loading...
راهنمای خرید کالا و سرویس های مختلف
CafeSeo بازدید : 28 چهارشنبه 02 مهر 1399 نظرات (0)

لوله مانیسمان یا لوله بدون درز یا بدون جوش همانطور که از نامش پیداست در مقابل لوله های با اتصال جوش قرار دارد که در اصطلاح علمی به آن SEAMLESS میگویند. لوله های جوش داده شده ضعیف تر از لوله های بدون جوش هستند که مقاومت لوله را به مقاومت جوش محدود می کنند، درحالی که لوله های مانیسمان (بدون درز) هیچ گونه اتصالی ندارند و از ساختار یک پارچه و مقاومی برخوردارند.

 لوله مانیسمان یا لوله بدون درز

لوله های مانیسمان (بدون درز) در برابر فشار بالا، دمای بالا، فشار مکانیکی و فرسایش میتوانند مقاومت کنند و در برنامه های کاربردی گسترده ای در زمینه های نفت و گاز، پالایشگاه، پتروشیمی، شیمیایی، کود، برق، خودرو، بلبرینگ، مکانیک و ساخت و ساز مورد استفاده قرار بگیرند.

علی الخصوص برای حمل و نقل گاز و مایع فشار بالا مورد توجه هستند و بهترین گزینه برای سیستم لوله کشی صنعتی و پالایشگاهی محسوب می شوند. این لوله ها بدون درز و نقص هندسی هستند و کل لوله دارای خواص یکسان و یکنواخت است

لوله مانیسمان در ابعاد بسیار کوچک هم با دقت و مقاومت زیاد ساخته می شوند و برای تولید انبوه مناسب است به طوری که 33 فوت آن در عرض 6 ثانیه ساخته می شود. لوله های مانیسمان (لوله بدون درز) و لوله های درز دار یا جوشی هر کدام کاربرد های مختلفی دارند.

اصولا وقتی نیاز به لوله ای با مقاومت بالا در مقابل فشار باشد لوله مانیسمان یا بدون درز استفاده می شود.لوله بدون درز با قطر دیواره بیشتر کاربردی تر و مقرون به صرفه ترند و هر چه قطر دیواره کمتر باشد گرانترند.لوله بدون درز معمولا از جنس فولاد و استنلس استیل هستند.

انواع لوله مانیسمان کدامند؟

همان طور که اشاره شد، لوله های بدون درز در صنعت کاربرد زیادی دارند و به همین دلیل با توجه به نوع مصرف آنها و شرایط محیط و غیره در سایز و اندازه های مختلفی تولید می شوند.

بیشتر بخوانیم : لوله گازی

از نظر اندازه می توان انواع لوله مانیسمان را به دو گروه کلی 6 و 12 متری تقسیم بندی کرد که متناسب با نوع مصرف انتخاب میشوند. در تقسیم بندی دیگر، این لوله ها بر اساس اندازه قطر داخلی دسته بندی میشوند که از رایج ترین آنها می توان به 20، 40، 60، 80، 120 و 140 اشاره نمود.

تفاوت لوله درزدار و لوله مانیسمان

ساخت لوله های درزدار به این صورت است که ورق ها را به شکل لوله در می آورند و لبه های ورق را جوش میزنند اما بدون درز طی فرآیند مخصوصی به نام اکسترود شمش یا سنبه کاری چرخشی از میلگردهای گداخته تولید می شوند.

روش ساخت لوله مانیسمان (بدون درز) منسوب به شخصی به نام مانیسمان آلمانیست به همین دلیل نام این لوله ها مانیسمان است در ایران هم این لوله ها با نام مانیسمان رایج است.

مراحل ساخت لوله مانیسمان

جنس لوله های مانیسمان از چیست؟

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در انتخاب لوله های بدون درز برای استفاده در محیط های مختلف مد نظر قرار میگیرد، جنس و آلیاژهای به کار رفته برای تولید آنها می باشد.

از رایج ترین جنس لوله مانیسمان می توان به فولاد ضد زنگ، فولاد کم آلیاژ، فولادهای فریتی و آلیاژهای نیکل، اینکونل1 و اینکولوی 2 و همچنین فولاد آلیاژی ضد اصطکاک اشاره نمود.

لوله های تولید شده از فولاد ضد زنگ بیشتر برای صنایع شیمیایی و صنایع غذایی و انتقال گاز طبیعی کاربرد داشته و برای مخازن بویلرها از لوله های بدون درز تولید شده با فولاد فریتی استفاده میشود.

لوله بدون درز مسی از جمله نمونه های رایج در مصارف خانگی می باشند که برای سیستم های تهویه مطبوع هوا و سردسازها و مبدل های حرارتی نیز استفاده میشوند.

 

مراحل ساخت لوله مانیسمان:

در ابتدا شمش های فولادی را که در ابعاد مورد نظر است را برش میدهند و در کوره با حرارت تقریبا 1230 درجه سلسیوس گداخته میکنند تا آماده نورد باشد، در مرحله بعد شمش را با میله نوک تیز سوراخ می کنند سپس فولاد گرم شده را با دستگاه گرد میکنند. مرحله بعد مرحله شلیک سمبه ای با سرعت بالا و طول 12 متر به داخل میله فولادی است.

در ادامه کار اگر لوله تاب داشته باشد توسط چندین غلتک تابگیری میشود و سمبه از آن جدا میگردد، بعد سر و ته لوله را گرد میکنند تا تیز و برنده نباشد، در مرحله بعد لوله ها را تا اندازه دلخواه تا 24 متر تحت کشش قرار می دهند بعد مرحله خنک سازی اعمال می شود که طی فرآیند خاص و با آب لوله ها را خنک میشود.

لوله آماده شده در اندازه دلخواه معمولا 6 متری برش داده میشود. سپس لوله ها مورد آزمایش قرار میگیرد و ضایعات آن کامپیوتری گرفته میشود و سر و ته لوله را کونیک میکنند تا برای سهولت جوشکاری صاف شود. اگر لوله ها به خارج از کشور صادر شوند با روغن های مخصوصی پولیش می شوند و در آخر به وسیله تسمه، بسته بندی میگردنند.

محدودیت هندسی برای شکل های محدود لوله و اشغال فضای زیاد و هزینه بالای تهیه لوله از جمله معایب لوله مانیسمان محسوب می شوند.لوله های بدون درز یا مانیسمان جهت استفاده درشرایط سخت از قبیل فشار بالا, دمای بالا, دمای پایین و خطوط لوله از استانداردهای گوناگون و متنوعی برخوردار هستند.

استاندارد های لوله مانیسمان

ASTM A 106 / ASME SA 106
ASTM A 333 / ASME SA 333
ASTM A 335 / ASME SA 335
ASTM A 520 / ASME SA 520
ASTM A 530 / ASME SA 530
ASME / ANSI B36.10 / 19

از این محصول که همان لوله مانیسمان می‌باشد، در مراحل بعدی برای تولید اتصالات مانیسمان ,اتصالات جوشی و اتصالات گازی استفاده میشود که از جنس فولاد هستند و جز اتصالات فولادی محسوب میشوند

فروشگاه لوله و اتصالات فولادستان ارایه کننده انواع لوله های مانیسمان از قبیل لوله مانیسمان رده 20، رده 30، رده 40، رده 80، لوله مانیسمان اروپایی، اهوازی، لوله مانیسمان آتشخوار، آتش نشانی، آلیاژی، کاوه آماده خدمت رسانی به مشتریان گرامی همراه با ضمانت اصالت کالا، بهترین قیمت و ارسال سریع به کل کشور میباشد.

سایز لوله های مانیسمان

سایز لوله مانیسمان بر اساس رده های مختلف آنها تغییر میکند. به عنوان مثال، در رده 20 و 80 سایز 1.8 تا 26 اینچ برای آنها در نظر گرفته شده و طول آنها 6 و 12 متر است. لوله هایی که دارای سایز بیشتر از 26 اینچ می باشند، کاربرد بسیار کمی داشته و بیشتر ترجیح داده میشود که در این شرایط از لوله های درزدار استفاده شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 473
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 27
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 90
  • آی پی دیروز : 36
  • بازدید امروز : 104
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 541
  • بازدید ماه : 541
  • بازدید سال : 11,132
  • بازدید کلی : 34,576