loading...
راهنمای خرید کالا و سرویس های مختلف
CafeSeo بازدید : 27 یکشنبه 06 مهر 1399 نظرات (0)

نکات مهم در هنگام خرید سیم برق

در این مقاله میخواهیم با کلیت خرید سیم برق آشنا شویم. در ابتدا در مورد سیم های برق و انواع آن توضیحاتی خواهیم داد زیرا این اطلاعات در هنگام خرید به شما کمک خواهد کرد سیم برق مرغوب خریداری کنید. خرید سیم های برق مرغوب از مهم ترین اقداماتی است که در عملیات ساختمان سازی انجام میشود.

کاربرد سیم برق

برای انتقال جریان الکتریکی از یک مکان به مکان دیگر وایجاد ارتباط  بین دستگاه های مختلف الکتریکی از یک هادی الکتریسیته به نام سیم برق استفاده میشود. برق را میتوان پر مصرف ترین انرژی در جهان دانست. تصور زندگی بدون انرژی برق تقریبا غیر ممکن است. برای خرید سیم های برق از افرادی که در این زمینه دانش کافی دارند کمک بگیرید.

سیم ها سه نوع هستند: افشان، نیمه افشان و مفتولی(تک لا)

سیم ها از دو قسمت تشکیل شده اند یک قسمت هادی و یک قسمت عایق. هادی سیم ها از جنس مس یا آلومینیوم هستند. سیم های با هادی مسی معمولا بهتر هستند زیرا حجم کمتری دارند و انتقال جریان الکتریکی را بهتر انجام میدهند. عایق ها معمولا از جنس پلاستیک هستند وبه طور کامل بر روی قسمت هادی کشیده میشوند.

سیم برق

مقایسه انواع سیم برق از لحاظ قیمت

قیمت سیم و کابل نسبت به گذشته افزایش داشته است و علت آن نیز گران بودن فلزات گران بها مثل مس، آهن و آلومینیوم بوده است.امروزه قیمت خرید سیم برق توسط بعضی از اگان های صنعتی و بازاری تعیین میشود. قیمت خرید سیم برق و کابل های برق به پارامترهای مختلفی از جمله: نوع رسانا، قطر سیم و کابل، ایرانی و خارجی بودن سیم و کابل و کیفیت آنها بستگی دارد. به طور مثال قیمت خرید سیم برق آلومینیومی از سیم مسی ارزان تر است و برخی ترجیح میدهند از کابل های آلومینیومی که قیمت مناسب تری دارند استفاده کنند.

مرغوب ترین سیم برق

برای خرید سیم برق با کیفیت لازم است به چند نکته اشاره کنیم زیرا خرید سیم برق از مهم ترین مراحل ساختمان سازی است هنگام خرید سیم برق اگر مرغوب ترین نوع را انتخاب نکنیم ممکن است بعد ها هزینه های گزافی را بابت پرداخت تعویض سیم و کابل ها بپردازیم و یا اینکه کابل و سیم های نامرغوب ممکن است موجب آتش سوزی و خسارات بیشتر گردند.

هنگام خرید سیم برق به این نکات توجه کنید:

دقت کنید سطح سیم و کابل بدون برجستگی یا فرو رفتگی باشد.

متاسفانه عده ای از تولید کنندگان با کم کردن وزن مس در سیم و افزایش قطر غلاف و عایق، سعی دارند وزن سیم و کابل را متعادل نشان دهند. دقت کنید که قطر زیاد غلاف نشانه مرغوبیت سیم نیست.

باید هنگام برش از سطح مقطع سیم هادی درست در وسط عایق قرار گرفته باشد.

هنگام برش از سطح مقطع سیم غلاف باید به طور یکسان اطراف هادی قرار گرفته باشد.

هنگام جدا سازی عایق از هادی، عایق باید به صورت کشسان و به آسانی از هادی(مس) جدا شود.

جدا سازی سیم ها در کابل ها و همچنین جدا سازی غلاف کابل ها باید به آسانی صورت گیرد.

 

ابعاد و اندازه های مختلف سیم برق

سیم های برق و کابل های الکتریکی برای عبور جریان و تامین انرژی چراغ ها و وسایل الکتریکی اندازه های مختلفی دارند. لزوم دانستن این سایز بندی ها برای مطابقت دادن اندازه جریانی است که از کابل میگذرد و میزان جریانی که مورد نیاز است. از اطلاعات مهمی که هنگام خرید سیم برق و کابل باید بدانیم این است که این سیم و کابل ها کجا مورد استفاده قرار میگیرند. زیرا همه ی کابل ها و سیم ها توانایی تحمل مقدار مشخصی جریان برق را دارند و میزان بار عبوری از آنها باید با مشخصات و سایزی که دارند همخوانی داشته باشد.

تفاوت سیم برق و کابل برق با یکدیگر

سیم و کابل اغلب با هم اشتباه گرفته میشوند اما در واقع با هم متفاوتند. از کنار هم قرار گرفتن چند رشته سیم با یک لایه عایق دوم کابل ها تشکیل میشوند. به طور کلی هر نوع رسانایی که که قابلیت عبور جریان الکتریسته را داشته باشد و با یک لایه عایق پوشیده شده باشد، سیم نامیده میشوند و کابل از دو یا چند سیم عایق دار که در یک روکش قرار دارند، تشکیل میشوند. ساختار کابل ها با توجه به کاربردی که دارند با هم متفاوتند.

کابل ها از نظر جنس، شکل،تعداد هادی ها، سطح مقطع و عایق ها با هم تفاوت دارند.هنگام خرید سیم برق کابل ها باید به این نکته توجه کنید که چه نوع سیم و کابلی برای شما کاربرد بیشتری دارد. خرید سیم برق باید با اطلاعات کافی انجام شود.

به طور کلی به سه دسته ی کابل ها به سه دسته تقسیم میشوند:

 کابل های هوایی:

این نوع کابل ها روی تیر های برق آویزان میشوند. به موازات کابل های هوایی یک رشته سیم از جنس فولاد گالوانیزه استفاده میشود. جنس غلاف روی آنها نیز از مواد پلی اتیلن است.

کابل هوایی

کابل های زمینی:

از این نوع کابل ها برای جریان برق در دل خاک استفاده میشود. جنس هادی این نوع کابل ها مسی است وغلاف و عایق آنها از جنسP.E.T  است. اگر لازم باشد این نوع کابل ها را به سیم با نوار فولادی مسلح میکنند.

کابل زمینی

کابل های ساختمانی:

تنوع و کاربرد این نوع کابل ها بسیار زیاد است. هادی این کابل ها مسی وعایق آنها از مواد PVC عایق هستند.

حال به کاربرد سیم و کابل های برق میپردازیم. نوع کارکرد سیم های و کابل های برق با هم متفاوتند. یک دسته از این کابل ها به منظور انتقال قدرت به دو صورت زمینی و هوایی مورد استفاده  قرار میگیرند و شامل سه نوع کابل فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی هستند.

نوع دیگری از کابل ها برای منتقل کردن سیگنال ها هستند که بر اساس نوع سیگنال، ابزار دقیق، کابل های کنترل و انتقال داده ها دسته بندی میشوند.

سومین نوع کاربرد کابل ها که از نوع کابل های سبک هستند در زمینه ی تامین روشنایی و روشن کردن وسایل برقی در ساختمان ها هستند که یا در زیر و یا روی سطح تعبیه میشوند. از این کابل ها در سیم کشی داخل تجهیزات، وسایل برقی کوچک با تنش مکانیکی پایین وتابلو های توزیع کاربرد دارند.

کمان کابل از با سابقه ترین تولید کنندگان سیم و کابل هستند. توصیه ی ما به شما خرید از کمان کابل است زیرا با داشتن کادری مجرب و کارشناسان با تجربه بهترین راهنمای شما در هنگام خرید سیم برق هستند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 473
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 26
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 87
  • آی پی دیروز : 36
  • بازدید امروز : 101
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 538
  • بازدید ماه : 538
  • بازدید سال : 11,129
  • بازدید کلی : 34,573