loading...
راهنمای خرید کالا و سرویس های مختلف
CafeSeo بازدید : 43 شنبه 07 تیر 1399 نظرات (0)

پروتز پای مصنوعی یکی از ارزشمندترین ساخته های علم پزشکی می باشد که می تواند به عنوان جایگزینی مناسب برای عضو و اندام قطع شده مورد استفاده قرار گیرد. انسان به دلایل مختلف از قبیل بیماری دیابت، تصادف و آسیب وارد شدن به اندام های مختلف ممکن است با مشکل قطع عضو مواجه شود که فشارهای روحی زیادی را به همراه خواهد داشت. با طراحی پروتز پای مصنوعی و انجام تمرین های متعدد به منظور آشنایی فرد با نحوه استفاده از آن به مرور می توان تا حد زیادی با این قبیل محدودیت ها مقابله کرد. با توجه به تنوع بسیار زیاد در این نوع پروتز، ادونس کلینیک، سازنده انواع پروتز پای مصنوعی در ادامه نگاهی جامع به این گروه از اندام مصنوعی خواهد داشت. ویژگی های پای مصنوعی پنجه کربنی و پاهای مصنوعی سبک و ویژگی های هر یک را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

پای مصنوعی،پا مصنوعی،پای مصنوعی در ایران،پا مصنوعی در ایران،بهترین پای مصنوعی،بهترین پا مصنوعی

پای مصنوعی سبک

یکی از مهم ترین مواردی که در طراحی و تولید پروتز پای مصنوعی باید به آن توجه داشت، شباهت آن به اندام واقعی از نظر شکل ظاهری، وزن و نحوه حرکت آن می باشد. سنگین بودن وزن پروتزها در گذشته مشکلات و محدودیت های زیادی را برای افراد به همراه داشت که باعث ایجاد خستگی در فرد و همچنین آسیب وارد شدن به قسمت قطع نشده اندام میشد. یکی از اصلی ترین دلایل در وزن سنگین پروتز پای مصنوعی استفاده از چوب و فلز در فرآیند ساخت بود. برخلاف گذشته، امروزه اغلب افراد ترجیح می دهند تا پای مصنوعی سبک را استفاده کنند تا براحتی حرکت نموده و در فرد احساس رضایت ایجاد کند و شباهت بیشتری به عضو واقعی آن داشته باشد. استفاده از پلیمرهای متعدد و پرینت سه بعدی زمینه را برای تولید و ساخت پروتز پای سبک فراهم نموده است.

کارکرد انواع پروتز پای مصنوعی

پروتز پای مصنوعی را بر اساس ویژگی های مختلف موجود در آنها می توان گروه بندی کرد. به عنوان مثال، با توجه به محل قرار گیری این پروتز و محل قطع شدگی پا می توان آنها را به دو گروه کلی پروتز بالای زانو و پروتز پای مصنوعی پایین زانو تقسیم کرد. اجزا و قطعات موجود در این دو گروه پروتز پا کاملا با هم متفاوت بوده و ساختار آنها منحصر به فرد می باشد.از زمان قطع عضو تا طراحی و ساخت پروتز برای آن دو نوع کلی پروتز پا برای فرد استفاده میشود که عبارتند از:

پای مصنوعی،پا مصنوعی،پای مصنوعی در ایران،پا مصنوعی در ایران،بهترین پای مصنوعی،بهترین پا مصنوعی

پروتز موقت

پس از قطع عضو باید زمانی حدودی 3 تا 6 ماه به بدن فرصت داد تا محل زخم ها کاملا بهبود پیدا نموده و تغییر شکل صورت گیرد. پس از این مدت فرد باید برای دوره های توان بخشی آماده شده و در این مدت از پروتز موقت استفاده می کند. استفاده از این پروتزها در واقع برای آماده سازی فرد و بدن وی به منظور عادت کردن و یادگیری راه رفتن با پروتز دائمی می باشد. یکی از اصلی ترین تفاوت های پروتزهای موقت با دائمی، استفاده از مواد ارزان برای ساخت آنها می باشد.

پروتز دائمی

پس از طی کردن مدت زمان 3 تا 6 ماه مقدماتی و آماده شدن فرد برای استفاده از پروتز پا دائمی، پروتزهای دائمی با مواد گران تر و مقاوم ساخته میشوند. پروتزهای دائمی با توجه به عملکرد آنها در ناحیه مچ تنوع زیادی دارند و تا حد امکان تلاش میشود تا ساختاری مشابه با عضو اصلی قطع شده داشته باشند. در پروتزهای دائمی، سوکت وجود دارد که عمل اتصال پروتز به بخش باقیمانده از اندام اصلی فرد را بر عهده دارد. پروتز با مچ پای ثابت و پاشنه نرم (scach)، پای الاستیک، پای تک محوره و چند محروه و پاهای پاسخ پویا و میکروپروسسور از جمله پاهای مصنوعی دائمی هستند که با توجه به شرایط بدن فرد استفاده میشوند.

پای تک محوری و چند محوری

در طراحی پاشنه پا برای پاهای مصنوعی می توان آنها را به صورت چند محوری و تک محوری در نظر گرفت. به طوریکه در نوع تک محوری پا توانایی حرکت روی سطوح هموار و در جهت بالا و پایین را دارا می باشد. در مقابل، نوع چند محوری آن در جهت راست و چپ نیز حرکت کرده و عملکرد و کارکرد آن روی سطوح ناهموار بهتر است. پای پروتز تک محور نسبت به چند محور ارزان تر و در برابر پاهای scach گران تر هستند.

پای پاسخ پویا

پای پاسخ پویا از بهترین نمونه های پروتز تولید شده برای پروتز پا می باشد که انرژی را در حین فعالیت ذخیره و سپس آزاد می کند. نوع حرکت و سرعت پاسخگویی ساق پا و مچ به نحوه حرکت در این نوع پروتز بالا بوده و از مهم ترین نقاط مثبت آن به شمار می رود. این نوع پروتز پای مصنوعی برای افرادی مناسب است که قصد دارند با سرعت عمل بالاتر مسافت های طولانی را طی کنند.

پای میکروپروسسور

پای مصنوعی میکروپروسسور یا ریزپردازنده یا MPC یکی از بهترین انواع پروتز پا می باشد که با کمک سنسورهای قرار گرفته در مچ پا و دریافت اطلاعات از سایر اندام ها بر اساس الگوریتم های مختلف می تواند واکنش نشان دهد. استفاده از این نوع پروتز پا باعث میشود فرد در حین راه رفتن تعادل بهتری داشته و بر روی سطوح مختلف به صورت کاملا طبیعی قدم بردارد

پای مصنوعی پنجه کربنی

توجه به کاهش وزن و سبک بودن پروتزهای تولید شده برای پا و همچنین افزایش استحکام آنها باعث شد تا فیبرهای کربنی به دنیای تولید پروتز قدم بگذارند. فیبرکربنی زنجیره ای از اتم های کربن می باشد که با قدرت و استحکام بسیار بالا به هم متصل بوده و از وزن پایینی برخوردار هستند. تلفیق اتم های کربن و مایع و گازهای ویژه در نهایت باعث شد تا از سال 1966 به مرور در صنایع مختلف و مخصوصا علم پزشکی مورد توجه قرار گیرند. در حال حاضر، پروتز پای مصنوعی پنجه کربنی یکی از بهترین و سبک ترین نوع پروتز تولید شده در دنیا می باشد که از انعطاف پذیری بالایی نیز برخوردار می باشد. قدرت پای مصنوعی پنجه کربنی به اندازه ایست که اغلب دونده های مشهور دنیا که با مشکل قطع پا مواجه هستند از این نوع پروتز استفاده می کنند.

پای مصنوعی،پا مصنوعی،پای مصنوعی در ایران،پا مصنوعی در ایران،بهترین پای مصنوعی،بهترین پا مصنوعی

قوی ترین و سبک ترین پای مصنوعی جهان

علم پزشکی و تولید پروتزهای مصنوعی مانند تمام علوم دیگر دنیا هر روز در حال تغییر و تحول می باشد و نمونه بارز آن را می توان در طراحی قوی ترین و سبک ترین پای مصنوعی جهان مشاهده کرد. این پای مصنوعی که با مدلسازی پای بیمار و پرینت سه بعدی تولید شده است Exo-Prosthetic نام دارد. در طراحی و ساخت این پای مصنوعی از تیتانیوم متخلخل استفاده شده است.

تنوع در پروتزهای پای مصنوعی بسیار زیاد بوده و مهم این است که پروتزی را انتخاب کنید که با شرایط بدن بیمار تناسب داشته باشد. طراحی، قالب گیری و ساخت پروتز پا مطابق با ساختار بدن فرد از مهم ترین گام هایی می باشد که باید به آن توجه ویژه داشت. گروه آرتوز و پروتز سلیمانی در کلینیک ادونس، تولیدکننده و ارائه دهنده انواع کفش های طبی و پروتز پای مصنوعی با بهترین جنس و قیمت مناسب می باشند.

برچسب ها پای مصنوعی ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 473
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 57
  • آی پی دیروز : 55
  • بازدید امروز : 95
  • باردید دیروز : 137
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,299
  • بازدید ماه : 2,401
  • بازدید سال : 10,526
  • بازدید کلی : 33,970