loading...
راهنمای خرید کالا و سرویس های مختلف
CafeSeo بازدید : 68 سه شنبه 11 شهریور 1399 نظرات (0)

نکات کلی در مورد اجرای فوندانسیون سوله

یکی از مهمترین قسمت های اجرای فونداسیون سوله این است که اغلب شیب دار است و برای ساخت آن می توان از مواد مختلفی استفاده کرد که عبارتند از:

ورق آلومینیوم با فایبرگلاس.

پانل ساندویچ سقف.

ورق های بام (استفاده بسیار کاهش می یابد.)

هزینه اجرای فوندانسیون سوله :

یکی از مهم ترین کارهایی که یک مهندس ساخت و ساز در اجرای فونداسیون سوله می تواند برای شما انجام دهد تخمین هزینه بخش های مختلف پروژه ساخت و ساز ریخته شده است. برای برآورد دقیق پایه سقف سوله، ابتدا تناژ میلگرد فونداسیون باید با استفاده از نقشه های تهیه شده برای پایه سوله و ضرب شده با قیمت میلگرد بازار و قیمت فونداسیون میلگرد ریخته شده بدست آید. در مرحله بعد، حجم بتن پایه برای سقف سوله محاسبه و قیمت بتن آماده برای تهیه قیمت بتن پایه ریخته شده محاسبه و ضرب می شود.

اما هزینه اجرای فونداسیون سوله به گونه ای است که ابتدا طول نوار پایه فنجان را محاسبه می کنیم و سپس آن را با قیمت روزانه هر متر بر هزینه ساخت سیل ضرب می کنیم، که شامل (آماده سازی) مواد و بتن برای سقف سوله، تهیه سیم تقویت کننده و سازه پایه آماتور سوله، تهیه روغن سیاه برای روغن کاری قالب و فرم کاری فونداسیون سوله، تهیه استنسیل و بولتینگ مطابق نقشه پایه و اساس سوله و بتن ریزی با بتن آماده ، پایه و اساس ریخته گری و در نهایت پردازش بتن را به همراه داشت.

مراحل اجرای بولت گذاری سوله :

یکی از مهم ترین کارها در رابطه با اجرای فونداسیون سوله، همان بولت گذاری است، زیرا هرگونه اشتباه در انجام محاسبات می تواند خسارات زیادی به همراه داشته باشد بنابراین باید در اجرای بولت گذاری کردن سقف سوله اقدامات لازم صورت گیرد تا در هنگام نصب سوله سازی مشکلی در جمع اعضای سوله وجود نداشته باشد.

برای سوله های با بیش از دو ستون پیچ، استنسیل باید از ورق فولادی با ضخامت حدود 4 میلی متر یا چوب MDF ساخته شود و الگوی آماده شده باید دقیقا مطابق با ستون ستون سوله شده باشد.

برای تعیین محل دقیق پیچ های لانه، ابتدا الگوهای لانه با رشته تنظیم می شوند، سپس محل دقیق الگوهای لانه با استفاده از دوربین نقشه برداری بررسی می شود در هنگام بتن ریزی باید مراقب باشید که الگوهای ریخته شده منتقل نشوند و در صورت جابجایی ، باید به مکان اصلی خود برگردانید.

اجرای فونداسیون سوله-آرمان سوله

 

به منظور جابجایی قالب های سوله سازی، ابتدا می توانید قالب ها را با بتن ریزی در محل کمربند ها اصلاح کرده و سپس به بتن ریزی کل پایه ریخته شده ادامه دهید و  همچنین برای پیچ های سوله شده بهتر است دو عدد مهره، یکی زیر بشقاب و دیگری روی بشقاب باشد تا پس از نصب ستون های سوله شده، تراز و اشغال ستون ریخته شده تنظیم شود.

پی و فونداسیون سوله

 پی و فنداسیون سوله یکی از مباحث تخصصی اجرای پیاده سازی سوله می باشد و بسیار مهم می باشد ( نقش اساسی ) به علت اینکه بیس و پایه اجرای سوله بر روی فنداسیون می باشد لذا دقت در انجام فنداسیون و پی سوله از اهمیت ویژه ایی برخودار می باشد
از لحاظ آکس های عرضی و طولی صفحات ستون مهم می باشد، از جهت دقت در تراز ارتفاعی صفحات ستون مهم می باشد.
حتی قبل از اجرای فنداسیون سوله عملیاتی خاکی وجود دارد در زمین هایی که شیب دار می باشد و مسطح نمی باشند اکثرا سطوح زمین شیب دار می باشند و این اختلاف ممکن است زیاد یا کم باشد بهر حال اختلافی وجود دارد که مجبور به انجام عملیات خاکی می باشیم اگر اختلاف کم باشه بواسطه ارتفاع فونداسیون که معمولا 50 الی 60 سانتیمتر می باشد این اختلاف ارتفاع رفع می گردد اما اگر بیش از این مقدار باشه مجبوریم از مناطق بلند خاک برداری و به مناطق پایین خاک ریزی و کامپکت متراکم شود.

اجرای فونداسیون سوله-آرمان سوله
حالا به روش های مخصوص خود که در لایه های 30 سانتیمتری با آبریزی و غلطک زنی عملیات بصورت خرد خرد انجام تا به سطح مورد نظر برسیم. برخی موارد هم برای عملیات خاکی و بستر سازی زیر فونداسیون روش دیگری نیز هست که فقط مسیر فنداسیون گود برداری می گردد
در قسمت های بلند و در قسمت های کوتاه سنگ ریزی و بتون ریزی گردد تا بمقدار ی بالا بیاید که بتوان فونداسیون را آغاز نمایند.
موارد فوق مربوط به بستر سازی و زیر سازی برای عملیات فونداسیون می باشد حال خود فونداسیون نیز نکات بسیاری داری و چون بتونی می باشد حتما نکات مربوط به بتون ریزی را خواهیم داشت و فونداسیون سوله اکثرا بصورت منفرد می باشد مگر در زمین های خاصی که ما اجازه اجرای ستون در وسط پلاک فونداسیون را نداریم که در این حالت مجبوریم فونداسیون نواری اجرا کنیم یا اینکه زمین انقدر سست هست که بالاجبار از فونداسیون نواری اجرا شود و همه پلاک فونداسیون بصورت نواری به هم متصل گردد.

نکات اجرای فونداسیون سوله

 فونداسیون سوله نکات خاص دیگری هم دارد که به علت مفصلی بودن اتصال پایه ستون فونداسیون سوله را می توان بصورت منفرد اجرا نمود وگر نه نمی شد در صورت اینکه بصورت لنگر گیر بود اجرای فونداسیون سوله بصورت منفرد امکان پذیر نبود و اینکه این نوع عملکرد اتصال پای ستون باعث می گردد که هزینه فونداسیون سوله خیلی کمتر گردد و حتی یک شبکه میلگرد در کف فونداسیون کفایت می کند که در ساختمان های دیگر این امکان وجود ندارد و پلاک های فونداسیون بواسطه تیر های بتونی که اصطلاحا شناژ می گویند بهم دیگر مرتبط می شوند که میلگرد های طولی و کامپوت های عرضی دارند معمولا ضخامت میلگرد کف پلاک ها ضخامت نمره 16 میلگرد عاج دار می باشد که با فواصل 20 سانتی بصورت چشمه و شبکه ای در کنار هم قرار می گیرند و نکته دیگر اینکه در اجرای فونداسیون دقت خیلی مهم می باشد قبل از بتون ریزی باید نقشه برداری گردد. 

اجرای فونداسیون سوله-آرمان سوله

فواصل دقیقا برابر این نقشه آکس بندی ها انجام گردد ریسمان کشی گردد دقت در اجرا لازم می باشد در غیر اینصورت زمانی که سوله می خواهد نصب گردد اگر اختلاف ارتفاعی و اختلاف عرضی و طولی داشته باشیم به علت اینکه سوله سازه پیچ و مهره ای می باشد و پیش ساخته و مونتاژی می باشد در نصب سوله حتما با مشکل روبرو می شویم و یا اینکه ستون ها ناشاغول می گردد و یا اینکه فلنچ های اتصالات به هم دیگر نرسیده و بین آنها بصورت هفتی و یا هشتی منفصل می گردد و از این قبیل مشکلات که بعد از آن تمهیدات خیلی سختی را باید بعد از آن در نظر گرفت و کار به فرم نرمال و قابل قبول در نمی آید.

مرحله نهایی اجرای فونداسیون سوله

بعد از اجرای فونداسیون سوله هم عملیات آبریزی و عملیات نگهداری بتون اصطلاحا کیو رینگ انجام گردد در جاهایی که سرد باشد و احتمال یخزدگی وجود دارد بایستی دور فونداسیون خاک ریزی گردد و برخی نقاط نایلون روی بتون کشیده گردد و این عملیات مربوط به نگهداری بتن می باشد و اینکه قبل از اجرای ستون های اسکلت فلزی سوله نیز یک مقدار گروت ریزی انجام می شود گروات ریزی یک مایع مخصوص می باشد که زیر صفحه ستون ریخته می گردد تا کلیه صفحات را که اگر اختلاف ارتفاعی خیلی کمی نسبت به هم داشته باشد بوسیله این گروات، اینها را از لحاظ ارتفاعی تراز کنند و هم اینکه یک بستر سفت و محکمتر بدون تخلخلی برای نشیمن صفحه ستون اصلی سوله ایجاد گردد.

 گروه صنعتی آرمان سوله بیش از 45 سال است که فعال در زمینه ساخت و نصب ، تولید سازه های فلزی به ویژه سوله در عرصه صنعت کشور می باشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 473
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 60
  • آی پی دیروز : 42
  • بازدید امروز : 149
  • باردید دیروز : 47
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 149
  • بازدید ماه : 149
  • بازدید سال : 10,740
  • بازدید کلی : 34,184