایت مجوز استفاده در این مصارف را پیدا کنند.

انواع لوله گازی

لوله گازی چیست؟

همان طور که از نام این گروه از لوله ها مشخص است، برای انتقال گاز در محیط های صنعتی و همچنین ساختمان های مسکونی کاربرد دارند.

این لوله ها از فولاد و پلی اتیلن تولید شده و از مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار برخوردار هستند.

لوله گازی فولادی به دلیل متریال بسیار مقاوم به کار رفته برای تولید آن، بیشتر در انتقال گاز بین شهرها مورد استفاده قرار گرفته و لوله های پلی اتیلن در مصارف خانگی کاربرد دارند. 

این لوله ها را می توان در یک دسته بندی کلی می تون به دو نوع روکار و توکار تقسیم بندی نمود که برندهای داخلی نام آشنایی مانند سپاهان و سپنتا در زمینه تولید آنها فعال هستند.

لوله های گازی را می توان بر اساس نحوه تولید آنها نیز در گروه های مختلفی تقسیم بندی نمود که از رایج ترین آنها می توان به لوله بدون درز و لوله های درز دار اشاره نمود.

منظور از درزا دار یعنی پس از رول کردن لوله، دو لبه به هم متصل شده را با کمک جوشکاری به هم وصل می کنند که لوله های api از بهترین نمونه های این گروه محسوب میشوند.

در مقابل، لوله های بدون درز با سوراخ کردن شمش های فولاد تولید میشوند که به لوله های مانیسمان شهرت دارند.

انواع لوله گازی کدامند؟

همان طور که در ابتدای متن نیز اشاره شد، لوله های گازی را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی تقسیم بندی کرد که از مهم ترین آنها، نحوه تولید لوله می باشد.

بر همین اساس می توان آنها را در دو گروه کلی زیر دسته بندی کرد:

لوله بدون درز

این لوله ها که به لوله مانیسمان نیز شناخته شده می باشند، بدون هیچگونه جوشکاری و ایجاد درز در بدنه لوله تولید میشوند.

در تولید این لوله ها در واقع شمش های فولاد تحت عملیات های مختلف سوراخ شده و پس از رسیدن به قطر مطلوب، به صورت توکار و روکار برای انتقال گاز استفاده میشوند.

از مهم ترین ویژگی های لوله مانیسمان می توان به مقاومت بالا در برابر فشار اشاره نمود که با عدم وجود درز در آنها ارتباط مستقیم دارد.

البته لازم به ذکر است که لوله گازی بدون درز دارای قیمت بالاتری نسبت به سایر لوله ها بوده و به همین دلیل در صنعت و مصارف خانگی کاربرد زیادی ندارد.

روش ساخت لوله های بدون درز:

برای ساخت لوله های بدون درز Seamless، یک قطعه شمش Billet را در ابعاد مورد نظر توسط کوره با حرارت 1230 درجه سلسیوس گداخته می کنند و سپس توسط سمبه ماتریس از یک قالب مخصوص عبور داده و سپس با غلطکهای مخصوص تحت نورد و کشش قرار می دهند تا اندازه مورد نظر بدست آید.

در مرحله بعد شمش را با میله نوک تیز سوراخ می کنند سپس فولاد گرم شده را با دستگاه گرد میکنند.

مرحله بعد مرحله شلیک سمبه ای با سرعت بالا و طول 12 متر به داخل میله فولادی است.

در ادامه کار اگر لوله تاب داشته باشد توسط چندین غلتک تابگیری میشود و سمبه از آن جدا میگردد، بعد سر و ته لوله را گرد میکنند تا تیز و برنده نباشد و در انتها  که طی فرآیند خاص و با آب لوله ها را خنک میشود.

 

مراحل ساخت لوله گازی

لوله درز دار

لوله درزدار جوشی یکی از مهمترین بخش های صنعت پتروشیمی، نفت و گاز، آبرسانی، صنایع تولیدی های کوچک و بزرگ و حتی کشاورزی میباشد به طوریکه از یک صندلی کوچک فلزی تا اسکله های عظیم نفتی، کشتی ها از لوله استفاده میگردد.

 

انواع لوله های جوشی درزدار

لوله گازی
لوله شوفاژی
لوله مبلی
لوله داربستی
لوله اسپیرال
API لوله
در ایران خوشبختانه تولید کنندگان داخلی اغلب نیاز کشور در زمینه لوله های جوشی درز دار را تامین کرده اند.

از مهمترین تولید کنندگان لوله درزدار در ایران میتوان از : لوله و پروفیل ساوه، لوله و پروفیل سپنتا تهران، سپنتا مرند، سپنتا اهواز، لوله و پروفیل یاران، لوله و پروفیل کیهان، لوله سمنان، لوله آریاوا، لوله درپاد نام برد.

لوله درزدار

روند ساخت لوله درزدار

لوله درزدار از ورق ساخته میشوند ابتدا ورق با کمک دستگاه برش به اندازه های مختلف متناسب با سایز لوله برش خورده و توسط غلتک به داخل دستگاه هدایت شده و در ادامه روند توسط غلتک های متعدد دیگر ورق به صورت دایره ای نورد شده که میتوان لبه های ورق نورد شده را با مواد یا بدون مواد پر کننده جوش داد.

لوله های درزدار جوشی در اندازه های بزرگ و بدون محدودیت تولید میگردد. لوله های جوش داده شده با مواد پرکننده را میتوان در تولید اتصالات جوشی استفاده کرد.

 لوله های درزدار در مقایسه با لوله های بدون درز ارزانتر می باشند و همچنین به دلیل داشتن جوش ضعیف تر هستند و مقاومت لوله های بدون درز را ندارند.

روش های مختلف جوشکاری لوله درزدار:

ERW (جوش با مقاومت الکتریکی)

رایج ترین نوع لوله ها هستند تحت نورد سرد ساخته می شوند به این صورت که ورق ها به شکل نواری از غلتک ها عبور میکند و رفته رفته به لوله های استوانه ای شکل تبدیل می شوند بعد که دو لبه ورق به هم نزدیک شدند به وسیله دستگاه جوش مقاومت الکتریکی در فاصله مناسب جوش داده می شود

در مرحله بعد اضافه های جوش پلیسه گیری می شود. تولید لوله به این روش سریع است و امکان تولید لوله با طول های بلند را دارد.

Electric Fusion Weld) EFW) جوش با مواد پر کننده(الکترود)

فرآیندی است که لبه های ورق بعد از رول شدن توسط مواد پرکننده که همان الکترود می باشد جوش داده می شود، در جوشکاری ذوبی برای اتصال دو فلز به یکدیگر نقاط اتصال را ذوب میکنند و به هم می چسبانند تا هنگام سرد شدن در اثر انجماد اتصال برقرار شود.

ممکن است یک فلز دیگر ( الکترود) نیز برای کنترل ضخامت محل اتصال مورد استفاده قرار بگیرد.

HFW (جوشکاری با فرکانس بالا)

این روش برای تولید لوله های فولادی جوشی و درز دار می باشد که در آن انرژی گرمایی مورد نیاز برای جوشکاری توسط مقاومت در برابر جریان الکتریکی ( متناوب و با فرکانس بالا) و میدان مغناطیسی به وجود می آید، جوشکاری با فرکانس بالا امکان اتصال بخش های زیادی از فلزات و حتی موادی از جنس دیگر را فراهم می کند.

SAW (جوش اسپیرال)

برای ساخت لوله با سایز و شعاع زیاد از روش اسپیرال استفاده میشود به صورتی که ورق با ضخامت های مختلف توسط مجموعه ای از غلتک ها حول یک محور که به صورت حلزونی و مارپیچی شکل درآمده هدایت شده و توسط دو الکترود از درون و بیرون جوش داده میشود

در این روش مهمترین جزء این فرایند جوشکاری آن موسوم به زیر پودری میباشد. این روش نسبت به روش درز مستقیم هزینه پایینی داشته، سایز های تولید شده در روش اسپیرال از 8 اینچ الی 120 اینچ و طول 6 یا 12 متر متغییر میباشد

به همین دلیل لوله با هر سایزی که در صنعت مورد نیاز باشد را با این روش تهیه میگردد. این لوله جهت مصارف گاز رسانی و آبرسانی با استاندارد های مختلف مختص به خود مورد استفاده قرار میگیرد. 

لوله درزدار

جنس لوله های گازی از چیست؟

جنس و متریال به کار رفته برای تولید لوله های گازی ارتباط مستقیم با میزان مقاومت آنها دارد و به همین دلیل باید با دقت کامل انتخاب شوند.

از رایج ترین جنس های لوله های خطوط انتقال نفت و گاز می توان به فولاد و پلی اتیلن اشاره نمود. قیمت لوله پلی اتیلن نسبت به لوله های فولادی کمتر بوده و میزان استحکام آنها نیز کم است.

بیشتر بخوانیم : لوله مانیسمان

سایز لوله گازی

ساز لوله های گازی با توجه به نوع آنها متغییر است. به عنوان مثال، لوله های Api که اغلب به صورت شاخه های 6 متری تولید میشوند، از نظر میزان ضخامت بیشتر از لوله های مانیسمان هستند.

در مقابل، لوله های مانیسمان که شاخه های 6 متری هستند، بر اساس میزان قطر و ضخامت در سطح پایین تری نسبت به api قرار دارند. رایج ترین این لوله ها در رده های مختلف 20، 40، 60 و 80 قرار گرفته اند.

وزن لوله های گازی

وزن لوله گازی تابعی از قطر داخلی لوله و طول آن می باشد که بر اساس رابطه ثابت که برای تمام لوله ها استفاده میشود، تعیین می گردد. این رابطه به صورت زیر تعریف می گردد:

(ضخامت – شعاع بیرونی)* 3.14* 0.00785* طول لوله= وزن لوله در واحد کیلوگرم

قیمت لوله گازی

قیمت لوله گازی با توجه به نوع آن ها (بدون درز یا درزدار)، برند تولید کننده لوله و طول و وزن آنها محاسبه می گردد. با توجه به نوسانات موجود در بازار فلزات پیشنهاد می کنیم برای استعلام قیمت روز لوله گازی با کارشناسان گروه فولادستان تماس بگیرید.

CafeSeo بازدید : 65 چهارشنبه 02 مهر 1399 نظرات (0)

لوله گازی api

 لوله گازی API چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله گازی api از مقاوم ترین لوله های مورد استفاده برای انتقال نفت و گاز به صورت روکار و توکار می باشد که مهم ترین ویژگی آن، استحکام و مقاومت بالا در برابر فشار و دما است.

این لوله ها که به لوله های درزدار فولادی نیز شناخته شده هستند، به منظور انتقال مطمئن و قابل اطمینان نفت و گاز از لوله گازی api استفاده می شود.

لوله گازی api برای مصارف خانگی تحت استانداردهای بین المللی API 5L و ملی ISIRI 3574 میباشد همچنین تولیدکنندگان این لوله تحت استانداردهای بسیار سخت گیرانه تر از لوله های گازی یعنی استاندارد ISIRI 3360 مجوز لازم برای جایگزین کردن آن با لوله های بدون درز مانیسمان را کسب کرده اند و از نظر قیمت نیز در سطح مطلوب تری نسبت به لوله های بدون درز قرار گرفته اند.

به منظور انتقال مطمئن و قابل اطمینان نفت و گاز از لوله گازی api استفاده می شود. لوله گازی api برای مصارف خانگی تحت استانداردهای بین المللی API 5L و ملی ISIRI 3574 میباشد همچنین تولیدکنندگان این لوله تحت استانداردهای بسیار سخت گیرانه تر از لوله های گازی یعنی استاندارد ISIRI 3360 مجوز لازم برای جایگزین کردن آن با لوله های بدون درز مانیسمان را کسب کرده اند.

لوله گازی api یا لوله گازی توکار

در خطوط انتقال نفت و گاز مقاومت و استحکام لوله ها اهمیت بسیار زیادی داشته و هر گونه ضعف در آنها منجر به خسارات جانی و مادی زیادی خواهد شد.

به همین دلیل استانداردهای متعددی در طراحی و تولید لوله های گازی مطرح شده است.

انستیتو نفت آمریکا (American Petroleum Institute) استانداردهای متعددی را در این زمینه ارائه داده است که ارتباط مستقیم با افزایش میزان مقاومت لوله های گاز در برابر فشار و دما دارند. 

لوله گازی api یکی از شناخته شده ترین لوله های انتقال می باشد که مطابق با استانداردهای این سازمان طراحی و تولید شده و در گروه لوله های درزدار قرار دارد.

به منظور فراهم ساختن مقاومت بالا در این نوع لوله، از فولادهای کربن منگنز استفاده میشود و می توان از آنها به صورت روکار و توکار استفاده نمود.

از مهم ترین ویژگی های لوله گازی api می توان به درزدار بودن آن اشاره نمود که اصلی ترین تفاوت آن با لوله های مانیسمان نیز محسوب می گردد.

برای تولید لوله گازی ابتدا ورق های فولادی که دارای آلیاژهای متعددی می باشند را به صورت رول و استوانه ای شکل داده و محل اتصال دو لبه آن جوش داده میشود.

روش های جوشکاری که در تولید این لوله مورد استفاده قرار میگریند عبارتند از: جوشکاری ذوبی، پیوسته، مقاومت الکتریکی، قوسی، زیر پودری و جوشکاری دو طرفه.

همان طور که اشاره شد، لوله گازی api را می توان به صورت توکار و روکار استفاده نمود که نوع اول api 5l و برای مصارف روکار از CSA استفاده میشود.

این دو نوع لوله گازی را بر اساس میزان مقاومت و استحکام تسلیم یا ksi جداسازی می کنند و بر همین اساس می توان در محیط های مختلف از آنها استفاده نمود.

درگذشته بدلیل خورندگی بالای گاز و برای دیده شدن نشت احتمالی گاز, لوله های گازی مجوز لازم برای اجرای لوله کشی توکار را نداشته اند و مهندسین برای لوله کشی توکار مجبور به استفاده از لوله های بدون درز مانیسمان بوده اند.

لوله های بدون درز (لوله مانیسمان) به هیچ عنوان مقرون به صرفه نبوده و هزینه زیادی را سازندگان متقبل میشدند که این مشکل با تولید لوله api مرتفع شد.

لوله گازی api - فولادستان

لوله گازی API چه کاربردی در صنعت دارد؟

با توجه به اینکه لوله های گازی api در گروه لوله های درزدار قرار گرفته اند، لذا میزان مقاومت و استحکام آنها در برابر دما و فشار کمتر از مانیسمان می باشد.

در مقابل، لوله های مانیسمان قیمت بالایی دارند و استفاده از آنها در پروژه های عظیم پالایشگاهی مقرون به صرفه نخواهد بود.

به همین دلیل می توان از لوله های درز مستقیم api در محیط هایی که فشار و دمای سیال موجود در لوله یکسان و تقریبا ثابت و قابل کنترل می باشد، کاربرد بیشتری دارد.

از جمله موارد مصرف و کاربرد لوله گازی api می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • خطوط انتقال نفت و گاز بین شهری
  • خطوط انتقال گاز در مصارف خانگی
  • خطوط انتقال آب بین شهری

تفاوت لوله گاز API با دیگر لوله های گاز

لوله های گازی درز مستقیم فولادی از چند نظر با سایر انواع لوله متفاوت می باشند که برخی از آنها عبارتند از:

جنس لوله های گازی API

با توجه به اهمیت بسیار زیاد مقاومت و استحکام لوله های api در برابر فشار و دما، لازم است از مواد بسیار مقاوم برای تولید آنها استفاده گردد.

فولاد کربن منگنز به همراه میکروآلیاژها متریال های مورد استفاده در تولید لوله های درزدار می باشد که باعث میشوند چقرمگی و استحکام لوله ها به خوبی تامین گردد.

سایز لوله های گازی

از دیگر تفاوت های لوله های درز مستقیم فولادی با سایر انواع لوله سایز و اندازه آنها می باشد.

یکی از ویژگی های مهم لوله های درز مستقیم Api، ضخامت بالای آنها نسبت به سایر انواع لوله می باشد که تاثیر زیادی بر افزایش مقاومت و استحکام آنها خواهد داشت.

لازم به ذکر است که ضخامت لوله های api برابر با ضخامت لوله های بدون درز دره 40 می باشد.

این نوع لوله در سایزهای 1.2 تا 6 اینچ در برندهای داخلی و خارجی تولید میشوند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

وزن لوله های گازی

وزن لوله های درزادار api نسبت به سایر انواع لوله تقریبا بیشتر می باشد که دلیل اصلی آن ضخامت زیاد این لوله است.

بر اساس رابطه محاسبه وزن لوله ها و تاثیر بسیار زیاد قطر داخلی و خارجی و میزان ضخامت آنها بر این فاکتور، به همین دلیل وزن لوله API تقریبا سنگین تر می باشد.

وزن این لوله با توجه به سایز و طول محاسبه می گردد.

جدول وزن و ضخامت لوله گازی api

  قطر لوله قطر  اسمی قطرخارجی ضخامت وزن وزن  
عرف دربازار (inch) (mm) (mm) (Kg/m) (6m/Kg)  
 2 1.2″ 21.3 2.8 1.28 7.68  
2.5 3.4″ 26.7 2.9 1.7 10.2  
3 1″ 33.7 3.4 2.51 15.06  
4 1/1.4″ 42.2 3.6 3.43 20.58  
5 1/1.2″ 48.3 3.7 4.07 24.42  
6 2 60.3 3.6 5.03 30.18  
7 2/1.2 73.00 3.6 16/6 36.96  
8 3 88.9 4.00 8.37 50.22  
10 4 114.3 4.4 11.62 69.72  
12 5 141.3 4.8 16.16 96.96  
15   6 168.3 4.8 19.35 116.1  

بهترین لوله گازی API در کجا تولید میشود؟

لوله های گازی API کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف داشته و بیشترین کاربرد آنها در پالایشگاه ها نفت و گاز است.

علاوه براین، در مصارف خانگی نیز کاربرد زیادی داشته و به همین دلیل است که در ایران مصارف بالایی برای لوله API وجود دارد.

تقاضای زیاد برای این لوله در نهایت باعث شده است تا برندهای داخلی بسیار شناخته شده نسبت به طراحی و تولید آن اقدام کنند که از بهترین آنها می توان به لوله سپاهان و سپنتا اشاره نمود.

برند سپاهان در تولید لوله های روکار و توکار تحت استانداردهای API 5L و ISRI 3574 به جایگاه بسیار مطلوبی دست پیدا کرده است

و لوله api را در سایز های (1.2″) و (3.4″) و (1″) و (1/1.4″) و (1/1.2″) و (2″) و (3″) -اینچی و وزنی در حدود 7/5(هفت و نیم) تا 32/5 (سی و دو و نیم) تولید و با برند لوله مانیسگاز به مشتریان عرضه میکنند.

لوله گازی API سپنتا از دیگر نمونه های بسیار کاربردی تولید شده برندهای داخلی می باشد که در هر دو نوع روکار و توکار تولید شده و دارای طول 6 متر می باشند.

قیمت لوله گازی API

قیمت لوله گازی api بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین میشود که از مهم ترین آنها می توان به برند تولید کننده، وزن و طول و سایز و نوع لوله (روکار و توکار) اشاره نمود.

با توجه به نوسانات بازار و تغییر مداوم قیمت فولاد و سایر آلیاژها پیشنهاد می کنیم برای استعلام قیمت لوله گازی API با گروه فولادستان در ارتباط باشید.

CafeSeo بازدید : 31 پنجشنبه 27 شهریور 1399 نظرات (0)

فلنج چیست؟

فلنج یک دیسک، طوقه یا رینگ است که برای وصل کردن قطعات خط لوله، مسدود کردن جریان و یا محکم کردن اتصالات استفاده می شود.فلنج معمولا به صورت جوشی یا دنده ای ساخته می شود و با پیچ به فلنج دیگر وصل می شود. برای آب بندی فلنج نیز معمولا از گسکت استفاده می شود.

فلنج معمولا به صورت سفارشی یا بر اساس ابعاد مشخص و استانداردهای شناخته شده تولید می شود. سازمان های متعددی استانداردهای مخصوص ساخت فلنج را تهیه می کنند که در این استانداردها عموما ابعاد و فشار و دمای قابل تحمل فلنج برای کاربردهای مختلف مشخص می‌شود.

 

جنس فلنج ها

فلنج های لوله در انواع مختلفی از مواد مثل استنلس استیل، چدن، آلومینیوم، برنج، برنز، پلاستیک و سایر مواد تولید می شوند. اما بیشترین جنس مورد استفاده فولاد کربنی بوده و سطوح ماشین کاری شده دارند. اساسا جنس فلنج در طول زمان انتخب لوله انتخاب می شود. در اکثر موارد جنس فلنج و جنس لوله یکی می باشد.

اندازه های فلنج

هر فلنج ASME B16.5 اندازه های استانداردی دارد. در هرجای دنیا که صحبت از فلنج گلودار جوشی nps6 ، CLASS 150 ، رده 40 ASME B16.5 می شود، فلنجی که در تصویر زیر مشاهده میکنید دیده می شود.

اگر یک فلنج سفارش داده شود، تامین کننده نیاز به دانستن کیفیت جنس دارد. به عنوان مثال ASTM A105 یک فلنج کربن استیل است در حالی که A182 یک فلنج استنلس استیل می باشد.

پس برای سفارش به یک تامین کننده دو استاندارد باید مشخص شود:

 

فلنج گلودار جوشی

WELDING NECK FLANGE NPS 6, CLASS 150, SCHEDULE 40, ASME B16.5 / ASTM A105

 

فلنج بالا دارا 8 سوراخ پیچ و زاویه جوش 37.5 درجه (دایره قرمز) است. کلیه ابعاد به میلیمتر است.

 

دسته بندی فلنج ها از نظر نوع اتصال

 

- فلنج اسلیپان

فلنج اسلیپان معمولا دارای قطری بزرگتر از خط لوله است که همین نکته باعث می شود راحت تر در خط لوله قرار بگیرد. با اینکه فلنج اسلیپان معمولا نازک تر از باقی انواع فلنج ها است، اما این نوع فلنج محکم، قابل اعتماد و مقرون به صرفه می باشد.

 

- فلنج دنده ای:

فلنج دنده ای نیز مانند فلنج اسلیپان کمی بزرگتر از خط لوله است. فلنج دنده ای استفاده بسیار زیادی در خطوط لوله دارد، چرا که سطح داخلی سوراخ مرکزی آن به صورت دنده ای ساخته می شود که برای بستن برروی لوله های با سطح بیرونی دنده ای بسیار مناسب است و از همین روبرای نصب آن نیازی به جوشکاری نیست. این فلنج نیز دارای قیمت مناسبی است. فلنج دنده ای برای لوله های کوچک بسیار مناسب است. همچنین برای سیال های قابل اشتعال که جوشکاری ممکن است خطرناک باشد، می توان از فلنج دنده ای استفاده کرد.

 

- فلنج لپ جوینت

این نوع فلنج معمولا به یک اتصال استاب اند (لبه برگشته) وصل می شود تا از مشکلات ناشی از سوراخ های فلنج جلوگیری شود. اتصال استاب اند به سر لوله جوش داده می شود و فلنج لپ جوینت نیز به آن وصل می شود تا به راحتی بتواند حرکت کند.

 

- فلنج گلودار جوشی

فلنج گلودار جوشی دارای یک گلوگاه است که به مرکز فلنج جوش داده شده است و معمولا برای مواقعی که فشار بالا باشد و نیاز به کم کردن فشار باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

 
   

نوع دیگری از فلنج گلودار جوشی، فلنج گلوبلند است که گلوگاه جوشی آن بلندتر از نوع اول می باشد.

 

 
   

- فلنج کور

فلنج کور برای مسدود کردن و آب بندی انتهای خطوط لوله استفاده می شود تا از جریان سیال جلوگیری شود. به همین دلیل، فلنج کور برای تست فشار در خط لوله بسیار مفید است.

 

- فلنج جوشی ساکت

فلنج جوشی ساکت معمولا برای فشارهای زیاد و سایزهای کوچک استفاده می شود.

 

انواع خاص فلنج

فلنج اریفیس

فلنج گلودار جوشی بلند

نیپو فلنج و ولدوفلنج 

فلنج افزایشی 

فلنج کاهشی 

 

بیشتر بخوانیم : آشنایی با شیر کروی

دسته بندی فلنج ها بر اساس مواد سازنده آن :

 

فلنج ها با متریال های بسیار متنوعی تولید می شوند. مطرح ترین و پرکاربردترین نوع فلنج از لحاظ متریال، فلنج استنلس استیل می باشد که تقریبا در تمامی صنایع کاربرد گسترده ای دارد. فلنج کربن استیل، فلنج های با آلیاژهای فولادی کم کربن و پرکربن، و فلنج ها با متریال های غیرفلزی برای مصارف عمدتا شیمیایی که سیال خورنده باشد، از دیگر انوع فلنج ها بر حسب مواد سازنده آن می باشند.

 

دسته بندی فلنج ها بر اساس سطح خارجی آنها :

 

1. فلنج صاف (Flat Face)

سطح خارجی این نوع فلنج صاف و بدون برآمدگی می باشد و معمولا برای اتصال به تجهیزات با جنس چدن استفاده می شود.

 

2. فلنج با سطح برآمده (Raised Face)

این نوع فلنج در مرکز و دور سوراخ محل عبور جریان یک برآمدگی دارد که گسکت بر این محل برآمدگی می نشیند. میزان این برآمدگی به کلاس فلنج مربوط است که در واقع بر اساس دما و فشار کاری فلنج این کلاس مشخص می‌شود.

 

3. فلنج رینگ جوینت (Ring Joint Flange)

فلنج رینگ جوینت دارای سطح شیاردار با طراحی خاصی است که گسکت مخصوص خود را دارد. فلنج رینگ جوینت معمولا برای فشارهای بالا استفاده می شود.

 

پترو کالوج انباردار، وارد کننده و تامین کننده انواع لوله بدون درز ( لوله مانیسمان ) کربن استیل A 106، API 5L، St 37 و استنلس استیل 316، 316L، 304 و 304L و انواع لوله بدون درز آلیاژی P11، P22 و... در رده ها و اندازه های مختلف

CafeSeo بازدید : 37 پنجشنبه 27 شهریور 1399 نظرات (0)

لوله بدون درز (لوله مانیسمان) یا Seamless Pipe چیست؟

نوعی لوله فلزی از جنس کربن استیل (فولادی)، استنلس استیل (فولاد ضد زنگ) یا فولاد آلیاژی است که در فرایند تولید به زبان ساده شمش برش دهی، گرمادهی و حالت دهی (میله ای) میشود سپس به وسیله سمبه ای حفره ای درون میله ی سرخ شده از حرارت میشود تا لوله بدون درز حاصل گردد. تکنولوژی تولید لوله بدون درز در سال 1886 توسط فردی به نام مانیسمان و همکارش در آلمان به وجود آمد، از اولین کاربردهای لوله بدون درز که امروز در بازار به لوله مانیسمان نیز شناخته میشود در بخش اکتشاف و حفاری میتوان نام برد. 

از پر کاربردترین انواع لوله بدون درز یا لوله مانیسمان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

لوله مانیسمان API 5L در صنایع بالادستی و پایین دستی نفت و گاز که بر اساس استاندارد NACE  نوع PSL2 آن در شرایط گاز ترش و نوع PSL1 آن به طور معمول در سایر موارد مصرف در صنایع نفت و گاز کاربرد دارد. لوله A106 در شرایط دمایی بالا در بخش وسیعی از صنعت و به ویژه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیرو مورد استفاده است. لوله استنلس استیل 304 و لوله 304L برای انتقال سیال با خوردگی و دمای کم در داخل تجهیزات فرایندی  لوله استنلس استیل 316 و لوله 316L برای انتقال سیال های خورنده و لوله های آلیاژی برای شرایط با خوردگی و دمای خیلی بالا مورد استفاده است. همچنین از لوله های پر مصرف مورد نیاز در صنعت و ساختمان میتوان به لوله آهنی یا لوله st37 نام برد که خود در اصطلاح بازاری آن به انواع لوله ST37 تست آب و لوله ST37 تست گاز (که خوردگی کمتری دارد) نام برد.

مزیت اصلی لوله بدون درز یا لوله مانیسمان نسبت به انواع لوله درزدار میتوان به مقاوت بیشتر آن به نشتی و خوردگی و نهایتا طول عمر بیشتر عملیاتی آن اشاره کرد.

مزایای لوله بدون درز، (لوله مانیسمان) یا Seamless Pipe

  • مهمترین مزیت لوله بدون درز یا لوله مانیسمان این است که خط جوش ندارد. خط جوش معمولا به عنوان نقطه ضعف لوله ها محسوب می شود که بیش از هر جای دیگری امکان خوردگی یا نشتی دارد. تا سال ها همه با این مشکل کنار می آمدند، تا زمانی که لوله بدون درز(لوله مانیسمان)  لوله سیملس ساخته شد و این مشکل را رفع کرد. هرچند در سال های اخیر روش های نوین ساخت لوله های درزدار (لوله جوشی یا لوله درز جوش)نیز تا حد بسیار زیادی پیشرفت کرده و باعث شده است این نقطه ضعف تا حد خیلی زیادی برطرف شود.
  • از لحاظ شکل ظاهری، لوله بدون درز(لوله مانیسمان)  لوله سیملس گردتر و کم نقص تر از لوله درزدار (لوله جوشی یا لوله درز جوش) است.
  • لوله بدون درز(لوله مانیسمان) لوله سیملس برای فشارهای بالا کاربرد گسترده ای دارد و از استقامت زیادی نیز برخوردار است.

 

انواع لوله بدون درز (لوله مانیسمان) Seamless pipe:

1- انواع لوله بدون درز یا Seamless بر اساس شیوه ساخت:

به طور کلی دو روش برای ساخت لوله بدون درز (لوله مانیسمان) Seamless pipe  وجود دارد: روش اکستروژن سرد و روش رولینگ گرم.

روش اسکتروژن سرد پیچیده تر از نوع رولینگ گرم است. ولی معولا برای سایزهای کوچکتر از روش سرد استفاده می شود و قطر لوله بدون درز(لوله مانیسمان) لوله سیملس تولید شده به این روش نیز عموما کمتر از نوع رولینگ گرم است. در روش رولینگ گرم، برای ساخت لوله بدون درز (لوله مانیسمان) Seamless pipe به دمای بسیار زیادی نیاز است که همین نکته باعث پایین آمدن مقاومت فولاد برای تغییر شکل می‌شود.

 

2- انواع لوله بدون درز بر اساس متریال (آنالیز شیمیایی) - اصطلاحات مهندسی و اصطلاحات رایج در بازار:

 

انواع لوله فولادی کربن استیل بدون درز - لوله مانیسمان بدون درز:

لوله API 5L - لوله مانیسمان API5L:

لوله کربن استیل API 5L

کاربرد انواع لوله API 5L بیشتر در پایپ لاین های فراورده های نفت و گاز و محیط های گاز ترش (رجوع شود به استاندارد NACE MR0175)

 

انواع لوله API 5L به شرح زیر است:

  1- انواع گریدهای لوله API 5L PSL1:

  • API 5L PSL1 Gr.A
  • API 5L PSL1 Gr.B
  • API 5L PSL1 گرید X42
  • API 5L PSL1 گرید X46
  • API 5L PSL1 گرید X52
  • API 5L PSL1 گرید X56
  • API 5L PSL1 گرید X60
  • API 5L PSL1 گرید X65
  • API 5L PSL1 گرید X70

  2- انواع گرید های لوله API 5L PSL2

  • API 5L PSL2 گرید BR
  • API 5L PSL2 گرید X42R
  • API 5L PSL2 گرید BN
  • API 5L PSL2 گرید X42N
  • API 5L PSL2 گرید X46N 
  • API 5L PSL2 گرید X52N
  • API 5L PSL2 گرید X56N
  • API 5L PSL2 گرید X60N
  • API 5L PSL2 گرید BQ
  • API 5L PSL2 گرید X42Q
  • API 5L PSL2 گرید X46Q
  • API 5L PSL2 گرید X56Q
  • API 5L PSL2 گرید X60Q
  • API 5L PSL2 گرید X65Q
  • API 5L PSL2 گرید X70Q
  • API 5L PSL2 گرید X80Q
  • API 5L PSL2 گرید X90Q
  • API 5L PSL2 گرید X100Q

 

لوله کربن استیل بدون درز ASTM A106 - لوله فولادی مانیسمان A106:

استاندارد ASTM A106 ( یا ASME SA106) برای انواع لوله کربن استیل مورد استفاده در شرایط دما بالا است، در داخل پتروشیمی ها و پالایشگاهها زمانی که سیال یا گاز در شرایط دمایی و یا فشاری بالا نیاز به انتقال دارند معمولا از این نوع لوله استفاده میشود.

انواع لوله کربن استیل A106:
  • لوله کربن استیل  بدون درز ASTM/ASME A106 Gr A - لوله فولادی مانیسمان A106 گرید A
  • لوله کربن استیل بدون درز ASTM/ASME A106 Gr B - لوله فولادی مانیسمان A106 گرید B ( پرکابردترین گرید لوله مانیسمان A106 است)
  • لوله کربن استیل بدون درز ASTM/ASME A106 Gr C - لوله فولادی مانیسمان A106 گرید C

 

لوله بدون درز ASTM A53 - لوله مانیسمان A53:

لوله کربن استیل a53

استاندارد ASTM A53 بیشتر برای کاربردهای استراکچری لوله و شرایط با دما و فشار پایین تنظیم شده است و همچنین برای خطوط انتقال سیالاتی همچون بخار، آب، گاز و هوا کاربرد دارد. این نوع از لوله شامل سه نوع F، E و S است که تایپ های E و F آن به صورت درزدارد و نوع S آن به صورت بدون درز تولید میشود.

انواع لوله بدون درز ASTM A53 - لوله مانیسمان A53:
  • لوله کربن استیل بدون درز  ASTM A53 Type S GR A - لوله فولادی مانیسمان A53 نوع S گرید A
  • لوله کربن استیل بدون درز  ASTM A53 Type S GR B - لوله فولادی مانیسمان A53 نوع S گرید B

 

لوله برودتی ASTM A333 - لوله مانیسمان برودتی A333

لوله کربن استیل a333

استاندارد مربوط به لوله A333 تنها برای شرایط دمایی پایی تعریف شده است و به عنوان لوله برودتی گفته می شود به همین دلیل همه انواع سایز لوله های بدون درز شامل حال این نوع لوله نمیشود و در سایزهای محدودی تولید میگردد. برخی این لوله را در ضمره لوله های آلیاژی تقسیم بندی میکنند در صورتی در تقسیم بندی های معمول جهانی این لوله در دسته انواع لوله کربن استیل دسته بندی می گردد.

انواع لوله برودتی A333 - لوله مانیسمان برودتی A333
  • لوله کربن استیل A333 گرید 1
  • لوله کربن استیل A333 گرید 3
  • لوله کربن استیل A333 گرید 6

 

انواع لوله استنلس استیل بدون درز - لوله استنلس استیل مانیسمان:

لوله استنلس استیل

از کاربرد انواع لوله استنلس استیل میتوان به صنایع غذایی و تسویه خانه های آب و تسویه خانه های فاضلاب اشاره کرد. به لوله استنلس استیل لوله فولاد ضد زنگ نیز گفته میشود و همانطور که از نام آن پیداست ویژگی اصلی این نوع لوله مقاومت در برابر اکسیداسیون یا همان زنگ زدگی است. بنا بر این در شرایط غوطه وری لوله در سیال های حاوی اکسیژن (همچون تسویه خانه های فاضلاب) یا شرایطی که سیال خورنده از داخل لوله منتقل میشود و همچنین برای انتقال آب تسویه شده که نیاز به انتقال به صورت پاک وجود دارد از این نوع لوله استفاده میگردد.

بیشتر بخوانیم : گسکت (واشر صنعتی) چیست؟

انواع لوله استنلس استیل بدون درز - لوله مانیسمان استیل :
  • لوله بدون درز استنلس استیل ASTM A312 TP 316 - لوله استیل 316
  • لوله بدون درز استنلس استیل ASTM A312 TP 316L - لوله استیل 316L
  • لوله بدون درز استنلس استیل ASTM A312 TP 304 - لوله استیل 304
  • لوله بدون درز استنلس استیل ASTM A312 TP 304L - لوله استیل 304L
  • لوله بدون درز استنلس استیل ASTM A312 TP 316Ti - لوله استیل 316Ti
  • لوله بدون درز استنلس استیل ASTM A312 TP 304Ti - لوله استیل 304Ti

 

انواع لوله بدون درز آلیاژی ASTM A335 - لوله مانیسمان آلیاژی:

لوله کربن استیل a335

استاندارد ASTM A335 یا ASME S/A335 که تعریف کننده لوله هایی است که به آن لوله های کروم مولی یا لوله های حرارتی نیز گفته میشود، برای شرایط حرارتی بسیار بالا تعریف شده است. پر مصرف ترین گرید های لوله های A335 به ترتیب لوله p11، لوله p22 و لوله p91 است. وجود مولبیدن در این لوله ها مقاومت استیل و حد الاستیک آن را افزایش می دهد و همچنین مقاومت آنها در برابر سایش، ضربه و سختی بالا است. 

لوله بدون درز آلیاژی ASTM A335 P5 - لوله مانیسمان آلیاژی P5

لوله بدون درز آلیاژی ASTM A335 P9 - لوله مانیسمان آلیاژی P9

لوله بدون درز آلیاژی ASTM A335 P11 - لوله مانیسمان آلیاژی P11

لوله بدون درز آلیاژی ASTM A335 P22 - لوله مانیسمان آلیاژی P22

لوله بدون درز آلیاژی ASTM A335 P91 - لوله مانیسمان آلیاژی P91

 

انواع لوله بدون درز یا لوله مانیسمان از نظر کشور تولید کننده:

با وجود آنکه اختراع لوله بدون درز توسط آلمان ها صورت گرفت اما سهم اصلی بازار این محصول در جهان در اختیار بلوک شرق یعنی چین و اروپای شرقی است. خوشبختانه کشور ما نیز در ضمره تولید کنندگان این محصول قرارد دارد.

لوله بدون درز داخلی یا لوله مانیسمان ایرانی:

هرچند که لوله های بدون درز ساخت ایران حداکثر تا سایز 6 اینچ است اما تجهیزات و شیوه تولید مطابق با بالاترین سطح استانداردهای جهانی است و تولیدات کشورمان از کیفیت بسیار مرغوبی برخوردار است. از جمله تولید کنندگان عمده لوله های داخلی میتوان به گروه ملی فولاد اهواز که محصولات آن به لوله اهوازی شهرت دارد و شرکت کاوه دقیق که محصولات آن به لوله کاوه شهرت دارد نام برد.

  • لوله بدون درز گروه ملی فولاد اهواز - لوله مانیسمان اهواز یا لوله مانیسمان اهوازی
  • لوله بدون درز شرکت کاوه دقیق - لوله مانیسمان کاوه

لوله بدون درز اروپایی - لوله مانیسمان اروپایی

لوله بدون درز روسی - لوله مانیسمان روسی

لوله بدون درز اکراین - لوله مانیسمان اکراینی

لوله بدون درز رومانیایی - لوله مانیسمان رومانیایی

لوله بدون درز چینی - لوله مانیسمان چینی

لوله بدون درز ژاپنی - لوله مانیسمان ژاپنی

لوله بدون درز کره ای - لوله مانیسمان کره ای

 

انواع سایز های لوله بدون درز کربن استیل و استنلس استیل بر اساس OD و SCH :

 

جدول اندازه های لوله مانیسمان

 

لوله های بدون درز یا لوله های مانیسمان در سایزهای 1/8 تا 24 اینچ تولید می گردند. همانطور که در بالا بیان شد تولیدکنندگان داخلی لوله بدون درز توانایی ساخت تا سایز 6 اینچ را دارند. در زیر به تفضیل به اندازه قطر خارجی و ضخامت انواع رده های لوله بدون درز اشاره شده است که این بخش میتوان به خرید و بازرسی شهودی لوله کمک زیادی کند.

 

قطر خارجی یا OD لوله مانیسمان 1/8 اینچ:  10.3 میلیمتر

ضخامت یا SCH لوله مانیسمان 1/8 اینچ:

  • رده 10s ضخامت 1.24 میلیمتر
  • رده STD ضخامت 1.73 میلیمتر
  • رده 40 ضخامت 1.73 میلیمتر
  • رده 80 ضخامت 2.41 میلیمتر
  • رده XSضخامت 2.41 میلیمتر

 

قطر خارجی یا OD لوله مانیسمان  1/4 اینچ: 13.7 میلیمتر

ضخامت یا SCH لوله مانیسمان 1/4 اینچ:

  • رده 10S ضخامت 1.65 میلیمتر
  • رده STD ضخامت 2.24 میلیمتر
  • رده 40 ضخامت 2.24 میلیمتر
  • رده 80 ضخامت 3.02 میلیمتر
  • رده XS ضخامت 3.02 میلیمتر

 

 

قطر خارجی یا OD لوله مانیسمان 3/8 اینچ: 17.1 میلیمتر

ضخامت یا SCH لوله مانیسمان 3/8 اینچ:

  • رده 10S ضخامت 1.65 میلیمتر
  • رده STD ضخامت 2.31 میلیمتر
  • رده 40 ضخامت 2.31 میلیمتر
  • رده 80 ضخامت 3.2 میلیمتر
  • رده XS ضخامت 3.2 میلیمتر

بیشتر بخوانیم : طراحی بدنه در شیر کروی

قطر خارجی یا OD لوله مانیسمان 1/2 اینچ: 21.3 میلیمتر

ضخامت یا SCH لوله مانیسمان 1/2 اینچ:

  • رده 5s ضخامت 1.65 میلیمتر
  • رده 10s ضخامت 2.11 میلیمتر
  • رده STD ضخامت 2.77 میلیمتر
  • رده 40 ضخامت 2.11 میلیمتر
  • رده 80 ضخامت 3.73 میلیمتر
  • رده 160 ضخامت 4.78 میلیمتر
  • رده XXS ضخامت 7.47 میلیمتر

 

قطر خارجی یا OD لوله مانیسمان 3/4 اینچ: 26.7 میلیمتر

ضخامت یا SCH لوله مانیسمان 3/4 اینچ:

  • رده 5s ضخامت 1.65 میلیمتر
  • رده 10s ضخامت 2.11 میلیمتر
  • رده STD ضخامت 2.87 میلیمتر
  • رده 40 ضخامت 2.87 میلیمتر
  • رده 80 ضخامت 3.91 میلیمتر
  • رده 160 ضخامت 5.56 میلیمتر
  • رده XXS ضخامت 7.82 میلیمتر

 

قطر خارجی یا OD لوله مانیسمان 1 اینچ: 33.4 میلیمتر

ضخامت یا SCH لوله مانیسمان 1 اینچ: 

  • رده 5s ضخامت 1.65 میلیمتر
  • رده 10sضخامت 2.77 میلیمتر
  • رده STD ضخامت 3.38 میلیمتر
  • رده 40 ضخامت 3.38 میلیمتر
  • رده 80 ضخامت 4.55 میلیمتر
  • رده XS ضخامت 4.55 میلیمتر
  • رده 160 ضخامت 6.35 میلیمتر
  • رده XXS ضخامت 9.09 میلیمتر

 

قطر خارجی یا OD لوله مانیسمان 1/4 1 اینچ: 42.2 میلیمتر

ضخامت یا SCH لوله مانیسمان 1 1/4 اینچ: 

  • رده 5s ضخامت 1.65 میلیمتر
  • رده 10s ضخامت 2.77 میلیمتر
  • رده STD ضخامت 3.56 میلیمتر
  • رده 40 ضخامت 3.56 میلیمتر
  • رده 80 ضخامت 4.85 میلیمتر
  • رده xs ضخامت 4.85 میلیمتر
  • رده 160 ضخامت 6.35 میلیمتر
  • رده xs ضخامت 9.7 میلیمتر

 

قطر خارجی یا OD لوله مانیسمان 1/2 1 اینچ: 48.3 میلیمتر

ضخامت یا SCH لوله مانیسمان 1 1/2 اینچ: 

  • رده 5s ضخامت 1.65 میلیمتر
  • رده 10s ضخامت 2.77 میلیمتر
  • رده STD ضخامت 3.68 میلیمتر
  • رده 40 ضخامت 3.68 میلیمتر
  • رده 80 ضخامت 5.08 میلیمتر
  • رده XS ضخامت 5.08 میلیمتر
  • رده 160 ضخامت 7.14 میلیمتر
  • رده XSS ضخامت 10.15 میلیمتر

 

قطر خارجی یا OD لوله مانیسمان 2 اینچ: 60.3 میلیمتر

ضخامت یا SCH لوله مانیسمان 2 اینچ: 

  • رده 5s ضخامت 1.65 میلیمتر
  • رده 10s ضخامت 2.77 میلیمتر
  • رده STD ضخامت 3.91 میلیمتر
  • رده 40 ضخامت 3.91 میلیمتر
  • رده 80 ضخامت 5.54 میلیمتر
  • رده XS ضخامت 5.54 میلیمتر
  • رده 160 ضخامت 8.74 میلیمتر
  • رده XXS ضخامت 11.07 میلیمتر

 

قطر خارجی یا OD لوله مانیسمان 1/2 2 اینچ: 73 میلیمتر

ضخامت یا SCH لوله مانیسمان 2 1/2 اینچ:

  • رده 5s ضخامت 2.11 میلیمتر

  • رده 10s ضخامت 3.05 میلیمتر

  • رده STD ضخامت 5.16 میلیمتر
  • رده 40 ضخامت 5.16 میلیمتر
  • رده 80 ضخامت 7.01 میلیمتر
  • رده XS ضخامت 7.01 میلیمتر
  • رده 160 ضخامت 9.53 میلیمتر
  • رده XXS ضخامت 14.02 میلیمتر

 

Seamless Pipe OD 3 inch: 88.9 mm 

Seamless Pipe 3" SCH and Thickness

  • SCH 5S: Thickness 2.11 mm

  • SCH 510S: Thickness 3.05 mm
  • SCH STD: Thickness 5.49 mm
  • SCH 40: Thickness 5.49 mm
  • SCH XS: Thickness 7.01 mm
  • SCH 80: Thickness 7.01 mm
  • SCH 160: Thickness 9.53 mm
  • SCH XXS: Thickness 14.02 mm

 

Seamless Pipe OD 3 1/4  inch: 88.9 mm 

Seamless Pipe 3 1/4" SCH and Thickness

  • SCH 5S: Thickness 2.11 mm

  • SCH 510S: Thickness 3.05 mm
  • SCH STD: Thickness 5.49 mm
  • SCH 40: Thickness 5.49 mm
  • SCH XS: Thickness 7.01 mm
  • SCH 80: Thickness 7.01 mm
  • SCH 160: Thickness 9.53 mm
  • SCH XXS: Thickness 14.02 mm

 

Seamless Pipe OD 3 1/4  inch: 101.6 mm 

Seamless Pipe 3 1/4" SCH and Thickness

  • SCH 5S: Thickness 2.11 mm

  • SCH 510S: Thickness 3.05 mm
  • SCH STD: Thickness 5.74 mm
  • SCH 40: Thickness 5.74 mm
  • SCH XS: Thickness 8.08 mm
  • SCH 80: Thickness 8.08 mm

 

Seamless Pipe OD 4  inch: 114.3 mm 

Seamless Pipe 4" SCH and Thickness

  • SCH 5S: Thickness 2.11 mm

  • SCH 10S: Thickness 3.05 mm
  • SCH STD: Thickness 6.02 mm
  • SCH 40: Thickness 6.02 mm
  • SCH XS: Thickness 8.56 mm
  • SCH 80: Thickness 8.56 mm
  • SCH 120: Thickness 11.13 mm
  • SCH 160: Thickness 13.49 mm
  • SCH XXS: Thickness 17.12 mm

 

Seamless Pipe OD 5  inch: 141.3 mm 

Seamless Pipe 5" SCH and Thickness

  • SCH 5S: Thickness 2.77 mm

  • SCH 10S: Thickness 3.4 mm
  • SCH STD: Thickness 6.55 mm
  • SCH 40: Thickness 6.55 mm
  • SCH XS: Thickness 9.53 mm
  • SCH 80: Thickness 9.53 mm
  • SCH 120: Thickness 12.7 mm
  • SCH 160: Thickness 15.88 mm
  • SCH XXS: Thickness 19.05 mm

 

Seamless Pipe OD 5  inch: 141.3 mm 

Seamless Pipe 5" SCH and Thickness

  • SCH 5S: Thickness 2.77 mm

  • SCH 10S: Thickness 3.4 mm
  • SCH STD: Thickness 6.55 mm
  • SCH 40: Thickness 6.55 mm
  • SCH XS: Thickness 9.53 mm
  • SCH 80: Thickness 9.53 mm
  • SCH 120: Thickness 12.7 mm
  • SCH 160: Thickness 15.88 mm
  • SCH XXS: Thickness 19.05 mm

 

Seamless Pipe OD 6  inch: 168.3 mm 

Seamless Pipe 6" SCH and Thickness

  • SCH 5S: Thickness 2.77 mm

  • SCH 10S: Thickness 3.4 mm
  • SCH STD: Thickness 7.11 mm
  • SCH 40: Thickness 7.11 mm
  • SCH XS: Thickness 10.97 mm
  • SCH 80: Thickness 10.97 mm
  • SCH 120: Thickness 14.27 mm
  • SCH 160: Thickness 18.26 mm
  • SCH XXS: Thickness 21.95 mm

 

Seamless Pipe OD 8  inch: 219.1 mm 

Seamless Pipe 8" SCH and Thickness

  • schedule 5S: Thickness 2.77 mm

  • schedule 10S: Thickness 3.76 mm
  • schedule 20: Thickness 6.35 mm
  • schedule 30: Thickness 7.01 mm
  • schedule STD: Thickness 8.18 mm
  • schedule 40: Thickness 8.18 mm
  • schedule 60: Thickness 10.31 mm
  • schedule XS: Thickness 12.7 mm
  • schedule 80: Thickness 12.7 mm
  • schedule 100: Thickness 15.09 mm
  • schedule 120: Thickness 18.26 mm
  • schedule 140: Thickness 20.62 mm
  • schedule 160: Thickness 23.01 mm
  • schedule XXS: Thickness 22.23 mm

 

Seamless Pipe OD 10 inch: 273.1 milimetr

Seamless Pipe 10" schedule and Thickness

  • schedule 5S: Thk 3.40 milimetr

  • schedule 10S: Thk 4.19 milimetr
  • schedule 20: Thk 6.35 milimetr
  • schedule 30: Thk 7.80 milimetr
  • schedule STD: Thk 9.27 milimetr
  • schedule 40: Thk 9.27 milimetr
  • schedule 60: Thk 12.7 milimetr
  • schedule XS: Thk 12.7 milimetr
  • schedule 80: Thk 15.09 milimetr
  • schedule 100: Thk 18.26 milimetr
  • schedule 120: Thk 21.44 milimetr
  • schedule 140: Thk 25.40 milimetr
  • schedule 160: Thk 28.58 milimetr
  • schedule XXS: Thk 25.4 milimetr

 

Seamless Pipe OD 12 inch: 323.9 milimetr

Seamless Pipe 12" schedule and Thickness

  • Seamless Pipe 12" schedule 5S: Thk 3.96 milimetr
  • Seamless Pipe 12" schedule 10S: Thk 4.57 milimetr
  • Seamless Pipe 12" schedule 20: Thk 6.35 milimetr
  • Seamless Pipe 12" schedule 30: Thk 8.38 milimetr
  • Seamless Pipe 12" schedule STD: Thk 9.35 milimetr
  • Seamless Pipe 12" schedule 40: Thk 10.31 milimetr
  • Seamless Pipe 12" schedule 60: Thk 14.27 milimetr
  • Seamless Pipe 12" schedule XS: Thk 12.7 milimetr
  • Seamless Pipe 12" schedule 80: Thk 17.48 milimetr
  • Seamless Pipe 12" schedule 100: Thk 21.44 milimetr
  • Seamless Pipe 12" schedule 120: Thk 25.40 milimetr
  • Seamless Pipe 12" schedule 140: Thk 28.58 milimetr
  • Seamless Pipe 12" schedule 160: Thk 33.32 milimetr
  • Seamless Pipe 12" schedule XXS: Thk 25.4 milimetr

 

Seamless Pipe OD 14 inch: 355.6 milimetr

Seamless Pipe 14" schedule and Thickness

  • Seamless Pipe 14" schedule 5S: Thk 3.96 milimetr
  • Seamless Pipe 14" schedule 10S: Thk 4.78 milimetr
  • Seamless Pipe 14" schedule 10: Thk 6.35 milimetr
  • Seamless Pipe 14" schedule 20: Thk 7.92 milimetr
  • Seamless Pipe 14" schedule 30: Thk 9.53 milimetr
  • Seamless Pipe 14" schedule STD: Thk 9.35 milimetr
  • Seamless Pipe 14" schedule 40: Thk 11.13 milimetr
  • Seamless Pipe 14" schedule 60: Thk 15.09 milimetr
  • Seamless Pipe 14" schedule XS: Thk 12.7 milimetr
  • Seamless Pipe 14" schedule 80: Thk 19.05 milimetr
  • Seamless Pipe 14" schedule 100: Thk 23.83 milimetr
  • Seamless Pipe 14" schedule 120: Thk 27.79 milimetr
  • Seamless Pipe 14" schedule 140: Thk 31.75 milimetr
  • Seamless Pipe 14" schedule 160: Thk 35.71 milimetr

 

Seamless Pipe OD 16 inch: 355.6 milimetr

Seamless Pipe 16" schedule and Thickness

  • Seamless Pipe 16" schedule 5S: Thk 4.19 milimetr
  • Seamless Pipe 16" schedule 10S: Thk 4.78 milimetr
  • Seamless Pipe 16" schedule 10: Thk 6.35 milimetr
  • Seamless Pipe 16" schedule 20: Thk 7.92 milimetr
  • Seamless Pipe 16" schedule 30: Thk 9.53 milimetr
  • Seamless Pipe 16" schedule STD: Thk 9.35 milimetr
  • Seamless Pipe 16" schedule 40: Thk 12.70 milimetr
  • Seamless Pipe 16" schedule 60: Thk 16.66 milimetr
  • Seamless Pipe 16" schedule XS: Thk 12.7 milimetr
  • Seamless Pipe 16" schedule 80: Thk 21.44 milimetr
  • Seamless Pipe 16" schedule 100: Thk 26.19 milimetr
  • Seamless Pipe 16" schedule 140: Thk 36.53 milimetr
  • Seamless Pipe 16" schedule 160: Thk 40.49 milimetr

 

قطر خارجی لوله مانیسمان 18 اینچ: 457 mm

جدول ضخامت دیواره لوله مانیسمان 18 اینچ:

ضخامت دیواره mm رده(SCH)
4.19 5S
7.78 10S
6.35 10
7.92 20
11.13 30
9.53 STD
14.27 40
19.05 60
12.7 XS
23.88 80
29.36 100
39.67 140
45.24 160

 

قطر خارجی لوله مانیسمان 20 اینچ: 508 mm

جدول ضخامت دیواره لوله مانیسمان 18 اینچ:

ضخامت دیواره mm رده(SCH)
4.78 5S
5.54 10S
6.35 10
9.53 20
12.7 30
9.53 STD
15.09 40
20.62 60
12.7 XS
26.19 80
32.54 100
44.45 140
50.01 160

 

قطر خارجی لوله مانیسمان 22 اینچ: 559 mm

جدول ضخامت دیواره لوله مانیسمان 22اینچ:

ضخامت دیواره mm رده(SCH)
4.78 5S
5.54 10S
6.35 10
9.53 20
12.7 30
9.53 STD
22.23 60
12.7 XS
28.58 80
34.93 100
47.63 140
53.98 160

 

قطر خارجی لوله مانیسمان 24 اینچ: 610 mm

جدول ضخامت دیواره لوله مانیسمان 18 اینچ:

ضخامت دیواره mm رده(SCH)
5.54 5S
6.35 10S
6.35 10
9.53 20
14.27 30
9.53 STD
17.48 40
24.61 60
12.7 XS
30.96 80
38.39 100
46 120
52.37 140
59.54 160

 

فرمول اختلاف سایز واقعی به نسبت استاندارد مجاز بر اساس استاندارد ASTMA530 برای لوله های درزدار و بدون درز:

 

اندازه اسمی لوله

تا 4 (اینچ) = 0.75± میلی متر | 5 تا 8 (اینچ) = 1.58+ میلی متر/ 0.79- میلی متر

10 تا 18 (اینچ) = 2.37+ میلی متر/ 0.79- میلی متر | 20 تا 24 (اینچ)= 3.18+ میلی متر / 0.79- میلی متر

ضخامت جدار

قطر همه = %12.5-

+ قدرت تحمل نا مشخص

طول

6.40+ میلی متر / 0- میلی متر

وزن

10%+ / 1.5%-

پترو کالوج انباردار، وارد کننده و تامین کننده انواع لوله بدون درز ( لوله مانیسمان ) کربن استیل A 106، API 5L، St 37 و استنلس استیل 316، 316L، 304 و 304L و انواع لوله بدون درز آلیاژی P11، P22 و... در رده ها و اندازه های مختلف

CafeSeo بازدید : 31 پنجشنبه 27 شهریور 1399 نظرات (0)

در طی فرایند گالوانیزه گرم قطعات در روی به حالت مذاب درامده غوطه ور می شوند که در طی این غوطه وری روکشی از روی و یا الیاژ روی اهن به فلز پایه متصل میگردد. گالوانیزه کردن به دو صورت خشک و تر انجام میگیرد.

تفاوت گالوانیزه تر و خشک در این است که کلرید امونیاکی در گالوانیزه تر بر روی محلول غوطه وری  ریخته میشود و قطعه مورد نظر برای این گالوانیزه کردن قبل از ورود به مذاب به محلول اغشته میشود  اما در گالوانیزه خشک قطعه کار در مخلوط کلرید امونیاکی خوابیده و پس از گذشت زمان مناسب و خشک شدن سپس وارد مذاب میشود.
لوله گالوانیزه شده  طول عمر بیشتر و مقاومت بالاتری در برابر خوردگی شیمیایی و الکترو شیمیایی نسبت به لوله معمولی دارند، از اینرو  بیشتر مورد توجه صنعت گران میباشند.

لوله اهن سفید موجود در بازار در واقع لوله گالوانیزه اند، که بر خلاف مطلب جا افتاده در بازار که لوله اهن سفید یک نوع است، در واقع دارای دونوع لوله فولادی گالوانیزه و لوله اهنی گالوانیزه میباشد. لوله فولادی بصورت نسبی سبک تر و براق تر از لوله گالوانیزه اهنی است و درسایز های 1 تا 8 اینج موجودند.

جوشکاری بر روی لوله گالوانیزه بسیار خطرناک است زیرا باعث اکسید شدن روی شده و این گاز بسیار سمی می باشد و منجر به بروز مسمومیت های جدی میشود.

کاربرد لوله گالوانیزه فولادی

عمده کاربرد لوله گالوانیزه فولادی برای تهویه است اما برای ابرسانی کردن و همچنین در فاضلاب نیز استفاده میشود. نحوه ساخت این لوله ها به این گونه است که ورق فولاد نرم را از داخل قالب هایی عبور داده و درز ورق را جوش میدهند و سپس برای افزایش مقاومت لوله گالوانیزه در برابر خوردگی انها را گالوانیزه میکنند.

این لوله ها نسبت به لوله اهنی گالوانیزه مقاومت کمتری در برابر اسید دارند.

کاربرد لوله گالوانیزه آهنی

لوله گالوانیزه اهنی نسبت به گالوانیزه فولادی تیره ترند و نحوه ساخت انها از اهن سفید نورد شده است که درز انها جوش داده میشود و سپس گالوانیزه میشود.

 

پترو کالوج انباردار، وارد کننده و تامین کننده انواع لوله بدون درز ( لوله مانیسمان ) کربن استیل A 106، API 5L، St 37 و استنلس استیل 316، 316L، 304 و 304L و انواع لوله بدون درز آلیاژی P11، P22 و... در رده ها و اندازه های مختلف

CafeSeo بازدید : 28 پنجشنبه 27 شهریور 1399 نظرات (0)

فلومتر ( جریان سنج ، فلومیتر )  چیست؟

فلومتر تجهیزی است که برای اندازه گیری مقدار مایع، گاز یا بخار عبوری از آن استفاده می شود. بعضی از فلومتر ها مقدار جریان عبوری را بر حسب  زمان می سنجند. مثلا 50 لیتر در هر دقیقه. برخی دیگر از انواع فلومترها مقدار مجموع جریان عبوری را محاسبه می کنند.

فلومتر از دو قسمت اولیه ترنسدیوسر و ترانسمیتر تشکیل شده است. ترنسدیوسر جریان عبوری از فلومتر را سنس و شناسایی می کند. ترانسمیتر نیز بر اساس سیگنال خام دریافتی از ترنسدیوسر یک سیگنال قابل استفاده تولید می کند.

 

برخی فلومترها بر اساس حجم سیال عبوری مقدار آن را محاسبه می کنند، مانند فلومتر جابجایی مثبت. گروه دوم بر اساس سرعت عبور سیال مقدار آن را محاسبه می کنند که از انواع آن می توان به فلومتر  مغناطیسی، توربینی، التراسونیک و ورتکس اشاره کرد. گروه سوم فلومتر هایی هستند که بر اساس جرم سیال عبوری مقدار آن را اندازه گیری می کنند و فلومتر کوریولیس و فلومتر حرارتی یا ترمال از انواع آن هستند. گروه چهارم هم فلومترهایی هستند که بر اساس محاسبه پارامترهایی غیر از حجم و سرعت و جرم، مقدار جریان عبوری را محاسبه می کنند. از انواع فلومتر گروه چهارم می توان به فلومتر فشار متغیر اشاره کرد.

فلومتر چه کاربردهایی دارد؟

از فلومتر برای صنایع و کارکردهای بسیار متنوعی استفاده می شود. در ادامه به برخی از این صنایع و کاربردها اشاره می کنیم:

  • نفت و گاز و پتروشیمی
  • مواد غذایی و نوشیدنی
  • صنایع بهداشتی
  • آب و فاضلاب
  • تهویه مطبوع
  • سیستم های خنک کننده آب
  • روانکارها
  • گاز صنعتی
  • هوای فشرده

 

انواع فلومتر

روتامتر یا فلومتر سطح متغیر

روتامتر یا فلومتر سطح متغیر در واقع یک لوله باریک شونده و یک شناور است. این نوع فلومتر  به خاطر قیمت پایین، سادگی طراحی، افت فشار کم و قابلیت استفاده در محیط های مختلف جزو پرکاربردترین فلومتر ها برای گازها و مایعات می باشد.

فلومتر پیستونی فنری

این نوع از فلومتر دارای یک پیستون در داخل لوله ای باریک شونده است. در حالتی که سیال نباشد پیستون توسط فنر ثابت نگاه داشته می شود. از این فلومتر برای سیال های با ویسکوزیته پایین بیشتر استفاده می شود.

فلومتر جرمی گاز

فلومتر جرمی ترمال با کمترین مقدار نیاز به پارامترهایی مانند دانسیته، فشار و ویسکوزیته سیال کار می کند. بسیاری از این فلومتر ها دارای نمایشگرهای داخلی و خروجی های آنالوگ برای استفاده در دیتالاگرها هستند. بیشترین استفاده از فلومتر جرمی ترمال در مواردی است که تست نشتی نیاز باشد یا مقدار بسیار دقیق جریان عبوری مد نظر باشد.

فلومتر التراسونیک

این نوع از فلومتر برای سیال های کثیف مانند فاضلاب و پسماندها استفاده می شود. در این فلومتر از قانون داپلر و امواج التراسونیک برای تعیین مقدار سیال استفاده می شود.

فلومتر توربینی

این نوع از فلومتر دارای دقت بسیار بالایی است و می توان برای تعیین مقدار سیال های با ویسکوزیته بالا نیز از آن استفاده کرد. از فلومتر توربینی فقط می توان در خطوط لوله مستقیم استفاده کرد.

سنسور جریان پدالی

این نوع سنسور جریان به خاطر قیمت پایین و بهره وری بالا برای آب و سیال های مشابه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از سنسور جریان پدالی نیز فقط می توان در خطوط لوله مستقیم استفاده کرد.

فلومتر جابجایی مثبت

در مواقعی که خط لوله مستقیم نیست و نمی توان از توربین متر یا سنسور پدالی استفاده کرد، از فلومتر جابجایی مثبت می توان استفاده کرد. همچنین از این نوع فلومتر می توان برای مایعات با ویسکوزیته بالا نیز استفاده کرد.

فلومتر ورتکس

مهمترین ویژگی این نوع فلومتر حساسیت پایین به تغییرات جریان و نیز مقاومت بالا در برابر خوردگی و خستگی می باشد. همچنین هزینه های نگهداری آن نیز پایین است.

لوله پیتو یا سنسور فضار متغیر

لوله پیتو دارای محاسن زیادی است، از جمله هزینه نصب پایین، افت فشار خیلی کم، هزینه پایین تعمیر و نگهداری و عمر مفید زیاد.

فلومتر مغناطیسی

این نوع فلومتر برای سیال های رسانا بسیار مناسب است. این نوع فلومتر هیچ قطعه متحرکی ندارد و به همین دلیل برای فاضلاب و یا سیال های کثیف و غلیظ بسیار مناسب است.

آنمومتر یا سرعت سنج سیال

از این مدل فلومتر برای تعیین مقدار جریان هوا استفاده می شود. آنموتر نیز مانند فلومتر مغناطیسی هیچ قطعه متحرکی ندارد. البته آنمومتر پره ای نیز نوع دیگری از آنمومتر است که قسمت متحرک دارد. همچنین آنمومترها ممکن است ویژگی محاسبه دما و رطوبت را نیز دارا باشند.

 

پترو کالوج انباردار، وارد کننده و تامین کننده انواع لوله بدون درز ( لوله مانیسمان ) کربن استیل A 106، API 5L، St 37 و استنلس استیل 316، 316L، 304 و 304L و انواع لوله بدون درز آلیاژی P11، P22 و... در رده ها و اندازه های مختلف

CafeSeo بازدید : 26 پنجشنبه 27 شهریور 1399 نظرات (0)

گسکت (واشر صنعتی) چیست؟

بسیاری از صنایع تولیدی مانند اتومبیل سازی، هوا-فضا، الکترونیک، لوازم خانگی و صنایع نظامی در محصولات خود از گسکت (واشر صنعتی) استفاده می کنند.

گسکت (واشر صنعتی) نوعی محصول آب‌بندی است که معمولا به شکل صفحه یا رینگ و از مواد فلزی قابل انعطاف تولید می شود. گسکت (واشر صنعتی) معمولا با آب بندی بین دو قطعه از افت فشار و به هدر رفتن جریان سیال جلوگیری میکند.

گسکت (واشر صنعتی) عموما طوری طراحی و تولید می شود که نسبت به تغییرات فشار، دما، و در برخی موارد تغییرات الکتریکی یا الکترومغناطیسی مقاوم باشد. از آنجایی که گسکت (واشر صنعتی) باید در برابر فشار مقاوم باشد، بنابراین معمولا از دو قطعه ای که آنها را آب‌بندی می کند نرم تر و قابل انعطاف تر است تا کاملا بین دو قطعه جاگیر شود و آب بندی کامل صورت گیرد.

گسکت (واشر صنعتی) معمولا در انواع مختلف و با ویژگی های متنوع تولید می شود تا در هر کاربری خاصی بتواند بهترین آب بندی را ایجاد کند.

از لحاظ متریال نیز گسکت ها (واشر صنعتی) تنوع زیادی دارند. گسکت های (واشر صنعتی) فلزی، لاستیکی، پلاستیکی، چوب پنبه ای، کامپوزیتی از انواع گسکت (واشر صنعتی) های موجود در بازار هستند و متریال های خاص نیز گاهی برای ساخت گسکت ها (واشر صنعتی) برای کاربردهای ویژه به کار می رود.

در اغلب مواردی که آب‌بندی بین دو قسمت نیاز باشد از گسکت (واشر صنعتی) برای این منظور استفاده می شود. هرچند گاهی از اسپیسر نیز استفاده می کنند.

اورینگ ها نیز جزو دیگر محصولاتی هستند که برای آب بندی استفاده می شوند و کمی با گسکت (واشر صنعتی) تفاوت دارند. اورینگ ها در بیشتر موارد از لاستیک های سنتتیک یا پلاستیک های پلیمری تولید می شوند. از سوی دیگر، اورینگ ها با شکل ظاهری گرد یا مربع از گسکت (واشر صنعتی) ها قابل تشخیص هستند و همینطور میزان تحمل فشار بالای آنها باعث می شود در جاهایی که گسکت (واشر صنعتی) معمولی مفید نیست به کار گرفته شوند.

 

انواع گسکت (واشر صنعتی) از لحاظ ساختار:

 

  • گسکت (واشر صنعتی) جکت دار

در این نوع گسکت (واشر صنعتی)، انعطاف پذیری و کارایی گسکت (واشر صنعتی) های نرم (لاستیکی یا پلاستیکی) با مقاومت و دوامی که توسط یک پوشش فلزی ایجاد شده است ترکیب می شود. از انواع این گسکت (واشر صنعتی) می توان به گسکت (واشر صنعتی) تک جکت و گست دوبل جکت اشاره گرد که نوع دوم در برابر فشار و دمای بالا و خوردگی مقاومت خیلی خوبی دارد. نوع دیگر، گسکت (واشر صنعتی) جکتی شیاردار است و همچنین می توان به گسکت (واشر صنعتی) جکتی نوع فرانسوی اشاره کرد که هم داخل و هم خارج آن با فلز پوشش داده شده است.

 

  • گسکت (واشر صنعتی) سخت

گسکت (واشر صنعتی) های سخت عموما از فلز ساخته شده اند و نسبت به گسکت (واشر صنعتی) های جکتی قیمت پایین تری دارند. این گسکت (واشر صنعتی) ها در برابر دما و فشار مقاومت بالایی دارند، اما برای اینکه بتوان با گسکت (واشر صنعتی) های سخت به آب‌بندی خوبی رسید به نیروی زیادی نیاز است، چرا که این گسکت (واشر صنعتی) ها انعطاف خوبی ندارند و با زور و انرژی زیاد باید آنها را محکم کرد.

 

  • گسکت اسپیرال وند (واشر صنعتی اسپیرال)

این گسکت (واشر صنعتی) از ترکیب لایه هایی از فلز و مواد نرمتر مانند لاستیک به صورت پیچشی یا حلقوی تولید می‌شود. طراحی خاص این نوع گسکت (واشر صنعتی) باعث می شود در برابر فشار و دمای بالا مقاومت خوبی داشته باشد و در عینحال از انعطاف‌پذیری مناسبی نیز برخوردار باشد. از گسکت (واشر صنعتی) اسپیرال وند عموما در خطوط لوله، سیستم های پمپاژ و مبدل های حرارتی استفاده می شود.    

انواع گسکت (واشر صنعتی) های از لحاظ مواد سازنده آنها:

 

  • گسکت (واشر صنعتی) های فلزی

این گسکت (واشر صنعتی) های عموما از آلومنیوم، مس، نیکل، فولاد، استنلس استیل یا برنج ساخته می شوند. این گسکت (واشر صنعتی) ها دارای مقاومت زیادی در برابر فشار و دما هستند، ولی معمولا با مواد غیر فلزی نرمتر ترکیب می شوند تا آب‌بندی ساده تر انجام شود.

 

  • گسکت (واشر صنعتی) های لاستیکی و پلاستیکی

به دلیل خاصیت کشسانی بسیار بالای لاستیک، این ماده برای ساخت بسیاری از گسکت (واشر صنعتی) ها استفاده می شود. لاستیک می تواند به سادگی تغییر شکل بدهد و درزها را بپوشاند تا آب بندی مناسب حاصل شود. بعضی انواع پلیمرها نیز با خاصیت های شبیه لاستیک معمولا برای ساخت گسکت (واشر صنعتی) استفاده می شوند. در این گروه می توان به الاستومر ترموپلاستیکی، لاستیک ترموپلاستیکی و پی وی سی اشاره کرد.

 

  • گسکت (واشر صنعتی) های سیلیکونی

سیلیگون به دلیل مقاومت بسیار بالایی که نسبت به دما دارد ماده بسیار مناسبی برای ساخت گسکت (واشر صنعتی) به شمار می رود. همچنین به دلیل مقاومت بالا در برابر اشعه ماوراء بنفش، برای استفاده در فضای آزاد نیز مناسب است. علاوه بر این، به خاطر مقاومت بالا در برابر شعله، گسکت (واشر صنعتی) ساخته شده از سیلیکون در صنایع الکترونیک و حمل و نقل نیز استفاده زیادی دارد.

 

پترو کالوج انباردار، وارد کننده و تامین کننده انواع لوله بدون درز ( لوله مانیسمان ) کربن استیل A 106، API 5L، St 37 و استنلس استیل 316، 316L، 304 و 304L و انواع لوله بدون درز آلیاژی P11، P22 و... در رده ها و اندازه های مختلف

CafeSeo بازدید : 33 پنجشنبه 27 شهریور 1399 نظرات (0)

شیر توپی یا بال ولو (شیر گازی) نوعی شیر با گردش ربع – گرد(90 درجه) و با مسیر مستقیم جهت گذر سیال است. شیر توپی دارای یک بال یا توپی است که مرکز آن سوراخ می باشد و وقتی می چرخد مسیر سیال را باز می کند یا می بندد. شیر توپی معمولا مواقعی که نیاز به شیر شات آف باشد نصب می شود. شیر توپی با سیال های زیادی سر و کار دارد و می توان برای گاز، مایعات، و مایعات دارای ذرات جامد (مانند فاضلاب) از آن استفاده کرد.

به عبارت دیگر، شیر توپی به عنوان وسیله ای مکانیکی توصیف می شود که جریان مختلف مایعات را از طریق باز کردن دریچه ای که در وسط آن تعبیه شده است ، هدایت ، راهنمایی و تعدیل می کند. دهانه شیر توپی به عنوان پورت شناخته می‌شود. با چرخاندن دسته شیر توپی ، این قسمت به صورت دستی دهانه را باز می‌کند یا می‌بندد و فشار ناشی از جریان مایع را میتوان با استفاده از آن کنترل کرد. بسته شدن و "قطع کامل" ارتباط همان چیزی هستند، که این نوع از شیر را نسبت به انواع دیگر آن متمایز میسازد.

شیرآلات در زندگی روزمره ما استفاده فراوانی دارند و ممکن است مورد توجه واقع نشوند. به عنوان مثال ، شیرهای لوله کشی خانگی نیز اکثرا جزِ این شاخه قرار میگیرند. در داخل ماشین لباس‌شویی، ماشین‌های ظرفشویی، شومینه های گازی، سرلوله های آب، یخچال و ... انواع دیگری از شیرآلات را میتوان مشاهده کرد. صنایع مختلف مانند : صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، الکترونیک ، قدرت، خودرو ، چاپ ، پلاستیک ، منسوجات، فلز ، پزشکی ، شیمیایی و مواد غذایی از شیرآلات برای تولیدات خود استفاده می کنند.. صنایعی که شیر توپی استفاده می کنند ، معمولاً نیاز دارند تا تعمیرات آنها را به راحتی و بدون خارج کردن آنها از خطوط لوله ها امکان پذیر نمایند.

 

شیر توپی-پتروکالوج

 

کاربردهای شیر توپی

 

شیر توپی معمولا در سیستم های آب و فاضلاب، کشتی ها، خدمات حفاظت از حریق و بسیاری شرکت های شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. شیر توپی معمولا برای صنایع بهداشتی و دارویی، مواد غذایی و نوشیدنی توصیه نمی شود، چرا که تمیزکاری آن کار مشکلی است.

شیر توپی یا بال ولو چگونه کار می کند؟

در شیر توپی حرکت یک گوی در وسط شیر منجر به قطع و وسط شدن جریان میگردد به همین دلیل از این عنوان استفاده میکنند.  در مرکز شیر توپی حفره ای قرار دارد. که با چرخش گوی یا همان بال در این حفره ها این دریچه ها را میتوان به سرعت باز و بسته کرد. زمانی که شیر توپی باز است، روزنه مرکزی بر روی دهانه خط لوله باز میشود تا به نفت، گاز یا مایع دیگر اجازه عبور از آن را بدهد. سپس میتوان آن را به حالت بسته درآورد، جاییکه محور روزنه بر روی دهانه لوله اصلی عمود است که در این صورت به راحتی می تواند از جریان یافتن محتوا درون لوله جلوگیری کند.

 

شیر توپی-پتروکالوج

 

نحوه انتخاب شیر توپی

 

  1. بر اساس روش کنترل سیال:
  • در شیر توپی، داخل توپی سوراخ است و بر اساس نحوه قرار گرفتن این سوراخ در جهت جریان سیال، شیر بسته یا باز می شود. در شرایطی که شیر توپی از نوع کنترلی باشد با استفاده از اکچوئیتور (عملگر) سوراخ مرکزی توپی به صورت نسبی در مسیر سیال قرار می گیرد و جریان سیال را به اندازه دلخواه عبور می دهد.

      2. بر اساس نوع عملکرد شیر:

  • شیر توپی، در اغلب موارد به عنوان بازکننده یا مسدودکننده سریع جریان مورد استفاده قرار می گیرد، چرا که برای بستن یا باز کردن مسیر جریان فقط به یک چرخش 90 درجه توپی نیاز است. این سرعت عمل در بسته شدن باعث می‌شود شیر توپی دیرتر کهنه شود و کمتر با مشکل آب بندی روبرو گردد.
  • شیر توپی می تواند برای مسدود کردن ناگهانی (خفه کردن) سیال نیز مورد استفاده قرار گیرد. این فقط در مواردی است که دقت زیادی برای کنترل سیال نیاز نباشد. مسدود کردن ناگهانی سیال می تواند به مرور باعث خرابی سیت در شیر توپی شود. دلیل آن ان است که در هنگام بسته شدن ناگهانی شیر،  فشار و سرعت سیال خیلی بالا است. خرابی سیت در نهایت منجر به نشت سیال خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکلات می توان از شیر توپی کنترلی استفاده کرد که باعث می شود شیر در زمان سریعتری بسته شود و لطمه کمتری به سیت شیر توپی وارد گردد.

 

شیر توپی-پتروکالوج

 

      3. بر اساس سیال:

  • شیر توپی برای سیال های گاز و مایع بسیار مناسب است. شیر توپی برای سیال های پرچالش شیمیایی مانند کلرین خشک، اسید هیدروفلوریک، اسید هیدروکلریک و حتی اکسیژن نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. معمولا سیال های دارای ذرات جامد برای عبور از شیر توپی مناسب نیستند، چرا که به مرور این ذرات سیت شیر توپی را پر می کنند. وقتی سیت شیر پر شود باعث می شود گشتاوری شیر توپی بیشتر شود و حتی ممکن است باعث خرابی شیر شود. عموما تولیدکنندگان شیر توپی به مصرف کننده ها توصیه می کنند برای سیال هایی که بیش از 3 درصد ذرات جامد دارند از شیر توپی استفاده نکنند.

 

انواع شیر توپی

 

شیر توپی-پتروکالوج

 

جنس شیر توپی یا بال ولو ها از آهن ، برنج ، چدن ، برنز یا، پلی پروپیلن PPو پی وی سی PVC است و در سایزهای بین یک چهارم تا 60 اینچ هستند. سیستم های کنترل پایپینگ پیچیده تر با استفاده از شیرآلاتی صورت میگیرد که نیاز به تنظیم جریان از طریق عملگر ( اکچوییتر) دارند و در زیر شاخه تجهیزات ابزار دقیق شناخته میشوند. عملگر یا اکچوییتور شیر به صورت پنوماتیک(هوایی)، هیدرولیک، الکتریکی و حرارتی و یا ترکیبی از آنها (مثل الکترو پنوماتیک) عمل می کند و آن را به طور مناسب به طوری که جریان مایع دقیقاً نسبت به فشارهای تغییر یافته و سطح، جریان داشته باشد کنترل می کند.

شیر توپی عموما به دو دسته تقسیم می شود : شیر توپی با توپی معلق و شیر ترونیون. این دسته بندی به موقعیت قرارگیری توپی در درون شیر اشاره دارد. دسته بندی دیگری نیز البته برای شیر توپی موجود است که می تواند بر اساس نوع بدنه باشد.

  • شیر توپی با توپی معلق (Floating): این نوع شیر توپی بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارد. در شیر توپی با توپی معلق، توپی به شیر توسط یک میله وصل نشده است و آزادی عمل بیشتری درون بدنه شیر توپی دارد. فشار که در یک سمت بیشتر باشد، باعث می شود توپی به جایگاه خود در سیت باز گردد و شیر آب بندی شود. همانطور که از اسم آن مشخص است، شیر توپی های شناور، سیستم نگهدارنده اضافی شیرهای توپی ترنیون را ندارند، و از این رو آن‌ها فقط به بدنه اصلی شیر متصل هستند. با جریان محتوای خط لوله ، شیر توپی کمی به سمت پایین حرکت می کند تا زمانی که دهانه باز شود و یک آب‌بندی ایجاد کرده و جریان مایع را متوقف نماید.
  • شیر توپی ترونیون (Trunnion): در این نوع شیر توپی، یک میله یا پین توپی شیر را ثابت نکه میدارد. شیر توپی ترونیون برای سیستم های با شدت جریان بالا مناسب تر است. شیر ترونیون نسبت به شیر توپی با توپی معلق آب بندی بهتری دارد. اگر روی پروژه‌ای کار می‌کنید که فشار زیادی در ادوات آن وجود خواهد داشت، این بهترین گزینه خواهد بود. این نوع شیر یک سیستم نگهدارنده اضافی در بالا و پایین دارد، که به کاهش فشار اضافی و کاهش اصطکاک برای حفظ عملیات ایمن و طول عمر شیر کمک می‌کند.

 

شیر توپی-پتروکالوج

 

انواع شیر توپی از نظر ساختار شامل فول پورت full port (فول بر)، پورت تبدیلی Reduced Port ، پورت  v یا , V-port ، پورت چندگانه یا Multi-port ، پورت استاندارد و شیر توپی پر کننده حفره Cavity Filler ball valve بوده است. همچنین علاوه بر شیر توپی های دو راهه که یک خروجی و ورودی دارند شیر توپی 3 راهه و 4 راهه نیز وجود دارد. نوع شیر توپی مورد استفاده، بر اساس نوع کاربرد آنها مشخص میشود.  ویژگی‌هایی که باید برای تعیین شیر توپی مناسب در نظر گرفته شود: درجه حرارت و فشار، نوع سیال، تعداد درگاهها، اندازه سوپاپ، جنس بدنه و بال، نوع اتصال و پیکربندی نهایی خواهد بود.

 

پترو کالوج انباردار، وارد کننده و تامین کننده انواع لوله بدون درز ( لوله مانیسمان ) کربن استیل A 106، API 5L، St 37 و استنلس استیل 316، 316L، 304 و 304L و انواع لوله بدون درز آلیاژی P11، P22 و... در رده ها و اندازه های مختلف

CafeSeo بازدید : 26 پنجشنبه 27 شهریور 1399 نظرات (0)

آشنایی با شیر پروانه ای

شیر پروانه ای نوعی شیر دیسکی دارای حرکت چرخشی به صورت ربع گرد است که برای توقف، تنظیم، شروع و کنترل جریان سیال استفاده می شود. دیسک در شیر پروانه ای معمولا دور یک محور می چرخد و مسیر سیال را مسدود می کند یا به آن اجازه عبور می دهد. به بیان دیگر، شیر پروانه ای دارای یک دیسک یا صفحه است که توسط یک میله در میانه یا پشت آن به بدنه وصل می شود. وقتی که شیر پروانه ای باز باشد، دیسک نود درجه می چرخد و مسیر عبور سیال را باز نگه می دارد. از لحاظ چرخش و باز کردن مسیر سیال یا بستن آن، شیر پروانه ای شبیه شیر توپی عمل می کند. شیر های پروانه ای بزرگ معمولاً به اصطلاح مجهز به گیربکس هستند که در آن دستگیره دستی توسط چرخ دنده ها به بدنه اصلی  وصل می شود. این کار عملکرد شیر را ساده می کند ، اما با هزینه و سرعت بیشتر بوده است.

شیر پروانه ای به دلیل عرض کم آن معمولا دارای وزن کمتری نسبت به سایر شیرها می باشد. همین مطلب باعث می شود از لحاظ قیمت هم معمولا مقرون به صرفه باشد.

شیر پروانه ای-پتروکالوج

 

انواع شیر پروانه ای

 

شیر پروانه ای انواع مختلفی دارد که معمولا با توجه به محل قرار گرفتن میله دیسک و زاویه بسته شدن دیسک دسته بندی می شوند.

 

انواع شیر پروانه ای از نظر نوع سیت آب بندی

  • شیر پروانه ای با سیت متال تو متال
  • شیر پروانه ای با سیت سافت سیت که خود شامل انواع PTFE، تفلونی و ... است.

 

شیر پروانه ای-پتروکالوج

 

انواع شیر پروانه ای از نظر ساختار بدنه:

  • شیر پروانه ای ویفری: بدنه این شیر ها به صورت یک دایره تو پر بدون سوراخ است که غلاف سوراخ دار در بالا و پایین آن وجود دارد ، شیر پروانه ای های ویفری برای نصب بین دو فلنج طراحی شده اند و وجود دو غلاف سوراخ دار برای تثبیت شیر در محل نصب است، قطر خارجی این نوع از شیر پروانه ای ها به گونه ای است که پیچ های فلنج از خارج از شیر به فلنج دیگر متصل شده اند و تنها 4 پیچ ( 2 عدد در بالا و 2 عدد در پایین) از بین غلاف های شیر رد شده اند.
  • شیر پروانه ای لاگ: این نوع از شیر های پروانه ای همچون شیر پروانه ای های ویفری ای هستند که برای هر یک از سوراخ های فلنج مرتبط خود دارای غلافی جدا گانه هستند بنا بر این امکان اتصال این شیر ها به یک فلنج نیز وجود دارد.
  • شیر پروانه ای فلنجی: بدنه این نوع از شیر پروانه ای همچون فلنج کامل است، لذا هر طرف از بدنه شیر پروانه ای ها با پیچ های کوتاه به فلنج خط لوله متصل میشود.
  • شیر پروانه ای جوشی: کاربرد این نوع از شیر پروانه ای ها نسبت به دیگر انواع آن کمتر است و تنها در شرایط فشاری بسیار بالا مورد استفاده قرار میگیرد.

 

شیر پروانه ای-پتروکالوج 

 

تفاوت شیر پروانه ای لاگ و ویفری

شیر پروانه ای ویفری معمولا در وسط خط لوله به کار میرود و نوع دیگر یعنی شیر پروانه ای لاگ که شکل آن دایره ای با غلاف های برآمده ای در نقطه ی اتصال پیچ است معمولا برای انتهای خط لوله، اتصال لوله به مخزن یا محل تخلیه سیال طراحی شده است، اما این نوع از شیر نیز امکان استفاده بین دو فلنج در وسط خط لوله را دارد. در مشخصات فنی برابر معمولا شیر پروانه ای لاگ از شیر پروانه ای لاگ گران قیمت تر از شیر پروانه ای ویفری است.

انواع شیر پروانه ای از نظر نوع اتصال

شیر پروانه ای ها از نظر نوع اتصال در بیشتر مواقع پیچ و مهره ای هستند که به فلنج اتصال داده میشوند هرچند که انواع جوشی آن برای فشار بالا نیز به صورت سفارشی تولید میگردد.

پرکاربردترین نوع شیر پروانه ای ، شیر پروانه ای هم مرکز یا متحدالمرکز(Concentric) است. در این نوع شیر پروانه ای، میله متصل کننده دیسک به بدنه شیر در میانه یا همان مرکز دیسک قرار دارد و دیسک حول محور آن می چرخد. این شیر معمولا دارای یک سیت ( محل تماس دیسک با بدنه ) از جنس لاستیک یا مواد الاستیکی می باشد که باعث می شود دیسک به خوبی در آن جای بگیرد و آب بندی درست انجام شود.

نوع دیگر شیر پروانه ای بر اساس محل قرار گرفتن میله و دیسک، شیر پروانه ای خارج از مرکز یا اسنتریک (Eccentric) می باشد که بر خلاف شیر پروانه ای هم مرکز، میله در پشت دیسک قرار می گیرد.

 

شیر پروانه ای-پتروکالوج

 

 

انواع شیر پروانه ای از نظر ساختار داخلی (سیت، استم و دیسک) یا دسته بندی شیر پروانه ای ها از منظر نشتی

  • شیر پروانه ای خطی یا شیر پروانه ای بدون انحراف (zero offset)

این نوع از شیر پروانه ای ها معمولا برای فشار های کم و شرایط محیطی معمول مورد استفاده قرار میگیرند، به دلیل وجود اصطکاک بین دیسک و سیت در این نوع از شیر ها معمولا از نوع سافت سیت ساخته می شوند و پس از مدتی به منظور جلوگیری از نشتی نیاز به تعویض سیت که از نوع PTFE یا تفلونی است وجود دارد.

 

  • شیر پروانه ای دبل آفست Double Offset

در این نوع از شیر پروانه ای ها پس از چرخش چند درجه از دسته شیر دیسک از روی سیت جدا میشود و به چرخش در می آید و به هنگام بسته شدن نیز در انتها مجدد دیسک در چند درجه آخر بر روی سیت می نشیند، این امر منجر به آن میشود که باز و بسته شدن نوع شیر پروانه ای دبل آفست در مقایسه با نوع شیر پروانه ای بدون انحراف آسانتر وسریعتر و به دلیل آنکه اصطکاک بسیار اندک بین دیسک و سیت طول عمر بسیار بیشتر داشته باشند. علت نام گذاری شیر پروانه ای دبل آفست آن است که این شیر ها دارای دو محور هستند و نقطه مرکزی چرخش دیسک بر روی استم قرار ندارد و با کمی انحراف نسبت به آن است، به همین دلیل دیسک قابلیت جدا شدن از استم را پیدا میکند.

 

  • شیر پروانه ای تریپل آفست triple Offset

این نوع از شیر ها علاوه بر شرایطی که در شیر پروانه ای های دبل آفست وجود دارد دارای یک محور دیگر در هنگام چرخش هستند. این محور از طراحی ویژه استم آنها ناشی می شود به  این صورت که استم دارای یک شکست بوده که باعث میشود بلافاصله پس از چرخش دسته شیر دیسک از روی سیت بلند شود و هیچ گونه اصطکاکی بین دیسک و سیت وجود نداشته باشد. هزینه خرید اولیه این نوع از شیرها بالاتر از انواع دیگر است اما در شرایط خورندگی یا دما و فشار بالا این نوع از شیر ها بدلیل عمر بسیار طولانی، تضمین نشتی صفر و عدم نیاز به تعویض سیت به دلیل استفاده از سیت فلز به فلز در بلند مدت مقرون به صرفه تر هستند.

در شیر پروانه ای تک آفست، میله پشت دیسک ( بجای مرکز آن ) قرار می گیرد.البته به دلیل رشد استفاده از شیرهای پروانه ای دو آفست، معمولا تعداد خیلی محدودی از نوع تک آفست آن تولید می شود.

شیر پروانه ای دو آفست یا شیر با کارایی بالا یا High Performance دارای یک دیسک با دو آفست است و برای فشارهای بالا می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در این شیر نیز میله پشت دیسک قرار دارد. شیر پروانه ای دو آفست یا شیر با کارایی بالا دارای عملکرد بسیار خوبی در فشارهای بالا می باشد و آب بندی آن بسیار عالی است و برای سیال هایی مانند  نفت و گاز، آب و بخار بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

شیر پروانه ای معمولی و همینطور شیر پروانه ای دو آفست یا شیر پروانه ای با کارایی بالا می توانند به صورت دستی، با گیربکس یا با اکچوئیتورهای مختلف کنترل شوند. شیر پروانه ای معمولا در صنایع آب و فاضلاب، مواد شیمیلیی و پتروشیمی مورد استفاده قرای می گیرد. ولی می توان از شیر پروانه ای برای سیستم های جابجایی سوخت، صنایع نیرو و بسیاری صنایع دیگر استفاده کرد.

نوع دیگر شیر پروانه ای که معمولا وقتی نیاز به کارایی بسیار بالا تحت شرایط  سخت  باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد، شیر پروانه ای سه آفست است. دقیقا مئل شیر پروانه ای دو آفست، در این شیر نیز میله پشت دیسک و یکی از آفست ها قرار دارد. آفست سوم در این شیر سطح بیرونی دیسک می باشد. آفست سوم معمولا به شکل یک مخروط است که باعث می شود در هنگام بسته شدن سطح تماس دیسک و سیت یا محل استقرار دیسک بسیار اندک باشد. هر چقدر میزان این سطح تماس کمتر باشد آب بندی شیر پروانه ای سه آفست نیز بهتر خواهد بود و همین امر موجب بالا رفتن عمر مفید شیر پروانه ای می شود.

شیر پروانه ای سه آفست معمولا دارای سیت فلزی است، در حالی که شیر پروانه ای معمولی و شیر پروانه ای دو آفست عموما سیت لاستیکی و غیر فلزی دارند. همین سیت فلزی باعث می شود در شیر پروانه ای سه آفست آب بندی به حد صفر نزدیک شود.

شیر پروانه ای سه آفست معمولا برای خطوط بخار، مواد شیمیایی، پالایشگاهی و خطوط نفت و گاز با دمای بالا مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می توان از سیت ها با جنس های مختلف برای مقابله با خوردگی یا حرارت بالا استفاده کرد تا کارایی و عمر مفید شیر پروانه ای سه آفست بیشتر شود. همچنین می توان با انتخاب مواد درست، شیر پروانه ای سه آفست را به صورت کرایوژنیک تولید کرد تا برای استفاده در صنایع LNG و LPG نیز مناسب باشد.

 

شیر پروانه ای-پتروکالوج

 

مزایای شیر پروانه ای

این نوع از شیر ها دارای مزایای بسیاری نسبت به شیر های دروازه ای، گلاب، پلاگ و توپی دارند به ویژه اینکه می توان از آنها برای سازه های بزرگ نیز استفاده کرد. مهمترین مزایای ان میتوان به صرفه جویی در وزن، فضا وهزینه اشاره کرد. هزینه های نگهداری این نوع از شیر ها معمولاً کم است زیرا حداقل تعداد قطعات متحرک وجود دارد و هیچ روزنه ای برای به دام انداختن مایعات در آن تعبیه نشده است. شیر های پروانه ای مخصوصاً برای پردازش جریان های بزرگ مایعات یا گازها در فشارهای نسبتاً کم و برای دست زدن به دوغاب یا مایعات با مقادیر زیاد مواد جامد معلق مناسب هستند. شیر های پروانه ای بر اساس اصل دامپر(تنظیم میزان جریان هوا) لوله ساخته شده اند. عنصر کنترل جریان یک دیسک تقریبا برابر قطر تقریبی به قطر داخلی لوله مجاور است که با استفاده از یک محور عمودی یا افقی می‌چرخد. هنگامی که دیسک به طور موازی با محور لوله کشی قرار دارد ، شیر کاملاً باز می شود. هنگامی که دیسک به وضعیت عمود نزدیک می شود ، شیر بسته میشود. موقعیتهای میانی این دو حالت یعنی بستن و باز کردن کامل را میتوان با استفاده از دستگاههای قفل ایمن ایجاد نمود.

  • طراحی جمع و جور در مقایسه با شیر های دیگر به فضای بسیار کمتری احتیاج دارد
  • وزن سبک
  • عملکرد سریع: به زمان کمتری برای باز کردن یا بسته شدن نیاز دارد
  • در اندازه های بسیار بزرگ (تا 80 اینچ) موجود است
  • افت فشار کم و بازیابی فشار بالا

 

کاربردهای معمول شیر پروانه ای

شیرهای پروانه ای در بسیاری از سرویس های مختلف مایعات قابل استفاده است و برای سیال های با چگالی زیاد عملکرد خوبی دارند. در زیر برخی از کاربردهای معمولی شیر های پروانه آورده شده است:

  • خنک کننده های آب ، هوا ، گازها
  • سیستم های ضد حریق ( فایر فایتینگ )
  • سیالات سنگین و خورنده
  • سیستم های وکیوم و سیستم های کرایوجنیک
  • بویلر های آب و بخار با دما و فشار بالا
  • تصفیه خانه های صنعتی

معایب شیر پروانه ای

  • خدمات کنترل جریان محدود به فشار دیفرانسیل پایین است.
  • خلازایی و جریان خفگی ایجاد شده در آن دو نگرانی مهم در این شیرها میباشد.

پترو کالوج انباردار، وارد کننده و تامین کننده انواع لوله بدون درز ( لوله مانیسمان ) کربن استیل A 106، API 5L، St 37 و استنلس استیل 316، 316L، 304 و 304L و انواع لوله بدون درز آلیاژی P11، P22 و... در رده ها و اندازه های مختلف

CafeSeo بازدید : 33 پنجشنبه 27 شهریور 1399 نظرات (0)

شیر کروی (شیر گلاب ، شیر گلوب ، شیر بشقابی، شیر بشقابی کروی) شیری است با حرکت خطی که اساسا برای شروع، توقف یا تنظیم جریان استفاده می شود. دیسک در شیر کروی  می تواند کاملا از مقابل سیال کنار برود و یا کاملا مسیر آن را ببندد.

شیر کروی  معمولا برای سرویس های جداسازی سیال از جریان اصلی یا بستن مسیر آن استفاده می شود. هرچند شیر کروی  بیشتر از شیرهای با عبور مستقیم (مثل شیر کشویی، شیر پلاگ، شیر توپی و ...) افت فشار دارند، اما می توانند در مواقعی که افت فشار فاکتور مهمی نباشد مورد استفاده قرار می گیرند.

شیر کروی  در بیشتر موارد برای کنترل جریان مورد استفاده قرار می گیرد. برای طراحی یک شیر کروی  باید مقدار جریان، مقدار افت فشار و نحوه و محل استفاده از آن مورد توجه قرار گیرد تا در هنگام کار به مشکل نخورد.

به طور معمول، نهایت مقدار اختلاف فشار در یک شیر کروی  نباید بیشتر از 20 درصد مقدار کل جریان باشد. برای یک شیر کروی  خاص که مقدار اختلاف فشار آن بیش از این مقدار معمول باشد باید طراحی ویژه انجام شود.

شیر کروی-پتروکالوج

- طراحی بدنه در شیر کروی

معمولا ‌سه نوع طراحی بدنه برای طراحی یک شیر کروی  وجود دارد که عبارتند از شیر کروی  نوع TEE  یا ، شیر کروی  زاویه ای یا Angle  و شیر کروی  نوع وای (WHY یا ) .

 

- شیر کروی   نوع TEE یا Z

این مدل، معمول ترین نوع طراحی بدنه در شیرهای کروی  می باشد. نوع دیافراگم این شیر کروی به صورت حرف Y است. این نوع طراحی بدنه کمترین مقدار ضریب جریان و بیشترین مقدار افت فشار را دارد. از این نوع شیر کروی  معمولا برای سیست های بای پس یا کنارگذر در کنار شیرهای کنترلی استفاده می شود. همچنین شیر کروی نوع TEE یا Zدر سیستم هایی که افت فشار مهم نیست و نیار به بستن مسیر وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

- شیر کروی  نوع زاویه ای یا Angle

این مدل در واقع نوع تغییر یافته شیر کروی   نوع TEE یا Z می باشد. قسمت پایانی بدنه شیر کروی  نوع زاویه ای یا Angle دارای زاویه نود درجه می باشد و چریان سیال از این زاویه پیچ درجه عبور می کند. این نوع شیر نسبت به شیر کروی  نوع وای (WHY یا  )دارای ضریب جریان نسبتا کمتری می باشد. در مسیرهایی که جریان دارای تغییر مقدار باشد از شیر کروی زاویه ای استفاده می شود.

- شیر کروی  نوع وای (WHYیا Y)

این مدل شیر کروی، در واقع یک نوع جایگزین برای شیر کروی  معمولی برای افت فشار بالا می باشد. سیت و استم شیر کروی  نوع وای (WHY یا  )با زاویه ای 45 درجه نسبت به هم قرار دارند که وقتی شیر کروی باز باشد راه را برای عبور جریان هموارتر می کند و سیال با مقاومت کمتری از شیر عبور می کند. از شیر کروی  نوع وای (WHY یا  )به وفور برای تعمیر یا بستن موقت مسیر سیال استفاده می شود. همچنین از شیر کروی  نوع وای (WHY یا  ) به صورت بسته به عنوان شیر تخلیه استفاده می شود.

پترو کالوج انباردار، وارد کننده و تامین کننده انواع لوله بدون درز ( لوله مانیسمان ) کربن استیل A 106، API 5L، St 37 و استنلس استیل 316، 316L، 304 و 304L و انواع لوله بدون درز آلیاژی P11، P22 و... در رده ها و اندازه های مختلف

CafeSeo بازدید : 21 پنجشنبه 27 شهریور 1399 نظرات (0)

شیر یکطرفه یا چک ولو به شیر هایی اطلاق می شود که اجازه عبور سیال را  تنها از یک سو می دهد و کارکرد شیر های یک طرفه یا چک ولو بطور اتوماتیک است. با توجه به مدل شیر یکطرفه یا چک ولو که دارای دیسک ها و اتصال دیسک به بدنه متفاوت اند که به برسی ان در ادامه خواهیم پرداخت نحوه کارکرد یکسانی دارند و نحوه کارکرد شیر یکطرفه یا چک ولو به اینگو نه است که دیسک با بازویی به بدنه مهار شده است و این بازو تنها اجازه جایجایی به دیسک را در یک جهت مشخص میدهد، لذا زمانیکه فشار سیال به دیسک در جهت ورودی شیر یکطرفه یا چک ولو وارد شود بازو، دیسک را جابجا کرده و به سیال اجازه عبور داده میشود  و پس از ان در اثر نیروی سیال برگشتی و فنر موجود در بازوی شیر یکطرفه یا چک ولو و نیروی جاذبه دیسک به جای اولیه برگشته و مسیر شیر مجددا مسدود میشود. حال اگر فشار در جهتی غیر از جهت اصلی شیر وارد شود دیسک مسیر را مسدود کرده و احازه برگشت به سیال داده نخواهد شد.

 

شیر یکطرفه یا چک ولو-پتروکالوج

انواع شیر یکطرفه یا چک ولو

1. شیر یکطرفه نوسانی یا چک ولو نوسانی

2. شیر یکطرفه نوسانی یا چک ولو نوسانی صفحه ای یا ویفری

3. شیر یکطرفه دیسکی یا چک ولو دیسکی

4. شیر یکطرفه با دیسک دو تکه یا چک ولو با دیسک دو تکه

5.شیر یک طرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه

6. شیر یکطرفه دیافراگمی یا چک ولو دیافراگمی

7. شیر یکطرفه بالا رفتنی یا چک ولو بالا رفتنی

8. شیر یکطرفه قطع کننده یا چک ولو قطع کننده

با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونهشیر یکطرفه 

شیر یکطرفه با دیسک وارونه  یا چک ولو با دیسک وارونه برای کنترل حرکت سیال دارای دیسک می باشند که این دیسک بصورت اونگ در بالای مجرا نصب شده است. در زمان وجود فشار سیال دیسک بالا رفته و بصورت افقی درامده و  به سیال اجازه عبور داده میشود و با کم شدن فشار سیال دیسک در سر راه مجرا قرار گرفته و بسته میشود. این نوع شیرها از لحاظ کاربرد بسیار مشابه به شیر های یکطرفه نوسیانی می باشند. از مزیت شیر یکطرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه می توان به کم بودن افت فشار و عدم ایجاد اشفتگی در سیال  نام برد. شایان ذکر است کمترین میران افت فشار را در شیر های یکطرف، شیر یکطرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه دارد. ..

شیر یکطرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه بعلت یکپارچه بودن قطعات شیر استحکام بیشتری نسبت به شیر های غیر یکپارچه دارند و تعمیر و نگهداری شیر یکطرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه نسبت به سایر شیرها امری اسان  می باشد.

شیر یکطرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه قابلیت اتصال بصورت عمودی و افقی را دارا می باشد، نکته قابل ذکر در شیر یکطرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه که بصورت عمودی نصب می شود این است که بهتر است جریان از پایین به بالا باشد تا در زمان بسته شدن شیر، نیروی جاذبه به بسته شدن دیسک کمک کند.

در شیر یکطرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه زمان قطع جریان به شدت سریع می باشد و لذا امکان ایجاد ضربه قوچی بسیار کم می باشد بنا براین از این شیر در سیال هایی که دارای ضربه می باشد می توان با خیال اسوده تری استفاده نمود.

 

پترو کالوج انباردار، وارد کننده و تامین کننده انواع لوله بدون درز ( لوله مانیسمان ) کربن استیل A 106، API 5L، St 37 و استنلس استیل 316، 316L، 304 و 304L و انواع لوله بدون درز آلیاژی P11، P22 و... در رده ها و اندازه های مختلف

CafeSeo بازدید : 29 پنجشنبه 27 شهریور 1399 نظرات (0)

شیر کشویی یا گیت ولو

شیر کشویی یا شیر دروازه ای جز دسته شیر هایی اند که دارای دیک می باشند و توسط دیسک خود جریان را قطع و وصل می کنند. کاریرد شیر کشویی یا گیت ولو برای قطع و وصل جریان می باشد و در زمان باز کامل بودن شیر دیسک بطور کامل از مسیر جریان خارج شده و در درون بونت قرار می گیرد. نکته قابل توجه در مورد شیر کشویی یا گیت ولو این است که با توجه به این امر که دیسک در زمان باز کامل بودن از مسیر بطور کامل خارج میشود، مسیر عبوری سیال  از نظر سایز و ابعاد همانند خطوط لول است و در واقع هیچ افت فشاری وجود نخواهد داشت. طراحی شیر کشویی یا گیت ولو به گونه ایست که صرفا برای باز و بست مسیر از ان استفاده شود و نه کنترل جریان، در صورتیکه از شیر کشویی یا گیت ولو برای کنترل جریان استفاده شود، برخورد سیال با دیسک موجب ایجاد ارتعاشات درون دیسک و گهدارنده های ان شده و همچنین موجب سایش دیسک میشود و از عمر مفید شیر بشدت کاسته می شود. پس همواره باید از بسته کامل و یا باز کامل بودن شیر کشویی یا گیت ولو در خطوط لوله اطمینیان حاصل کرد.

اجزا شیر کشویی یا گیت ولو

سر فلکه: باز و بست شیر کشویی یا گیت ولو عموما بصورت دستی و توسط سر فلکه صورت میگیرد و کمتر مدلهای برقی و یا بادی دیده میشود

بدنه: قسمتی از شیر کشویی یا گیت ولو که به سایر تجهیزات متصل میشود بدنه نام دارد و می تواند بصورت جوشی، فلنج و یا دنده باشد.

بونت: قسمتی از شیر کشویی یا گیت ولو می باشد که دیسک در زمان باز کامل بودن در ان قرار میگیرد، این قست در بالای بدنه قرارا دارد و معمولا توسط پیچ به بدنه متصل است

تریم: به مجموعه ی سیت، دیسک و استم (محور ولو: که وظزفی جابجایی دیسک درون شیر از طریق انتقال گشتاور اعمال شده به سر فلکه به دیسک این جابجایی در دیسک را در شیر کشویی یا گیت ولو صورت میدهد) شیر کشویی یا گیت ولو تریم گفته میشود و در واقع میتوان گفت تریم به مجموعه سیستم باز و بست و اب بند شیر گفته میشود

شیر کشویی یا گیت ولو از لحاظ نوع عملکرد محور ولو (استم) به دو نوع محور بالا رونده و محور ثابت تقسیم میوند. همانطور که از نام هر کدام پیداست محور بالا رونده در شیر کشویی یا گیت ولو در زمان باز بودن شیر کشویی یا گیت ولو در بالای سر فلکه قرار میگیرد و با بالا رفتن محور دیسک به بالا کشیده میشود این در حالیست که در شیر کشویی یا گیت ولو محور ثابت، محور شیر ثابت میماند و دیسک از طریق دنده های موجود در محور بالا کشیده میشود. لازم به ذکر است که عیب محور ثابت نسبت به محور بالا رونده در این است که محور ثابت در زمان باز کامل بودن نیز با سیال در تماس است لذا امکان سایش و فرسایش در ان وجود دارد. علاوه بر این موضوعی نکته ای که استفاده از شیر کشویی یا گیت ولو با محور بالا رونده در مسیر خطوط لوله را بیشتر مرسوم میکند، امکان مشاهده باز  یا بسته بودن شیر با یک نگاه برای اوپراتور است.

مزیت کلی شیر کشویی یا گیت ولوبا توجه به اینکه دیسک این شیرها بطور کامل از مسیر جریان سیال خارج میشود، افت فشار خیلی کم،ضرفیت بالا و میزان فرسایش بسیار کم است

شیر کشویی یا گیت ولو با توجه به نوع سیت و دیسک به چند دسته تقسیم میشود

انواع شیر کشویی یا گیت ولو:

شیر کشویی موازی یا گیت ولو موازی

شیر کشویی گوه ای یا گیت ولو گوه ای

شیر کشویی گیوتینی یا گیت ولو گیوتینی

شیر کشویی کانال دار یا گیت ولو کانال دار

شیر کشویی موازی یا گیت ولو موازی

دیسک شیر کشویی موازی یا گیت ولو موازی از دو صفحه و یک فنر در بین این صفحه تشکیل شده است که هر سه به هم متصل می باشند، یک صفحه در سمت ورودی اب بصورت عمود بر جریان اب قرار میگیرد و صفحه دیگر در مسیر خروج اب و عمود بر مسیر جریان. در زمان بسته کامل بودن شیر کشویی موازی یا گیت ولو موازی فشاری که به صفحه سمت ورودی سیال وارد شود همان فشار از طریق فنر مابین به صفحه دیگر منتقل شده و اب بندی از این طرق در شیر کشویی موازی یا گیت ولو موازی صورت میگیرد. حال در شیر کشویی موازی یا گیت ولو موازی هر چه فشار جریان وارد شده بر صفحه ورودی شیر کشویی موازی یا گیت ولو موازی بیشتر شود، اب بندی شیر کشویی موازی یا گیت ولو موازی نیز بهتر انجام میگردد و هرچه فشار وارده بر صفحه ورودی شیر کشویی موازی یا گیت ولو موازی کمتر باشد اب بندی شیر کشویی موازی یا گیت ولو موازی با مشکل روبرو میشود.

همین نکته یکی از نقاط ضعف شیر کشویی موازی یا گیت ولو موازی می باشد که زمانیکه فشار سیال در خطوط لوله کم است شیر کشویی موازی یا گیت ولو موازی اب بندی مناسبی در زمان بسته کامل بودن نمیتواند انجام دهد.

 

پترو کالوج تامین کننده برترین شیرهای کشویی یا گیت ولو از معتبرترین برندهای بین المللی می باشد.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 473
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 88
  • باردید دیروز : 20
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 257
  • بازدید ماه : 571
  • بازدید سال : 7,595
  • بازدید کلی : 31,039