loading...
راهنمای خرید کالا و سرویس های مختلف
CafeSeo بازدید : 33 پنجشنبه 27 شهریور 1399 نظرات (0)

فلنج چیست؟

فلنج یک دیسک، طوقه یا رینگ است که برای وصل کردن قطعات خط لوله، مسدود کردن جریان و یا محکم کردن اتصالات استفاده می شود.فلنج معمولا به صورت جوشی یا دنده ای ساخته می شود و با پیچ به فلنج دیگر وصل می شود. برای آب بندی فلنج نیز معمولا از گسکت استفاده می شود.

فلنج معمولا به صورت سفارشی یا بر اساس ابعاد مشخص و استانداردهای شناخته شده تولید می شود. سازمان های متعددی استانداردهای مخصوص ساخت فلنج را تهیه می کنند که در این استانداردها عموما ابعاد و فشار و دمای قابل تحمل فلنج برای کاربردهای مختلف مشخص می‌شود.

 

جنس فلنج ها

فلنج های لوله در انواع مختلفی از مواد مثل استنلس استیل، چدن، آلومینیوم، برنج، برنز، پلاستیک و سایر مواد تولید می شوند. اما بیشترین جنس مورد استفاده فولاد کربنی بوده و سطوح ماشین کاری شده دارند. اساسا جنس فلنج در طول زمان انتخب لوله انتخاب می شود. در اکثر موارد جنس فلنج و جنس لوله یکی می باشد.

اندازه های فلنج

هر فلنج ASME B16.5 اندازه های استانداردی دارد. در هرجای دنیا که صحبت از فلنج گلودار جوشی nps6 ، CLASS 150 ، رده 40 ASME B16.5 می شود، فلنجی که در تصویر زیر مشاهده میکنید دیده می شود.

اگر یک فلنج سفارش داده شود، تامین کننده نیاز به دانستن کیفیت جنس دارد. به عنوان مثال ASTM A105 یک فلنج کربن استیل است در حالی که A182 یک فلنج استنلس استیل می باشد.

پس برای سفارش به یک تامین کننده دو استاندارد باید مشخص شود:

 

فلنج گلودار جوشی

WELDING NECK FLANGE NPS 6, CLASS 150, SCHEDULE 40, ASME B16.5 / ASTM A105

 

فلنج بالا دارا 8 سوراخ پیچ و زاویه جوش 37.5 درجه (دایره قرمز) است. کلیه ابعاد به میلیمتر است.

 

دسته بندی فلنج ها از نظر نوع اتصال

 

- فلنج اسلیپان

فلنج اسلیپان معمولا دارای قطری بزرگتر از خط لوله است که همین نکته باعث می شود راحت تر در خط لوله قرار بگیرد. با اینکه فلنج اسلیپان معمولا نازک تر از باقی انواع فلنج ها است، اما این نوع فلنج محکم، قابل اعتماد و مقرون به صرفه می باشد.

 

- فلنج دنده ای:

فلنج دنده ای نیز مانند فلنج اسلیپان کمی بزرگتر از خط لوله است. فلنج دنده ای استفاده بسیار زیادی در خطوط لوله دارد، چرا که سطح داخلی سوراخ مرکزی آن به صورت دنده ای ساخته می شود که برای بستن برروی لوله های با سطح بیرونی دنده ای بسیار مناسب است و از همین روبرای نصب آن نیازی به جوشکاری نیست. این فلنج نیز دارای قیمت مناسبی است. فلنج دنده ای برای لوله های کوچک بسیار مناسب است. همچنین برای سیال های قابل اشتعال که جوشکاری ممکن است خطرناک باشد، می توان از فلنج دنده ای استفاده کرد.

 

- فلنج لپ جوینت

این نوع فلنج معمولا به یک اتصال استاب اند (لبه برگشته) وصل می شود تا از مشکلات ناشی از سوراخ های فلنج جلوگیری شود. اتصال استاب اند به سر لوله جوش داده می شود و فلنج لپ جوینت نیز به آن وصل می شود تا به راحتی بتواند حرکت کند.

 

- فلنج گلودار جوشی

فلنج گلودار جوشی دارای یک گلوگاه است که به مرکز فلنج جوش داده شده است و معمولا برای مواقعی که فشار بالا باشد و نیاز به کم کردن فشار باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

 
   

نوع دیگری از فلنج گلودار جوشی، فلنج گلوبلند است که گلوگاه جوشی آن بلندتر از نوع اول می باشد.

 

 
   

- فلنج کور

فلنج کور برای مسدود کردن و آب بندی انتهای خطوط لوله استفاده می شود تا از جریان سیال جلوگیری شود. به همین دلیل، فلنج کور برای تست فشار در خط لوله بسیار مفید است.

 

- فلنج جوشی ساکت

فلنج جوشی ساکت معمولا برای فشارهای زیاد و سایزهای کوچک استفاده می شود.

 

انواع خاص فلنج

فلنج اریفیس

فلنج گلودار جوشی بلند

نیپو فلنج و ولدوفلنج 

فلنج افزایشی 

فلنج کاهشی 

 

بیشتر بخوانیم : آشنایی با شیر کروی

دسته بندی فلنج ها بر اساس مواد سازنده آن :

 

فلنج ها با متریال های بسیار متنوعی تولید می شوند. مطرح ترین و پرکاربردترین نوع فلنج از لحاظ متریال، فلنج استنلس استیل می باشد که تقریبا در تمامی صنایع کاربرد گسترده ای دارد. فلنج کربن استیل، فلنج های با آلیاژهای فولادی کم کربن و پرکربن، و فلنج ها با متریال های غیرفلزی برای مصارف عمدتا شیمیایی که سیال خورنده باشد، از دیگر انوع فلنج ها بر حسب مواد سازنده آن می باشند.

 

دسته بندی فلنج ها بر اساس سطح خارجی آنها :

 

1. فلنج صاف (Flat Face)

سطح خارجی این نوع فلنج صاف و بدون برآمدگی می باشد و معمولا برای اتصال به تجهیزات با جنس چدن استفاده می شود.

 

2. فلنج با سطح برآمده (Raised Face)

این نوع فلنج در مرکز و دور سوراخ محل عبور جریان یک برآمدگی دارد که گسکت بر این محل برآمدگی می نشیند. میزان این برآمدگی به کلاس فلنج مربوط است که در واقع بر اساس دما و فشار کاری فلنج این کلاس مشخص می‌شود.

 

3. فلنج رینگ جوینت (Ring Joint Flange)

فلنج رینگ جوینت دارای سطح شیاردار با طراحی خاصی است که گسکت مخصوص خود را دارد. فلنج رینگ جوینت معمولا برای فشارهای بالا استفاده می شود.

 

پترو کالوج انباردار، وارد کننده و تامین کننده انواع لوله بدون درز ( لوله مانیسمان ) کربن استیل A 106، API 5L، St 37 و استنلس استیل 316، 316L، 304 و 304L و انواع لوله بدون درز آلیاژی P11، P22 و... در رده ها و اندازه های مختلف

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 473
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 20
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 128
  • آی پی دیروز : 42
  • بازدید امروز : 231
  • باردید دیروز : 47
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 231
  • بازدید ماه : 231
  • بازدید سال : 10,822
  • بازدید کلی : 34,266